17.03.2009, 14:22

V kampani k eurovoľbám budú aj kurence

Dve vákuovo balené chladené kurčatá - jedno bez označenia a druhé s informačným štítkom a otázkou Koľko informácií o výrobkoch potrebujete?, tri výstražné trojuholníky so symbolom kamery, odtlačku prsta, osobnej prehliadky a textom: Koľko bezpečnosti je už priveľa?, či sporák so znázornením alternatív zdrojov energie budú hlavnými motívmi kampane do eurovolieb na Slovensku, ktoré budú 6. júna.

Mrazené kurča, kurence, kuriatko, jedlo, mäso, chicken. Snímka SXC.hu / Asif Akbar
Zdroj: SXC.hu / Asif Akbar
[[{"type":"hn-image","fid":"68610","attributes":{"class":"right","width":"300","height":"200"}}]]"Veríme, že aj touto kampaňou a zintenzívnením informácií o Európskom parlamente (EP) sa prebudí záujem o EP a eurovoľby medzi občanmi Slovenska," skonštatoval na tlačovej besede riaditeľ Informačnej kancelárie EP na Slovensku Robert Hajšel. Trojrozmerné makety spomenutých motívov eurovolieb umiestnia v centre Bratislavy, Trnavy a Banskej Bystrice. V Košiciach bude multimediálny box, v ktorom môžu ľudia nahrávať odkazy europoslancom - odkazy sa budú premietať na stene boxu.

Motívom kampane je pravidlo, že každý musí mať právo výberu. Hajšel to zdôraznil preto, že EP spolu s Európskou radou už rozhoduje o dvoch tretinách európskej legislatívy a často ide o veci, ktoré sa týkajú každodenného života (napríklad predpisy o vode, telefonovaní v zahraničí, letenkách, úveroch, platobných kartách, autách či odpade). Na právo výberu budú v kampani upozorňovať v desiatich oblastiach: využitie energie, finančný trh, doprava, bezpečnosť, veda, vzdelanie, ochrana spotrebiteľa, migrácia, diskriminácia, štandardizácia. Na Slovensku vybrali štyri témy: Koľko bezpečnosti je už priveľa?, Z akých zdrojov by sme mali vyrábať energiu?, Ochrana spotrebiteľa a Rozpočet EÚ. Po Slovensku EP rozmiestni bilbordy a 50 000 plagátov s týmito motívmi, pripravené sú aj letáky. Okrem toho usporiadajú diskusné fóra a rockovo-popové koncerty na oslavu Dňa Európy v Banskej Bystrici a v Košiciach. Veľká časť kampane bude na internete, najmä na stránke EP. Kampaň vyvrcholí po zatvorení volebných miestností v celej EÚ 7. júna volebným večerom, ktorý budú organizovať kancelária EP v členských štátoch a centrálne aj v Bruseli. Na grafickom paneli sa budú postupne podľa priebežných výsledkov volieb zobrazovať získané poslanecké mandáty jednotlivých politických frakcií.

Na voľbách v roku 2004 sa zúčastnilo 16, 96 percenta slovenských voličov. Hajšel pripomenul, že Slovensko zaznamenalo v prvých eurovoľbách na Slovensku rekordne nízku účasť. Označil za "slovenský paradox," že odhodlanie zúčastniť sa na eurovoľbách má len 15 percent voličov napriek tomu, že EP sa podľa prieskumov Eurobarometra teší na Slovensku najvyššej dôvere občanov spomedzi všetkých členských štátov EÚ (dôveruje mu viac ako 70% respondentov), navyše u [[{"type":"hn-image","fid":"68607","attributes":{"class":"left","width":"300","height":"200"}}]]nás má aj najvyššiu dôveru spomedzi inštitúcií EÚ a ľudia mu pripisujú veľký význam. Vyše 30 percent ľudí však veľmi silno uvažuje o tom, že by sa na voľbách zúčastnilo. "Je na nás v spolupráci s médiami, aby sme tých 30 percent presvedčili, že má zmysel ísť voliť," dodal Hajšel. Tento rok budú slovenskí voliči vyberať 13 europoslancov, v roku 2004 ich bolo 14 (v celej EÚ budú ľudia voliť 735 europoslancov).

Kampaň pred eurovoľbami 2009 sa v utorok začala v Bruseli odhalením multimediálneho boxu a trojrozmernej makety s témou migrácie. Je to historicky najväčšia centrálne riadená informačná kampaň pred eurovoľbami, ktorej cieľom je zvýšenie povedomia o EP. "Bude zohľadňovať spoločné črty celej Európskej únie a zároveň zohľadňovať národné a regionálne špecifiká, jazykové, kultúrne odlišnosti medzi jednotlivými štátmi, " uviedol Hajšel a upozornil, že to nie je politická kampaň. Logo volebnej kampane je vo farbách EÚ, na modrom podklade má žltú päťcípu otvorenú hviezdu, ktorá má symbolizovať otvorenosť EP k občanom, obsahuje termín volieb a slogan "Vy rozhodnete". Názov "Európske voľby" namiesto názvu Voľby do EP zvolili podľa Hajšela preto, aby sa priblížili centrálnemu anglickému pomenovaniu "European elections".
Na celú kampaň vyčlenil EP 18 000 000 €. Oprávnených voličov v celej EÚ je 375 miliónov. EP sa rozhodol šetriť, takže televízny spot kampane budú podľa Hajšela púšťať v televíziách, ktoré to urobia bezplatne. Rádiové spoty budú tiež púšťať tam, kde to rozhlasové stanice urobia zadarmo. Len v 15 krajinách, kde sa očakáva nízka volebná účasť, zaplatia za odvysielanie v najpočúvanejších médiách dovedna 1 000 000 €.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.