27.02.2014, 00:05

Zabudnite na energetické nápoje. Vyrobil som dokonalú kávu

Nájdite si biznis s HN. Dušan Plichta predstavuje produkt Power Coffee.


Dušan Plichta so svojou "bezchybnou kávou." Snímka: HN/Pavol Funtál

Predstavenie produktu/Káva značky dokonalá
„Volám sa Dušan Plichta, som profesionálny výživový poradca a milujem gastronómiu a dobré jedlo. A to ma priviedlo aj ku káve. Vedeli ste, že až 80 percent kávy, ktorú pijeme na Slovensku, môže na organizmus pôsobiť toxicky? Za iných okolností pritom dokáže byť výborným detoxikantom a perfektne vás stimulovať. A to dnes máme radi.“
Na tvári pätice porotcov sa začína rozlievať úsmev. Dôvodom nie je len startup na nečakane osviežujúcu tému, ale aj drajv a nasadenie jeho tvorcu. Je evidentné, že v tomto mladom mužovi sa snúbi fajnšmeker a cieľavedomý tvorca produktu, v tomto prípade – Power Coffee.
K bezchybne zdravej káve – ako ju sám charakterizuje – sa prepracoval až po dlhých konzultáciách s prestížnymi svetovými expertmi. K úplnej dokonalosti ju však údajne priviedol až slovenský pražiar, v spolupráci s ktorým mesiac pátrali po ideálnom modeli praženia. A práve v tom – popri bezchybnej kvalite zŕn s certifikátom – vraj spočíva jej pridaná hodnota. „Pravdaže, trh s kávou je už dostatočne nasýtený, no vždy zostáva príležitosť odlíšiť sa. Power Coffee je totiž prvou kávou, ktorá garantuje zdravie a blahodárnu stimuláciu – na rozdiel od rôznych energetických nápojov.“ Potvrdzujú to aj prví klienti, ktorých si získal prostredníctvom svojej internetovej stránky. A čo Dušana Plichtu, čochvíľa experta na kafeológiu, priviedlo pred porotu? Potreba získať partnera, prípadne biznis anjela, ktorý by mu pomohol s marketingom. Pre svoj biznis totiž vidí potenciál v Česku i v Strednej Európe.

Otázky a odpovede/Postavte kávu na sebe
Slova sa ako prvý ujíma Karol Gogolák z G4, ktorý spochybňuje tvrdenie o unikátnosti nápadu. „Káva je popri alkohole jednou z dvoch legálnych drog, je okolo nej obrovský biznis. Neverím, že s podobným modelom nikto iný na svete neprišiel.“ Dušan Plichta oponuje, že originalita spočíva v pražení, ktoré je samo osebe alchýmiou. Napokon sa však zhodnú, že jej unikátnosť môžu s istotou garantovať iba na slovenskom, prípadne stredoeurópskom trhu, čo na druhej strane nie je málo.
Michal Pastier zo Zaraguzy Digital vidí najväčší potenciál Power Coffee v samotnej osobe Dušana Plichtu. „Keby ste pri tej káve dokázali celú dobu stáť, a podporovali ju vaším príbehom, školeniami, tréningami, bola by to bomba. Lebo to všetko ostatné je strašne bežné – bio, organik... Inak povedané, tej káve chýba bez vás čaro.“ A vysloví ešte jednu podstatnú poznámku: „Hoci energetické nápoje hodnotíte ako zlé, s názvom Power Coffee sa aj váš produkt premieňa na energetický nápoj.“
Reakcia Dušana Plichtu ho zjavne prekvapí: „Ale to je presne to, čo chcem. Získavať klientov medzi konzumentmi energetických drinkov, ktoré sú plné cukru a umelín.“
Tým zostáva zaskočený aj Gogolák, ktorý Power Coffee dovtedy vnímal ako špecialitku pre kávových fajnšmekrov. Vzápätí však vyrukuje s nápadom: „Nebolo by zlé pripraviť dve rôzne marketingové stratégie pre rozličné cieľové skupiny. Pri fajnšmekroch by som však zmenil názov kávy.“ Michal Matys z Translaty dopĺňa, že zlou stratégiou by nebolo ani dať do názvu samotné Plichtovo meno. „Ste bloger, ktorý si buduje individuálnu značku na trhu, treba z toho čerpať.“

