07.01.2016, 20:05

Historická záhada v športe je vyriešená: Po 50 rokoch sme ju objasnili, tvrdia Angličania

Historická záhada v športe je vyriešená: Po 50 rokoch sme ju objasnili, tvrdia Angličania

Anglickí experti tvrdia, že rozriešili jednu z najväčších záhad športovej histórie. Že rozhodujúci gól anglického útočníka Geoffa Hurst vo finále majstrovstiev sveta 1966 vo Wembley proti západnému Nemecku bol naozaj regulárny. Fakt?

"Je to oficiálne, gól Anglicka na 3:2 platil správne," píše Sky Sports. 

K tomuto záveru došiel tím televíznej stanice po tom, čo za použitia moderných technológií nasimulovali situáciu z 98. minúty predĺženia.

Stredopoliar Alan Ball centruje z pravej strany, Hurst si pred bránou loptu spracuje, odpúta sa od protivníka a zo šiestich metrov vystrelí. Lopta letí do brvna, od neho sa odrazí dole a do ihriska.

Chvíľa neistoty, švajčiarsky arbiter Gottfried Dienst beží za postrannými rozhodcami, pretože Tofik Bahramov mal lepší výhľad. "Áno, bol to gól," hlási rozhodca pôvodom z Azerbajdžanu, ktorý vtedy patril pod Sovietsky zväz. Mimochodom na druhej strane ihriska mával Karol Galba z Československa...

">
]]

Záhada je vyriešená

Angličania oslavujú Hursta, ktorý od svojej strely až do verdiktu rozhodcu stál v predklone, s rukami na kolenách. Priblížili sa k titulu majstrov sveta. Nemci zase utekajú k rozhodcovi Bahramovovi a protestujú.

V poslednej minúte predĺženia Hurst strieľa svoj tretí gól vo finále, zvyšuje na 4:2 a zápas sa končí.

Viac než o hetriku Hursta, viac než o prvom a doteraz poslednom triumfe anglickej reprezentácie na vrcholnom turnaji sa hovorí o treťom góle, ktorý bol pre konečný výsledok finále kľúčový. Bola lopta celým objemom za bránkovou čiarou, ako to vyžadujú pravidlá? 

Historická záhada je teraz vraj rozriešená.

Postranný arbiter mal na rozhodnutie zlomok času, možno nestál v ideálnej pozícii, ale rozhodol, že to bol gól. A my teraz raz a navždy chceli urobiť definitívne rozhodnutie, zamedziť debatám, ukončiť špekulácie,“ hovorí Jamie Carragher, nedávny anglický reprezentant a súčasný expert Sky Sports. „Lopta bola za čiarou možno o dva či tri palce, ale bola.“

Ako na to prišiel? Anglicko si pripomína 50. výročie triumfu na svetovom šampionáte, ktorý sa konal v ich prostredí. A pri tej príležitosti Jamie Carragher a Ed Chamberlin zo Sky Sports vykonali analýzu sporného momentu.

Použili dostupné štatistiky od renomovanej spoločnosti Opta, špeciálne dotykovú obrazovku Sky Pad a virtuálnu realitu z počítačovej hry od vývojárov z EA Sports. Potom ukázali, že lopta bola za čiarou celým objemom. Otázkou je, či je ich analýza skutočne presná.

Viacero podrobných štúdií

O niečo podobné sa už niekoľko expertov pokúsilo. Z reálneho záberu sa zdá, že arbitri vtedy v Londýne 30. júla 1966 v podvečer rozhodli správne. Zo spomaleného záznamu to naopak vyzerá, že lopta celým objemom za čiarou nebola. Objavila sa aj teória, že lopta bola za čiarou počas letu medzi brvnom a bránkovou čiarou...

Neobjasnila to ani podrobná štúdia zachovaných televíznych záberov. Pomohlo by toľkokrát spomínané video? Možno nie.

Ale ak by "Hurstov gól" padol na posledných majstrovstvách sveta 2014 v Brazílii, špekulácie by neexistovali. Vďaka bránkovej technológii by sa hneď vedelo, či bola lopta za čiarou. Rovnakú technológiu teraz využívajú rozhodcovia aj v zápasoch Premier League.

Každopádne, titul majstrov sveta z roku 1966 Angličanom nikto nezoberie. „Verím, že sa blíži doba, kedy dosiahneme na druhý titul. Fanúšikom to dlhujeme. Naša futbalová asociácia je najbohatšia zo všetkých, Anglicko určite nemalo v predchádzajúcich päťdesiatich rokoch zostať bez zlata," povedal predseda anglickej futbalovej asociácie Greg Dyke s výhľadom na tohtoročné majstrovstvá Európy vo Francúzsku.