15.10.2014, 10:00

Voda „obišla“ nepoistený dom. Potom sa vrátila

Pokusy o kuriózne poistné podvody. Toto sa skúšať neoplatí.

Voda „obišla“ nepoistený dom. Potom sa vrátila

Snaha vybabrať s poisťovňou nie je nič nové na svete; vždy sa nájde niekto kreatívny, kto by si rád ulial peniažky z poistnej udalosti, ktorá sa nestala celkom tak, ako ju popísal. Poistné podvody však nie sú len o bielych koňoch či vypálených bytoch. Tieto pokusy naozaj nevyšli.

Poistené-nepoistené náhradné diely

Istému zamestnávateľovi sa nepáčilo, že má za vlastné riešiť poškodenie kosačky zamestnancom. Škoda bola asi 1 300 eur. Poistenie vzniklo len 15 dní predtým, pričom zamestnanec nebol nový. „Pri došetrovaní okolností vzniku škody sme zistili, že náhradné diely na kosačku boli objednané faxom mesiac pred údajným vznikom poškodenia, t.j. aj pred poistením zamestnanca,“ hovorí pre HNonline Artur Šturmankin, špecialista Odboru firemnej komunikácie Allianz-Slovenskej poisťovňe.  V tomto prípade spolupracovali na nekalom konaní zamestnanec a zamestnávateľ

Záplavy v Nemecku, Snímka: REUTERS
Zdroj: REUTERS

Snímka: ilustračná

Podpis zo záhrobia

Mŕtvi už zrejme veľa toho nepodpíšu. To si však evidentne nemyslel istý zamestnávateľ. Jeho človek mal spôsobiť škodu v zahraničí pri medzinárodnej kamiónovej doprave vo výške asi 3 500 eur. Deň pred podpísaním hlásenia škodovej udalosti pre poisťovňu, kde uvádzal podrobnosti vzniku škody na prevážanom tovare, však zomrel pri dopravnej nehode. „Získali sme úmrtný list, ktorý potvrdzoval dátum smrti. Hlásenie škodovej udalosti preto evidentne nemohol podpísať sám a ani splnomocniť poisťovňu na plnenie v prospech zamestnávateľa,“ hovorí ďalej Šturmankin. V tomto prípade podpísal hlásenie škody zamestnávateľ sám a snažil sa vymôcť plnenie od poisťovne na úkor mŕtveho zamestnanca.

Vodný živel si vyberá podľa poistenia

Počas povodní špekulovali niektorí klienti aj s poistením majetku. „V jednej obci na strednom Slovensku sme zistili, že kým voda zaplavila celú obec a všetkých našich tam poistených klientov dňa 21.7.2014, na rovnakej ulici hlásil vznik zaplavenia klient vo svojom rodinnom dome zo dňa 26.7.2014, pričom svoj majetok na riziko záplavy poistil dňa 25.7.2014 a tvrdil, že nehnuteľnosť nie je v čase poistenia zaplavená,“ hovorí Šturmankin o ďalšom kurióznom prípade. „Voda teda "obišla" jeho nepoistený dom a vrátila sa na túto ulicu až potom, ako si dom poistil proti živelnému riziku. Škodu sme nezaplatili a klient čelí trestnému oznámeniu,“ dodáva.

Niekedy sa poistná udalosť stane, ale trocha inak

Nie vždy je nahlásenie poistnej udalosti klamstvom od A po Z. Často sa stane, že je prehnaná alebo prikrášlená. „Najčastejšie dochádza k podvodu spôsobom fingovanej poistnej udalosti, kedy často škoda na poistenom predmete aj vznikla, ale spôsob, akým sa to stalo, nezodpovedá spôsobu, ktorý je nahlásený poisťovni,“ vraví hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová. „Stretli sme sa aj  s prípadmi, kedy bolo deklarované zničenie veci, ku ktorému v skutočnosti neprišlo. Samostatnou kapitolou sú prípady, kedy dochádza k podvodu pri samotnom odstraňovaní poistnej udalosti, a to nepravdivým uvedením nákladov na opravu,“ dodáva.