11.02.2016, 00:00

Volebnú účasť zachraňujú celebrity

Mimovládne organizácie sa pokúšajú zvýšiť záujem voličov najmä cez internet. Online kampaň nemusí zabrať.

Slovenské parlamentné voľby sa boria s nelichotivým fenoménom – poklesom záujmu. O nápravu sa namiesto politických strán opäť pokúšajú najmä známe osobnosti a mimovládne organizácie. Napríklad kampaň Hráme o veľa „povolala do svojich služieb“ aj tenistku Dominiku Cibulkovú, moderátora Mateja Sajfu Cifru či herečku Táňu Pauhofovú. „Nejsť voliť je pre mňa prejavom ľahostajnosti, rezignácie, a z toho mám strach,“ hovorí Pauhofová o dôvodoch, prečo podporila kampaň. Ďalšími „bojovníkmi“ za vyššiu účasť sú aj kampaň Si kľúčový či Volby. Digital. Svoj hlas pridal aj prezident Andrej Kiska vytvorením stránky verejnaobjednavka. sk. Tá má na sociálnej sieti Facebook už viac ako 18-tisíc podporovateľov.

Napriek tomu, že tu máme hneď niekoľko kampaní za vyššiu účasť na parlamentných voľbách, je otázne, či dokážu voličov 5. marca pritiahnuť k urnám. Na prospešnosti iniciatív sa nezhodujú ani analytici. „Tieto kampane majú nízku efektivitu, zvyknú mobilizovať skôr tých, ktorí by asi šli voliť aj tak,“ myslí si politológ Pavol Hardoš a dodáva, že z výskumov z USA sa ukazuje, že na ľudí pôsobí skôr osobný kontakt s dobrovoľníkmi chodiacimi od dverí k dverám či telefonický kontakt než mediálne kampane.

Generácia nevoličov

Napriek kritickému hlasu panuje aj istá miera optimizmu. Funkčnosť kampaní totiž nemusí tkvieť iba v krátkodobej mobilizácii pred konkrétnymi voľbami. Ich prínos môže mať aj dlhodobejší vplyv najmä na mladšiu generáciu, ktorá v súčasnosti nemá vzťah k voľbám. „Dnes sa v teórii voličského správania často hovorí o tom, že chodiť voliť je istý návyk, a je dôležité, aby si ho mladí ľudia osvojili,“ hovorí sociologička Oľga Gyarfášová. Dnes totiž mladá generácia neberie voľby ani ako povinnosť, ani ako právo, a voči tradičným politickým stranám pociťuje istý odstup.

Obmedzenie webu

Slová Gyarfášovej o mladej generácii nevoličov potvrdzujú aj kroky iniciatív v jednotlivých kampaniach. Ich jednotiacim prvkom je najmä komunikácia s cieľovou skupinou prostredníctvom internetu a najmä sociálnych sietí. O túžbe pritiahnuť hlavne ml

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN.

Aj vďaka vám môžeme tvoriť poctivý obsah. Zaregistrujte sa do HNkonta a čítajte naše spravodajstvo, analýzy i komentáre. Všetko na jednom mieste a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vašu podporu.

HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a aj k vybraným titulom vydavateľstva Mafra Slovakia.

HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulov vydavateľstva MAFRA Slovakia. V prípade problémov, skúste prosím obnoviť stránku (napríklad stlačením [F5] alebo Aktualizovať v okne prehliadača).