13.03.2017, 00:00

Žilina chce čistejšie životné prostredie. Inšpirovala sa zahraničím

Stop dostanú všetky vozidlá vyrobené pred rokom 2005.

emisie, smog, výfuk auta
Zdroj: Reuters

Žilina chce významne obmedziť počty áut v centre mesta. Chystá nízkoemisnú zónu – teda oblasť, kam určité typy vozidiel nesmú, lebo škodia obyvateľom a životnému prostrediu. Rozhodnutie má padnúť už v apríli na mestskom zastupiteľstve. Poslanci budú hlasovať o dani za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta. „V prípade schválenia tak jednotliví záujemcovia v tejto časti mesta budú musieť rátať s tým, že im nebude potvrdenie vydané, pokiaľ je ich vozidlo vyrobené pred rokom 2005,“ povedal hovorca mesta Pavol Čorba a dodal, že tento zámer bude základom pre vyhlásenie nízkoemisnej zóny v centre mesta.

Obmedzenie pre vek spochybňujú

Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava si myslí, že zakazovať vstup na základe veku nie je dobré riešenie. Osemročné dobre udržiavané auto môže byť menšou záťažou než auto o polovicu novšie, o ktoré sa majiteľ nestará, hovorí. „Keď už obmedzovať vjazd do centier, tak skôr paušálne. Napríklad dovoliť vjazd hromadnej doprave, rezidentom, zásobovaniu a dosť,“ povedal Fundárek. Dopravný analytik Ján Bazovský súhlasí, že podľa veku to nejde. Najjednoduchšie by podľa neho bolo použiť európske emisné normy Euro, ktoré stanovujú limity škodlivín vo výfukových plynoch. Aktuálne ich máme šesť.

Tento rok sa malo lepšie dýchať aj v Prahe. Hovorca mesta Vít Hofman spresnil, že zatiaľ sa tak nestane. V stovežatej musia najprv sprevádzkovať Pražský okruh, teda diaľničný obchvat. O opatrení uvažovali aj v Bratislave. Naše hlavné mesto má ambíciu stať sa inteligentným mestom, pričom jedným z riešení, ako na to, je aj obmedzenie vjazdu naftových áut do centra mesta, teraz to však nie je aktuálne. „Takéto riešenie musí í

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.