27.06.2009, 14:10

Mikolaj: Učebnice sa stihnú rozdistribuovať

Distribúciu nových učebníc v súvislosti so školskou reformou chce ministerstvo školstva stihnúť do začiatku nového školského roka.

Ján Mikolaj. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Ján Mikolaj. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer
Šéf rezortu Ján Mikolaj (nominant SNS) priblížil, že 40 učebníc je skoro hotových a ministerstvo chce, aby boli do 1. až 5. septembra rozdistribuované. "Robíme preto všetko," konštatoval v relácii Slovenského rozhlasu Sobotné dialógy s tým, že učebnice budú na 90 percent. Pripustil však, že ich treba ešte preložiť do jazyka národnostných menšín.

Exminister školstva a poslanec Národnej rady SR László Szigeti (SMK) sa obáva, že knihy sa do škôl do 1. septembra nedostanú. "Ministerstvo v tejto oblasti zaspalo." Na margo chýbajúceho prekladu konštatoval, že sa to nedá zvládnuť, čo považuje za veľký nedostatok. Szigeti kritizoval aj dejepisnú čítanku, v ktorej podľa neho autor uprednostňuje vlastenectvo a až potom iné hodnoty. Mikolaj na margo toho podotkol, že každá učebnica prejde odbornou oponentúrou.

Szigeti tiež poukázal, že stále nie je jasné, akým spôsobom sa budú v učebniciach pre školy s vyučovacím jazykom menšín uvádzať geografické názvy. "Žiadam, aby boli názvy uvedené dvojjazyčne," zdôraznil. Na základe novely školského zákona by sa mali písať najprv v jazyku národnostnej menšiny a následne v slovenskom jazyku. Mikolaj tvrdí, že právna norma je zle pripravená a nevie ju vykonať. Doplnil, že rezort sa bude snažiť učebnice vydávať, ale v akom tvare to bude, nevie. Pripomenul tiež, že v súvislosti s novelou bude čoskoro smerovať aj podanie na Ústavný súd SR.

V slovenskom školstve sa podľa Szigetiho posilňuje centrálna moc na úrovni vlády a ministerstiev a chýba tiež dôvera voči pedagogickým kolektívom, ako aj zriaďovateľom škôl. Pokračoval, že situácia ohľadne reformovania školstva je lepšia v Českej republike ako na Slovensku. "Myslím, že to tak nie je," reagoval Mikolaj s tým, že základ reformy je rovnaký a učitelia majú dôveru rezortu. Poukázal, že v priemere 30 percent učebných osnov si môžu pedagógovia tvoriť sami. Na margo centralizácie konštatoval, že reformu niekto pripraviť musí a informácie sa tak z ministerstva posúvajú na školy a možno preto vzniká dojem centralizácie.