19.01.2016, 00:00

Školstvo zreinkarnuje len viac peňazí

Opozičné strany by po marcových voľbách zmenili v oblasti vzdelávania najmä jeho koncepčnosť a kvalitu.

Školstvo zreinkarnuje len viac peňazí

Chaos, nekoncepčnosť, žiadna ucelená reforma a málo peňazí. Opoziční poslanci nemajú vždy rovnaké názory, avšak v otázke, aké negatíva nastali v rezorte školstva za uplynulé volebné obdobie, majú veľmi podobné zmýšľanie. Spolu totiž označili spomínané problémy za tie najpálčivejšie na pôde vzdelávania. Pripisujú ich hlavne tomu, že za posledné štyri roky sa na ministerskej stoličke vystriedali až traja kandidáti – Dušan Čalovič, Peter Pellegrini a Juraj Draxler. Všetci nominanti Smeru-SD.

S chválou len opatrne

Kritizuje sa zvyčajne ľahšie ako sa chváli. Pri hodnotení pozitív štyroch rokov jednofarebnej vlády boli azda preto opozičné strany opatrnejšie. Kým napríklad politici strany Most-Híd vyzdvihli medzi úspechy vládnej strany zavedenie duálneho vzdelávania, politické strany SNS, Sieť a KDH tvrdia, že nemalo úspešný štart, záujem oň je nízky, motivácia pre zúčastnených je nastavená nesprávne a v konečnom dôsledku nefunguje. Pozitívne však ešte opozičné politické strany hodnotia v rámci štvorročného vládnutia Smeru prijatie zákona o športe. Inak sú na pochvaly vo všeobecnosti skúpe. „Trochu zvrátene patrí medzi pozitíva aj to, že nikto z troch ministrov školstva nič veľké neurobil. Ak by áno, tak by sme tu mali len viac obsahu určovaného štátom. Takto nám zostalo len bremeno školstva, ktoré naďalej prešľapuje na mieste,“ uviedol za SaS Martin Poliačik. Zástupcovia SNS vítajú však napríklad digitalizáciu škôl či rozdelenie pol milióna eur školám za mimoriadne výsledky ich žiakov. No nepovažujú ich za systémové zmeny. A práve tie podľa všetkých politických strán Slovensko potrebuje ako soľ.

Všeliekom sú peniaze

Za soľ však možno pokojne označiť peniaze. Naprieč politickým spektrom boli totiž označené za to pravé riešenie, ktoré by rozlúsklo problém slovenského školstva. „Je potrebné dať do školstva viac peňazí, aj učiteľom, keďže lepšie fungujúce školstvo nie je možné dosiahnuť bez zlepšenia postavenia učiteľa v spoločnosti,“ myslí si Matej Kováč, hovorca strany Most-Híd. To, že je nutné do rezortu školstva naliať viac finančných prostriedkov, je však zrejmé aj vládnej strane Smer-SD. „Kľúčové je nastaviť systém financovania školstva a systém kontinuálneho vzdelávania učiteľov,“ uviedol minister školstva Juraj Draxler. Prízvukuje však, že počas tohto volebného obdobia sa podarilo učiteľom zvýšiť platy štyrikrát, a teda viac ako o 22 percent.

Medzi najčastejšie predvolebné sľuby relevantných strán, ktoré sa budú v marcových parlamentných voľbách uchádzať o moc, patrilo prijatie ucelenej koncepcie. Aby sa každé dva-tri roky zásadne nemenil prístup k vzdelávaniu. OĽaNO sľubuje, že ak by vo voľbách uspeli, tak zvýšia platy učiteľov každý rok o desať percent. Zabezpečiť tiež chcú miesto v škôlke pre každé dieťa či zaviesť povinnú predškolskú výchovu pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. SMK chce spolu s znížiť učiteľom byrokraciu a zabezpečiť viac slobody školám v rámci osnov, a teda v tom, čo budú deti učiť. „Rodičia sa budú môcť rozhodnúť, či dajú svoje dieťa do školy, ktorá slobodu využije na to, aby používala nové metódy, upravila vzdelávanie tak, aby podporovalo zvedavosť a hľadanie súvislostí medzi informáciami, alebo do školy, ktorá všetko robí po starom,“ uviedol Poliačik.

ANKETA

Ako hodnotia politické strany uplynulé štyri roky v školstve a čo by zmenili

Smer, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

Pozitíva v školstve za posledné štyri roky

Za najdôležitejšie považujeme, že sa podarilo učiteľom štyrikrát v tomto volebnom období zvýšiť platy. Okrem toho sme zastavili prázdninové prepúšťanie učiteľov, znížili ich administratívnu záťaž a na pomoc pri riešení aj pracovnoprávnych vzťahov sme spustili úrad „ombudsmana“. Dôležité je tiež, že sme naštartovali systém duálneho vzdelávania, rodičov odbremenili od poplatkov za lyžiarsky kurz a školu v prírode a niektorých aj od kupovania učebníc anglického jazyka. Vďaka modulovej výstavbe škôl a škôlok riešime aj nedostatok miest pre deti a žiakov.

Negatíva v školstve za posledné štyri roky

Veľkou výzvou pre rezort školstva je upraviť systém financovania a zmeniť systém kontinuálneho vzdelávania učiteľov – na ministerstve už zasadajú pracovné skupiny, ktoré pripravia koncepčné materiály s návrhmi, ako by sa to malo efektívne riešiť.

Aké zmeny by zaviedli po voľbách

Kľúčové je nastaviť systém financovania školstva a systém kontinuálneho vzdelávania učiteľov. Minister školstva Juraj Draxler by tiež rád začal vyjednávania o zjednocovaní kompetencií v školstve a o ďalšom zvyšovaní finančných prostriedkov, ktoré by mali ísť do školstva.

 

Most-Híd

Pozitíva v školstve za posledné štyri roky

Rezort školstva bol poznamenaný výmenami ministrov. Preto výpočet pozitív bude veľmi krátky. Jedným je postupné spúšťanie tzv. duálneho vzdelávania. Druhým pozitívom je prijatie komplexného zákona o športe.

Negatíva v školstve za p

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN.

Aj vďaka vám môžeme tvoriť poctivý obsah. Zaregistrujte sa do HNkonta a čítajte naše spravodajstvo, analýzy i komentáre. Všetko na jednom mieste a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vašu podporu.

HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a aj k vybraným titulom vydavateľstva Mafra Slovakia.

HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulov vydavateľstva MAFRA Slovakia. V prípade problémov, skúste prosím obnoviť stránku (napríklad stlačením [F5] alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

Súvisiace články