Hodnotenie/Neriešte kávu, ale problémy ľudí
Pri hodnotení produktu sa porota rozdelí na dve časti. Prvá navrhuje vydať sa cestou špičkovej kvality a osloviť najmä fajnšmekrov. Pastier mu v tej súvislosti odporúča mierne zmeniť marketing. „Nemali by ste začínať od vášho produktu, ale od problémov potenciálnych zákazníkov, ktoré vaša káva dokáže riešiť.“ A spolu s Matysom sa zhodujú, že by mal čím skôr uvažovať o tom, ako dostať svoju kávu do skutočných kaviarní. „Len cez internet dostatočne veľký biznis neurobíte.“ A pravdaže, naďalej si podľa nich treba budovať svoje meno, navštevovať televízne relácie a prinášať prostredníctvom blogu zaujímavé témy. „Ľudia dnes v tejto oblasti potrebujú ´guru´, ktorému by mohli veriť. Zo všetkých strán sa totiž valí kopa informácií, v ktorých nás nemá kto zorientovať,“ vysvetľuje Pastier.
Rastislav Kulich z Google je zas zástancom masovejšej cesty. K tomu odporúča otvoriť si vlastnú kaviareň, v ktorej by pripravoval ochutnávky kávy a akcie s tým spojené. Produkt, ktorý stojí na vôni a chuti, je podľa neho škoda predávať len cez internet.
Gogolák však oponuje, že ľudia nebudú 40 minút cestovať, aby si kdesi vypili kvalitnú kávu. „To vy musíte prísť za zákazníkmi: do nákupných centier či kaviarní.“ Práve distribúciu považuje za alfu a omegu tohto biznisu: prísť na to, ako dostať Power Coffee k čo najväčšimu množstvu ľudí. „S podobnými startupmi mám ako investor svoje skúsenosti. Určite by som si s vami rád dohodol stretnutie a podebatoval o tom bližšie. Myslím, že môžete byť úspešný. Našli ste totiž úzku medzeru na obrovskom trhu,“ uzatvára.


Verdikt poroty:

Karol Gogolák, zakladateľ investičného klubu G4
Našli ste malú medzeru na veľkom trhu. Rád s vami o tomto produkte podebatujem bližšie.

Michal Matys, spolumajiteľ spoločností Translata, EuroCoc
Začnite si už teraz začať dohadovať kaviarne, v ktorých budete môcť svoju kávu predávať. Len prostredníctvom internetu veľký biznis neurobíte.

Michal Pastier, spolumajiteľ digitálnej agentúry Zaraguza Digital
Zmeňte mierne marketing. Musíte vychádzať od problémov zákazníka. Jeho nezaujíma, či je nejaká káva tisíckrát pražená, jeho zaujíma, ako to rieši jeho problém.

Ivan Štefunko, predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy
Staňte sa natoľko dobrým odborníkom na kávu, že sa s ňou bude vaše meno spájať. A výsledky sa dostavia. A investori tiež.

Rastislav Kulich, country manažér Google Slovensko
Ja som v prvom rade rád, že máme na Slovensku človeka, ako ste vy. Bol by som rád, keby ste sa vydali čo najmasovejšou cestou a pozdvihli tým kvalitu kávy na Slovensku.


O Power Coffee
O čo ide: Power Coffee je slovenská značka organickej kávy, ktorá garantuje: prémiový výber 100-percentných organických zŕn najvyššej kvality „specialty grade“, poctivé organické pestovanie bez použitia pesticídov a chemikálií, správnu metódu spracovania pre zabránenie vzniku plesní, strednú škálu praženia, pri ktorej nevznikajú toxíny, ako aj adekvátny obsah organicky viazaného kofeínu.
Čo hľadajú: Partnera pre spoločné podnikanie, manažéra, angel investora, realizáciu kaviarne, online portál pre recenzie kaviarní, kontakty na eventy a konferencie s cieľom dostať kávu medzi ľudí.
Čo ponúkajú: Podiel vo firme pre partnera či angel investora, znalosti a expertízu
Web: http://www.dusanplichta.com/power-coffee/

O Dušanovi Plichtovi
Už dávnejšie ho uchvátila gastronómia. Po roku v Austrálii ťažko bojoval so svojím uplatnením, postupne však začal zúročovať svoje vedomosti z oblasti zdravia  avýživy. Vďaka certifikátu z Kanady dostal odporúčania na tzv. bezchybnú kávu. Po štyroch až piatich rokoch hľadania začal kávu v tejto podobe predávať svojim zákazníkom pod názvom Power Coffee.

Chceme byť  Red Bullom medzi kávami
Minirozhovor. Dušan Plichta pre HN:

Ako hodnotíte spätnú väzbu poroty?
Utvrdila ma v tom, že tento startup má zmysel. Porota potvrdila aj potenciál „lovebrand", a teda značky, ktorá je poctivá a nemusí zavádzať klasickým marketingom.

Načrtli vám dve cesty, ktorými sa dá ísť: v malom a vo veľkom.
Ťažko povedať, kto bude mať nakoniec pravdu v rámci súčasného dynamického podnikateľského prostredia. Avšak verím, že pokračovanie v poctivom budovaní značky skôr či neskôr prinesie svoje ovocie.

Ktorá z rád bola pre vás najpodstatnejšia?
Asi tá, že menej je viac. A teda, že sa treba držať vysoko kvalitného a garantovaného portfólia troch špičkových káv a neponúkať zbytočne viac, aby tým neutrpela kvalita a zákazník nebol zmätený.

Uviedli ste už niektorú z nich do praxe? Aký to malo dosah?
Áno, už teraz pracujeme na dynamickom rebrandingu. Power Coffee sme začali prezentovať ako zdravý „redbull medzi kávami“, s ktorým máme ambíciu nahradiť nezdravé syntetické energetické nápoje plné cukru.