12.01.2016, 00:00

Voľby oprášili aj diaľnicu do Košíc

Politici spomínajú v rámci predvolebných sľubov aj dokončenie autostrády z hlavného mesta do metropoly východu.

Diaľnica z Bratislavy do Košíc, viac RegioJetov či stopka pre čierne stavby a Váhostavy. Konečne. Aj tak vyzerá krátky výber z predvolebných sľubov z dielne relevantných politických strán. Hospodárske noviny sa bližšie pozreli na ich programy a vízie spadajúce pod rezort dopravy. Zároveň sme ich požiadali o hodnotenie štyroch rokov šéfovania Jána Počiatka. Výsledok? Ministerstvo pod vedením Smeru-SD žiadne chyby ani prešľapy nevidí. Opozícia zase nevidí nič iné. Pár pozitív jednofarebnej vlády nad slovenskými cestami, stavbami a regiónmi našli len v KDH a Moste-Híd.

Priživovanie a tragédia

Spoločným menovateľom všetkých odpovedí bola najmä kauza Váhostav. Aj keď ju ministerstvo vo svojom sumári pre HN prehliadlo, o to viac sa jej venovali opozičné strany. „V línii podpory záujmov Juraja Širokého boli okrádané a podvedené stovky živnostníkov a malých podnikateľov. A to všetko za asistencie štátu,“ povedal predseda KDH a bývalý minister dopravy Ján Figeľ. Dodal, že namiesto toho, aby vláda Roberta Fica Váhostav sankcionovala, zaplatila jeho dlhy a nechala ho naďalej priživovať sa na štátnych zákazkách.

Za osobitú tragédiu v rezorte dopravy môžeme pritom považovať najmä smrť štyroch robotníkov počas výstavby diaľničného mosta pri Kurimanoch. Navyše, celá kauza ani po troch rokoch uzavretá nie je.

K Počiatkovým prešľapom pridávajú opozičníci aj podľa nich nevýhodné financovanie obchvatu Bratislavy cez PPP projekt. Ten sa nepozdáva ani inštitútu INEKO. „Ak budeme pokračovať v skrývaní dlhu z PPP projektov podobne ako pri stavbe rýchlostnej cesty R1 či pri diaľničnom mýte, riskujeme, že nám napriek vykazovaniu nižšieho deficitu a oficiálneho dlhu skutočný dlh štátu potichu porastie,“ píše vo svojom stanovisku. A sú to práve investície do diaľnic, ktoré výrazne rozdeľujú slovenskú politickú scénu.

PPP vs. eurofondy

Na výstavbu diaľničnej siete chcú všetci oslovení v prvom rade využívať eurofondy. „Naším cieľom je, aby sa nestalo to, čo Ficovej vláde, keď je už dnes jasné, že nevyčerpáme všetky prostriedky tohto rozpočtového obdobia. Preto chceme mať pripravený dostatočne veľký zásobník projektov,“ povedal napríklad tímlíder strany SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Tu sa však ministerstvo kritike bráni. „Všetky eurofondy na diaľnice až do roku 2020 sú pridelené na konkrétne projekty, dnes už vo výstavbe alebo v súťaži, a tým pádom de facto minuté.“ Podľa nich rezort financií naznačil, že si vie v ďalšom volebnom období predstaviť vyšší objem peňazí určených na diaľničnú výstavbu z rozpočtu. A alternatívou sú aj spomínané PPP projekty. Neodmieta ich ani dopravný analytik Ján Bazovský. „Súkromné projekty majú zlé meno, pretože sa pri nich spravilo neskutočne veľa chýb. Ak by však boli dobre nastavené, išlo by o vhodné financovanie výstavby diaľnic,“ povedal s tým, že dobrý PPP projekt počíta aj s odovzdaním stavby v pôvodnom stave. Napríklad aj po 30 rokoch prevádzky, čo výrazne znižuje náklady štátu.

Čo plánujú politické strany spraviť v oblasti dopravy

KDH: Ján Figeľ, predseda KDH a bývalý minister dopravy

Štyri roky Počiatka

Pozitíva: pokračovanie vo výstavbe diaľnic podľa plánu vlády Ivety Radičovej.

Negatíva: kauza Váhostav, privatizácia ZSSK Cargo, chýbajúci nový stavebný zákon a tragédia pri Kurimanoch.

