17.05.2015, 08:18

Do práce už chodíme radšej. Pred dvoma rokmi to bolo horšie

Počet Slovákov, ktorí chodia do práce len preto, že musia, v posledných dvoch rokoch klesol. Aj tak sa do práce teší iba necelá tretina zamestnancov. 

Do práce už chodíme radšej. Pred dvoma rokmi to bolo horšie

Fakt, že radosť zo svojej práce nemajú vyše dve tretiny Slovákov, vyplýva z prieskumu spoločnosti Happy Company. „Slováci stále vnímajú prácu ako prostriedok na zabezpečenie živobytia, radosť z nej je až na druhom mieste,“ vysvetľuje riaditeľka Happy Company Lýdia Sirotová. Počet ľudí, ktorí sa z práce tešia, je však vyšší než v roku 2013, keď sa takýto prieskum robil prvýkrát. Sondu do správania urobila Happy Company na vzorke 836 respondentov v spolupráci s personálnou firmou McROY Slovakia.

Odvážnejší Slováci

Za pozitívnym vývojom možno hľadať oživenie na trhu práce, pokles nezamestnanosti a z nich vyplývajúce zlepšenie pozície ľudí pri hľadaní práce. „Ekonomická kríza 2008 - 2009 a s ňou spojené prepúšťanie vyvolali v mnohých ľuďoch strach o zamestnanie. Slováci si začali prácu viac vážiť a veľká časť sa neodvážila hľadať niečo nové aj v prípade, ak by na súčasnom mieste neboli spokojní. Tento efekt pretrvával aj po kríze, no dnes slabne. S rastúcim počtom voľných miest sa ľudia menej boja zamestnanie zmeniť, ak v tom pôvodnom neboli spokojní. To v konečnom dôsledku zvyšuje aj spokojnosť, ktorú sme v prieskume zisťovali,“ vysvetľuje Sirotová. 

Vyššia pružnosť v zmenách

Oživenie ekonomiky sa prejavilo i na dôvodoch, prečo ľudia zostávajú v práci napriek tomu, že ich nebaví. Najvýraznejšie totiž klesol počet tých, ktorí tvrdia, že je lepšia zlá práca než žiadna. Naopak, narástol počet tých, ktorí sa chystajú z práce, v ktorej nie sú spokojní, odísť. 
To, že väčšina ľudí nechodí do práce s radosťou, je bežné i v zahraničí. Podľa prieskumu Gallupovho inštitútu chodí do práce angažovane (teda vidia vo svojej práci zmysel a majú ju radi) 34 percent ľudí. Aj toto číslo postupne stúpa, v januári 2014 bolo ešte pod 30 percentami. 

Šťastní sú výkonnejší

Šťastní a motivovaní zamestnanci sa pritom firmám oplatia. Zvyšuje sa nielen ich lojalita a znižuje fluktuácia, no vyššia býva aj produktivita a kreativita motivovaných ľudí. „Niekedy stačí na správnu motiváciu obyčajná pochvala, inokedy je potrebné zmeniť aj procesy fungujúce vo firme. Platí však, že do šťastia zamestnancov sa oplatí investovať,“ uzatvára Sirotová.

Súvisiace články