StoryEditor

Šéf Renaultu pre HN: Ceny už pôjdu len hore

11.05.2010, 00:00
Prečítajte si rozhovor s generálnym riaditeľom Renault Slovensko Richardom Evansonom pre HN.

Vlani ste v segmente osobných áut obsadili druhé miesto. Na akú priečku si trúfate tento rok?
Naša dlhodobá stratégia na Slovensku je byť v top štvorke. Minulý rok bola výnimočná situácia. Mali sme niekoľko výhod, ktoré iní nemali. Mali sme veľmi dobrú produktovú ponuku, ktorá prišla presne v momente zavedenia šrotovného. Predstavili sme nové modely Thalie, Clio a Mégane, ktoré boli zaujímavé pre klientov kupujúcich na šrotovné. Druhou výhodou bola naša reaktivita pri poskytnutí aut N1 bez deliacej mriežky s možnosťou odpočtu DPH. To nám pomohlo najmä v druhej polovici roka veľmi dobre naštartovať predaj áut firemným zákazníkom. Z dlhodobého hľadiska sme však realisti a uvedomujeme si, že udržať si pozíciu dvojky nie je ľahké. Nie sme lokálny výrobca, a tak naším cieľom je byť medzi prvými štyrmi.

Akú úlohu vo vašej "striebornej medaile" zohralo šrotovné?
Ak by som to mal vyjadriť percentuálne, šrotovné nám pomohlo asi 60 percentami, nové modely prispeli 20 percentami a naša pripravenosť v súvislosti so zmenou legislatívy v oblasti DPH tiež 20 percentami.

O čom bude tento rok? Pôjdu ceny nových áut ešte nadol, alebo sa trend zmení a začneme sa približovať k predkrízovým úrovniam?
Myslím si, že na Slovensku sú ceny najnižšie v rámci eurozóny. Budú teda stabilné alebo mierne rastúce. Minulý rok bol veľký tlak na ceny z dôvodu obrovských skladových zásob. V priebehu minulého roka sa ich však podarilo väčšine spoločností upraviť na úroveň dopytu, takže tieto tlaky sa zmiernili. My sme napríklad na začiatku roku už zvýšili ceny niektorých modelov a plánujeme to urobiť pri vybratých modeloch aj v druhej polovici roku.

Aké zmeny ešte prídu tento rok?
V dôsledku šrotovného sa pomerne vyčerpala zásoba súkromných klientov, ktorí potrebovali meniť autá. Očakávam posun v mixe predávaných modelov k modelom vyšších tried. Momentálne zaznamenávame približne 40-percentný pokles v segmente nižšej triedy, v našom prípade sú to Thalie, Cliá, prípadne Dacie Sandero. Naopak, je tu nárast predajov pre spoločnosti, ktorý sa prejavuje veľmi dobrými výsledkami v segmente strednej triedy, v našom prípade Méganov, prípadne úžitkových vozidiel.

Čo by bolo pre vás úspechom v úžitkovom segmente?
V tomto roku v segmente úžitkových vozidiel uvedieme na trh niekoľko noviniek, z ktorých najväčšou určite bude nový model Master. Dosiaľ sme sa pohybovali za prvou trojkou značiek, ale chceme sa dostať medzi top konkurentov. Na modeli Master prichádzame prvýkrát so zadným náhonom vhodným pre rôzne varianty karosárskych prestavieb, ktorým sa chceme venovať viac ako v minulosti. Zároveň plánujeme v tomto roku otvoriť v rámci našej dílerskej siete štyri business centrá, ktoré budú poskytovať rozšírené a personalizované služby pre firemnú klientelu.

Ste silní v kategórii "ľudových" vozidiel. Neškodí to predaju vyšších kategórií vozidiel?
Nikto nemôže byť na trhu dobrý vo všetkom. Jednou z našich špecializácii je low-costový segment, kde sme so značku Dacia najlepší na trhu. Nepovedal by som, že naša luxusná trieda tým trpí, ale nie sme v nej na špici. Takisto je to aj naopak - ak sa luxusné značky pokúsia ísť do nižších segmentov, na ktoré nie sú špecialisti, tiež to nemajú jednoduché. Snažíme sa byť top v tom, čo robíme.

Vo vašom portfóliu chýba klasický SUV segment, ktorý je momentálne v Európe populárny. Nie je to nevýhodou?
Máme v ponuke model Koleos, s úspechom sme predstavili aj Daciu Duster. Nemáme ponuku v luxusných crossoveroch. Z krátkodobého hľadiska to môže byť určitá nevýhoda. Z dlhodobého hľadiska sme však určite nič nestratili. Ekologické požiadavky, ktoré sú v Európe dôležitou témou, týmto autám nebudú priať. Renault sa vydal skôr cestou ekologických vozidiel s nízkou spotrebou a cestou vozidiel na elektrický pohon. Tieto investície sa nám začnú vracať v budúcich rokoch.

Dacia je hráčom v segmente, kde je silný aj Renault. Nie je to nežiaduca konkurencia v rámci koncernu?
Na prvý pohľad to tak môže vyzerať, pretože ide o relatívne podobné modely s rovnakými technológiami. Ale z našich skúseností môžem povedať, že jeden plus jeden sú viac ako dva. Vďaka Dacii, ktorú predávame v rovnakej sieti ako Renault - väčšinou vo vlastných showroomoch s vlastnými predajcami - do našich predajní prichádzajú zákazníci, ktorí predtým kupovali ojazdené vozidlá alebo nekupovali autá vôbec. Týmto spôsobom vzniká synergický efekt, keď sa predávajú Dacie a zároveň aj viac Renaultov.

Ako sa vás dotkla kríza a aké opatrenia ste proti nej urobili?
Opatrenia boli omnoho väčšie v rámci našej centrály. Prioritou číslo jeden bolo získanie cash flow na znižovanie úverovej zaťaženosti, celosvetovo sme znižovali skladové zásoby. V rámci Slovenskej republiky sme nepristúpili k nejakým výrazným opatreniam. Od roku 2005 pôsobíme v kooperácii s Českou republikou. Bola to, takpovediac, nechcená náhoda, že sme upravili veľkosť našej filiálky na "krízovú" úroveň už pred krízou. Druhá vec je, že vďaka šrotovnému bol rok 2009 pre nás najlepším rokom v histórii, s najväčším počtom predaných vozidiel. O kríze v našej spoločnosti ani v našej predajnej sieti teda nemusíme hovoriť.

Aká je vaša vízia pre Renault na slovenskom trhu v horizonte piatich rokov?
Ako som spomínal, chceme zostať v prvej štvorke a určite chceme stúpať so značkou Dacia. Tá momentálne ide stále na pol plynu, pretože fabrika nemá dostatočné výrobné kapacity. Chceli by sme sa dostať dlhodobo minimálne do prvej pätnástky.

01 - Modified: 2003-11-23 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nepripúšťam dve merania
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
20. apríl 2024 01:18