29.08.2015, 13:29

Pozor na správanie na webe. Firmy si u nás hľadajú ľudí už aj cez sociálne siete

Pozor na správanie na webe. Firmy si u nás hľadajú ľudí už aj cez sociálne siete

Firmy na Slovensku hľadajú nových zamestnancov aj prostredníctvom sociálnych médií. LinkedIn a Facebook sú tak vplyvom oživenia pracovného trhu praktickým pomocníkom, ako sa vyrovnať na Slovensku s medziročným nárastom voľných pracovných miest o 15 percent, zatiaľ čo počet proaktívnych uchádzačov na ponuky práce klesol o 20 percent. Ukázala to interná analýza personálnej agentúry Grafton Recruitment.

Sociálne médiá sú čoraz častejším aktívnym nástrojom na vyhľadávanie vhodných kandidátov. Profily na sociálnych sieťach totiž umožňujú personálnym agentúram nazrieť do profilov aj tých uchádzačov, ktorí sa aktuálne o pracovné ponuky nezaujímajú a môžu tak pracovať aj s takzvanými pasívnymi kandidátmi.

"S tým, ako sa sociálne médiá rozšírili a stali sa bežnou súčasťou života, vstupujú aj do procesov, ako je výber zamestnancov. Všimli sme si, že každý rok je na Slovensku viac a viac firiem, ktoré si overujú uchádzačov pred výberom do zamestnania aj na sociálnych sieťach, ako sú Facebook alebo LinkedIn," potvrdil Michal Batis zo spoločnosti Grafton Recruitment.

Najpopulárnejším sociálnym kanálom pre personalistov je LinkedIn. "Celkový počet užívateľov tejto profesionálnej sociálnej siete je viac ako 380 miliónov, pričom 56 percent reprezentujú muži a 44 percent ženy. Slovákov je na LinkedIn viac ako 112.000 a ide o tretiu najpopulárnejšiu sociálnu sieť na Slovensku po Facebooku a Pokeci," uviedla spoločnosť Grafton Recruitment. Najčastejšie sa pritom na tejto sieti nachádzajú ľudia pracujúci v oblasti informačných technológií a služieb, softvérového inžinierstva, finančných služieb, reklamy a marketingu, ako aj z oblasti telekomunikácií.

Ako ďalej uviedla spoločnosť, zatiaľ čo donedávna Facebook fungoval skôr ako nástroj na "preklepnutie" kandidátov, dnes je personalistami aktívne využívaný na hľadanie vhodných uchádzačov o prácu s rovnakou dôležitosťou ako tradičné inzerovanie voľných pracovných pozícií.

"Významnú úlohu zohráva fakt, že žiadaní kandidáti sú na Facebooku na dosah. Potvrdzuje to aj aplikácia Facebook Audience Insights. Facebook eviduje na Slovensku až 2,5 milióna aktívnych užívateľov, pričom 52 percent z toho tvoria ženy a 48 percent muži," uviedla Grafton Recruitment s tým, že 54 percent Slovákov používajúcich Facebook uvádza vysokoškolské vzdelanie a 41 percent stredoškolské.

Z pohľadu profesií sú na Facebooku na prvých priečkach zastúpení riadiaci pracovníci (30 percent), obchodníci (21 percent), administratívni pracovníci (20 percent), do top siedmich profesií patria aj IT pracovníci a technici (15 percent) či pracovníci z oblasti transportu a logistiky (13 percent). "Predovšetkým v prípade IT ide o zaujímavú cieľovú skupinu, keďže na trhu práce stále chýbajú najviac," uviedla spoločnosť.

Na sociálnych sieťach sú najaktívnejší zástupcovia generácie X a Y, ktorí sociálne siete využívajú na internú a externú komunikáciu, zábavu i rozptýlenie. Podľa internej analýzy personálnej agentúry Grafton Recruitment necelých 20 percent kandidátov nezíska dopytovanú pozíciu pre nesprávne uvedené informácie v profiloch na sociálnych sieťach či zdieľanému obsahu. "Kandidátom odporúčame vyhnúť sa vulgárnym statusom či nevhodným fotografiám, ako aj hanlivému vyjadrovaniu sa na účet aktuálneho zamestnávateľa," radí Batis.

Súvisiace články