Tri priority 2020

1. Nový stavebný zákon, ktorý zabráni vzniku čiernych stavieb a zavedie poriadok aj do výstavby diaľnic.

2. Dobudovanie diaľnice D1, ale aj pokračovanie budovania obchvatov miest a obcí na úsekoch rýchlostnej cesty R2 od Trenčína až po Košice. Pokračovanie výstavby diaľnice D3 na Kysuciach a rýchlostnej cesty R4 v Prešovskom kraji.

3. Liberalizácia v železničnej doprave a preprave. Zvýšenie komfortu cestujúcich a zvýšenie množstva tovarov, ktoré po koľajniciach putujú s cieľom odbremeniť cestnú sieť.

PPP verzus eurofondy

Na prvom mieste eurofondy, pretože sú to najlacnejšie peniaze, ktoré dostávame z Európskej únie a bolo by nezodpovedné ich nevyužiť. PPP projekty by mali byť len doplnkové tam, kde nevieme využiť eurofondy. Rovnako je nezodpovedné dnes stavať cez PPP projekty, kde sú obrovské finančné náklady za vysoký úrok a pritom štát si požičiava v súčasnosti peniaze takmer bez úroku.

Tri opatrenia pre biznis

1. Opätovné nastolenie poriadku na ministerstve dopravy. Prvé e-aukcie boli za našej vlády urobené na železniciach. Renegociovaním elektronického mýta sme získali pre štát vyše 70 miliónov eur. Niečo podobné treba urobiť znovu.

2. Slovensko potrebuje nový stavebný zákon, ktorý by výrazne zjednodušil stavebné konanie a na druhej strane by účinne zabránil vzniku čiernych stavieb.

3. KDH sa inšpirovalo britskými konzervatívcami a prichádzame s opatrením „one in, two out“. V praxi to znamená, že za každé nové administratívne opatrenie by bol štát, v tomto prípade rezort dopravy a všetky jemu podriadené firmy, nútený zrušiť dve súčasné administratívne opatrenia.

SNS: Ján Mikolaj, garant SNS pre oblasť dopravy a bývalý minister školstva

Štyri roky Počiatka

Pozitíva: žiadne.

Negatíva: nedodržanie sľubu o rozostavaní všetkých úsekov D1 na trase Žilina – Košice, nezmenený systém stavebného dozoru stavieb, zlyhanie pri tvorbe nového stavebného zákona, predražená informatizácia rezortu, nezvládnutie nástupu štvrtého mobilného operátora v spolupráci so Slovenskou poštou a súkromného železničného dopravcu RegioJet.

Tri priority 2020

1. Vypracovanie dopravného modelu Slovenska s cieľom definovať alokáciu dopravnej záťaže a vzájomnej interakcie medzi diaľničnú, cestnú, železničnú, kombinovanú, leteckú a vodnú dopravu. Dopravnú infraštruktúru modernizovať v súlade s medzinárodnou dopravnou sieťou TEN-T.

2. Vypracovať systém ekonomickej stabilizácie rozhodujúcich dopravcov a správcov dopravnej infraštruktúry. Vytvoriť podmienky pre optimalizáciu podnikateľského prostredia v dopravných službách. Zachovať majetkovú účasť štátu a samosprávy vo vlastníctve dopravnej infraštruktúry. Definovať verejný záujem v oblasti dotovanej verejnej dopravy. Vypracovanie korektných pravidiel vo vzťahu súkromnej siete dopravcov a ich vzájomnej súťaživosti.

3. Vypracovanie nového stavebného zákona so zameraním na problematiku investičnej výstavby, nelegálnych stavieb, doriešenie vzťahu investícií a samosprávy a autorizácie architektov a stavebných inžinierov.

PPP verzus eurofondy

Dopr

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN.

Aj vďaka vám môžeme tvoriť poctivý obsah. Zaregistrujte sa do HNkonta a čítajte naše spravodajstvo, analýzy i komentáre. Všetko na jednom mieste a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vašu podporu.

HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a aj k vybraným titulom vydavateľstva Mafra Slovakia.

HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulov vydavateľstva MAFRA Slovakia. V prípade problémov, skúste prosím obnoviť stránku (napríklad stlačením [F5] alebo Aktualizovať v okne prehliadača).