30.09.2013, 00:10

Ľudia sa sťažujú len na Union

Úrad pre dohľad dostal 29 sťažností na súkromnú poisťovňu. Možnosť prepoistiť sa dnes končí.

Ľudia sa sťažujú len na Union

Dve maloleté deti – súrodencov chceli prepoistiť do zdravotnej poisťovne Union.Žiadosť o prestup podala na každé dieťa iná osoba. Takýto prípad sa nedávno stal v okrese Revúca. Matka detí sa obrátila na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ten konštatoval nekalý nábor. „Overením údajov na prihláške o zákonnom zástupcovi a údajov z rodného listu detí sa zistilo, že nie sú rodičmi, a teda ani zákonnými zástupcami detí. Na základe výsledkov vyšetrovania úradu musela zdravotná poisťovňa prihlášky oboch detí stornovať,“ povedala HN hovorkyňa úradu Soňa Valašíková.

Prepoisťovacie obdobie sa ešte oficiálne ani neskončilo, a úrad už musel riešiť 29 obdobných sťažností na nekalý nábor. Všetky sa týkali práve Unionu. Súkromná poisťovňa ale disponuje inými číslami. Podľa hovorkyne Judity Smatanovej do Unionu dostali len 12 podaní Úradu pre dohľad, ktoré sa týkali údajného neoprávneného prepoistenia. „Úrad má informáciu iba o podnetoch na Union ZP, pretože ako jediná zdravotná poisťovňa posiela informačné listy poistencom o zaevidovaní prihlášky na zmenu zdravotnej poisťovne, aby sme predišli neoprávnenému prepoisťovaniu a následnému stornovaniu prihlášky, v prípade že by sa preukázalo, že podnet je opodstatnený,“ dodala Smatanová. Podľa nej nemožno hovoriť o neoprávnenom prepoistení, keďže vo všetkých prípadoch sporné prihlášky nepotvrdzovali.

Posledná šanca

Na súkromnú poisťovňu Union sa sťažovalo najviac ľudí aj vlani (63 prípadov). Podľa Smatanovej kontrolujú činnosť svojich zamestnancov. „Nábor poistencov vykonávajú zamestnanci pracujúci pre Union ZP na dohodu o vykonaní práce. V prípade preukázaného porušenia právnych noriem zamestnancom postupujeme v zmysle zákona, ktorý upravuje pracovno-právne vzťahy.

Ak sa stal poistenec obeťou nekalého náboru, musí podať podnet v poisťovni, do ktorej bol poistený. Môže sa však priamo obrátiť aj Úrad pre dohľad, ktorý preverí, ako k tomu došlo. „V rámci dohľadu si úrad vyžiada kópiu prihlášky poistenca, stanovisko poisťovne a všetky informácie vyhodnocuje,“ priblížila postup Valašíková. Minulý rok poisťovne museli z rozhodnutia úradu stornovať 94 prihlášok. Okrem toho dostali ďalšie stovky žiadostí o obnovu poistného vzťahu priamo od poistencov. Najviac ich mala Všeobecná zdravotná – 1951.

Ľudia sa môžu prepoistiť vždy do konca septembra. Tento rok teda práve dnes majú poslednú možnosť, do minulého piatka tak urobilo 74357 poistencov. Už niekoľko mesiacov poisťovne lákajú klientov reklamnými kampaňami. Union dokonca začal rozposielať SMS správy, v ktorých „starým“ poistencom ďakuje, že mu zostali verní a dali tak štátu najavo nesúhlas s plánovaným zavedením jednej poisťovne.

 

Vlastné kritériá

Podľa analytika INEKO Dušana Zachara by si ľudia mali poisťovňu vyberať podľa svojich preferencií. „Kritériami na ich výber môžu byť napríklad dĺžka čakania na plánované operácie, rozsah hradených úkonov a zazmluvnených poskytovateľov, rôzne bonusové programy či úroveň orientácie na klienta a komfort pri komunikácii s poisťovňou.“

Najkratšie čakacie lehoty má Union. Zmluvy s nemocnicami po tlaku Všeobecnej zdravotnej budú mať zrejme všetky poisťovne obdobné. Odlíšiť sa tak môžu hlavne bonusmi, ktoré núkajú svojim klientom. Dôvera pre nich zriadila elektronickú pobočku, novinkou je mobilná aplikácia na vyhľadávanie najbližšej pohotovosti. „V smartfóne si môžu vyhľadať aj lieky, ktoré užívali naposledy, a cez push notifikáciu budú upozornení na blížiaci sa termín preventívnych prehliadok,“ doplnila hovorkyňa Monika Šimunová.

Všeobecná zdravotná zase spustila aplikáciu, prostredníctvom ktorej si ľudia preveria, či poisťovňa za nich urobila ročné zúčtovanie a aký je jeho výsledok. K dispozícii majú aj kalkulačku doplatkov za lieky. Klienti Unionu si pre zmenu môžu sami zvoliť výšku aj termín splátok svojich nedoplatkov.