22.03.2016, 00:00

Diaľnice musia ustúpiť. Pozrite sa, aké plány má Sieť

Infografika

Najskôr rýchlostné cesty, potom diaľnice. Práve dobudovanie R2, R3, R4 a R7 majú podľa strany Sieť, ktorej nominant bude šéfovať ministerstvu dopravy, prednosť pred diaľnicami. Strana Sieť mala vo svojom programe, že „veľmi výrazne urýchli výstavbu rýchlostných ciest, najmä na Orave, Zemplíne, Gemeri a hornej Nitre“, a to už do dvoch rokov. Radoslav Procházka na včerajšom brífingu vysvetľoval, že na Slovensku sú regióny, kde ľudia nepotrebujú diaľnice. „Cestnú infraštruktúru potrebujete rozvíjať tam, kde môžu vzniknúť nové pracovné miesta,“ povedal líder Siete.

Dobudujte konečne D1
Odborníci sa však zhodujú, že najprv treba preukázať, či sú rýchlostné cesty dôležitejšie než ostatné komunikácie na Slovensku, najmä diaľnice. „Sme jediná krajina z európskej dvadsaťosmičky, ktorá nemá prepojené svoje ekonomické sídla. Bratislavu s Košicami,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Napriek tomu, že o diaľnici do Košíc nebolo medzi prioritami novej vlády ani slovo, Procházka tvrdí, že ju dokončia ešte v tomto volebnom období. Ondrej Matej však pripomína, že výstavba diaľnice D1 nemusí byť bezproblémová. Na jej dokončenie chýba 700 miliónov eur, nehovoriac o tom, že tunel Branisko stále funguje len v režime jedného tubusu.

Expert Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného pripomína, že prednosť pred rýchlostnými cestami by okrem D1 mala dostať aj D3 na severe Slovenska. „Niektoré úseky D3 okolo Čadce alebo dostavba D1 okolo Žiliny sa už reálne ani nedajú zastaviť,“ poznamenal s tým, že stopnúť sa môžu nanajvýš niektoré verejné obstarávania na D3.

Finančné sci-fi
Práve diaľnice boli zadefinované ako hlavné priority minulej vlády. A ak sa postavia tie, nezostanú podľa experta financie na rýchlostné cesty. „Finančne to je bez šance. Keby sme to chceli všetko dobudovať, potrebovali by sme šesť miliárd. Nepočítame do toho už D4/R7. Na eurofondoch a zo štátneho rozpočtu máme alokovaných 3,6 miliardy eur a v tom je aj dobudovanie D1, chýbajú nám teda 3 až 4 miliardy na rýchlostné cesty,“ hovorí Matej. Podľa neho musia politici povedať, či sa budú rýchlostné cesty stavať pomocou PPP projektov, alebo či sa budú zdroje hľadať inde. Ako ďalšiu možnosť financovania vidia odborníci štátne cestné dlhopisy pre fyzické a právnické osoby.

Národná diaľničná spoločnosť sa k výstavbe rýchlostných ciest zatiaľ nevyjadruje. Jej hovorkyňa Eva Žgravčáková povedala, že diaľničiari budú postupovať v zmysle programového vyhlásenia vlády. Skúpe na slovo bolo aj ministerstvo dopravy s tým, že na strategické otázky bude možné odpovedať až po spísaní dokumentu.

Priority v cestnej doprave podľa odborníkov
dobudovať D1
okamžite podpísať a začať stavať D4 – obchvat Bratislavy
dobudovať rozostavané úseky D3
potiahnuť R7 do Lučenca
skompletizovať R4
vybrať si jeden z dvoch variantov pri prepojení sever – juh na strednom Slovensku: rozhodnúť sa buď pre R1 (Banská Bystrica – Ružomberok), alebo paralelnú cestu R3 (Žiar nad Hronom – Martin), ale nie pre oba varianty

Infografika