StoryEditor

Čo preveriť na aute pred zimou. Základom sú pneumatiky

25.10.2014, 17:00
Autor:
turtur
Brzdy, batéria, svetlá, pneumatiky. To sú len niektoré časti auta, ktoré je dobré si pred zimou preveriť. No do servisu so všetkým ísť netreba.

Každú zimu máte problémy s naštartovaním, akumulátor a štartér nereaguju? Hoci je už čas začať sa objednávať s autom do servisu na prezutie zimných pneumatík, v rámci prípravy na zimu by ste nemali podceniť ani kontrolu ďalších vecí. Mnohé dokážete urobiť vo vlastnej réžii, niektoré je lepšie zveriť odborníkovi. Prinášame vám 10 rád, na čo klásť dôraz pri zimnej údržbe.


Auto v 100-percentnom stave a pohoda za volantom. Predpoklad, že dôjdete do cieľa.  

Hlavne dobré pneumatiky

Základom akejkoľvek prípravy auta na zimu je jeho prezutie do zimných pneumatík. Hoci podľa slovenskej legislatívy treba „gumy“ prezuť, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu či ľadu, odporúča sa urobiť tak už keď teploty klesnú pod 7 stupňov Celzia. Zimné pneumatiky by mali mať hĺbku dezénu viac ako 4 milimetre. Hlboký dezén lepšie drží smer, pneumatiky majú výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu tak udržať auto na ceste aj v extrémnych podmienkach, upozorňujú odborníci. Pri jazde na letných pneumatikách, ktoré majú oveľa menšiu priľnavosť  a dlhšiu brzdnú dráhu, sa auto na snehu stáva takmer nekontrolovateľné. Okrem toho, pri nehode aj poisťovne v prvom rade skúmajú stav a typ pneumatík. Z tohto dôvodu sa neodporúča používať ani celoročné pneumatiky, ktoré tiež nemajú také jazdné vlastnosti v extrémnych podmienkach.
Nerovnomerné opotrebenie pneumatík či „ťahanie“ auta do strany má pri brzdení za následok jeho „plávanie“ v zákrutách. To je na klzkej vozovke a pri starších autách, nebezpečné. Správna geometria, nahustenie a vyváženie kolies je tak pred zimnou sezónou dôležité.

Zima, zima, hustejšie

Práve v zime je dôležitá kontrola hustoty prevádzkových kvapalín. Chladiacu kvapalinu vám vymenia v servise podľa harmonogramu výrobcu. Interval výmeny sa môže líšiť pre každú značku. „V prípade staršieho vozidla s modrozelenou kvapalinou sa odporúča výmena každé 3 roky,“ spresňuje riaditeľ Business Lease Slovakia Peter Kundlák. Kontrola účinnosti chladiacej zmesi je pritom veľmi dôležitá.
Napríklad v prípade zamrznutia chladiacej kvapaliny môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora. Kým kontrolu chladiacej zmesi zveríte odborníkom, nemrznúcu zmes pre ostrekovanie okien a svetiel si vymeníte aj sami. Nízkotuhnúcu je dobré dolievať do nádržky už teraz. Kým prídu mrazy, takýmto sôsobom ju postupne bez vypúšťania pôvodnej, vymeníte. 

Brzdy sa prihlásia, no nečakajte na to

V zime sú dobré brzdy na nezaplatenie. No kontrolovať by sme ich nemali len pred zimou. Okrem toho, väčšina, dokonca aj starších vozidiel je vybavená indikátorom opotrebenia brzdového obloženia na paneli prístrojov, ktorý vodiča upozorní na potrebu ich výmeny. U ostatných vozidiel môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny vo vyrovnávacej nádržke. Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov. Samozrejme, na kritické opotrebenie bŕzd často upozorní aj pískanie pri brzdení. Vtedy sa už oceľový „základ“ platničiek trie o brzdový kotúč, ktorý sa môže poškodiť. V takomto prípade je nevyhnutné platničky okamžite vymeniť.  Vyhnete sa tým veľkej investícii do opravy. 
Dôležitý je aj súmerný prítlak bŕzd na všetky kolesá. Ak nie je, brzdy „ťahajú“ auto do boku. Ak sa vám to stane, servis by ste obísť nemali.  


Ak vám záleží na živote, takto by ste jazdiť nemali.

Ako si pomôcť pri štartovaní

Väčšina akumulátorov nepotrebuje špeciálnu údržbu či prípravu na zimu. Treba mať však na pamäti ich životnosť. Ak je akumulátor starší ako 4 roky, odporúča sa absolvovať záťažový test. V servise by ho mali urobiť na počkanie. Samozrejme, hlavne v zime vie vodičov potrápiť naštartovanie vozidla. Častým dôvodom, prečo vozidlo v zime neštartuje, je vybitie akumulátora alebo primrznutie štartéra. Signálom vybitého akumulátora je zníženie intenzity kontroliek pri otočení kľúča v zapaľovaní, prípadne neúspešný pokus motora o pretočenie.
V takom prípade pomôžu prepojovacie káble a ochotný vodič iného vozidla. V prípade veľmi veľkého poklesu napätia je však už nutná výmena akumulátora prípadne jeho riadne dobitie.
Kapacitu akumulátora a jeho stav si môžete zmerať aj v garáži či na parkovisku pred domom. Stačí si kúpiť voltmeter. Jeho červený káblik priložte k plusovému pólu a batérie a čierny k mínusovému. Ak je napätie okolo 12,6 volta, batéria je v poriadku. Ak klesne pod 12,3 volta, treba ju nabiť. Pri zapnutom motore na voľnobeh by napätie malo byť okolo 14,3 volta. Toto meranie zvládne aj priemerne zdatný vodič. Pre úplnosť treba dodať, že napätie na každom článku šesťčlánkového 12-voltového akumulátora (takých je najviac)  by malo byť 2,1 volta.   
V predaji sú aj nabíjačky, na ktorú sa môžu zapojiť baterky aj bez vybratia z vozidla. Treba si len prečítať pozorne návod. 

Bez škrabky ani na krok

K takmer povinnej výbave auta by v zime mala patriť aj škrabka na okná a metlička. Ak idete do hôr, prípadne vytrvale sneží, tak aj lopata a reťaze. Dôvodom je aj to, že podľa predpisov si musíte pred každou jazdou očistiť auto tak, aby sa z neho žiadne kusy snehu či ľadu počas jazdy neuvoľňovali a neohrozovali tak okoloidúce autá. Odporúča sa mať pri dlhých cestách aj dostatok paliva, aby ste neuviazli na ceste.

Namiesto škrabky pomôže aj lopatka. Ale len plastová, aby nepoškodila sklo a lak auta. Ak nie je sneh primrznutý, metlička je lepšia.

Skontrolujte svetlá

Pred zimou si skontrolujte aj stav osvetlenia a hoci to predpisy nevyžadujú, majte pri sebe náhradné žiarovky. Nie všetky vozidlá sú vybavené senzorom, ktorý pri zníženej viditeľnosti zabezpečí automatické zapnutie predných stretávacích a zadných obrysových svetiel. Ak sa to týka aj vášho vozidla, nezabudnite zapnúť svetlá manuálne. Jazda s nedostatočne osvetleným vozidlom predstavuje nebezpečenstvo tak pre vás, ako aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Pamätajte na to, že dôležité je nielen na ceste vidieť, ale aj byť videný. 

01 - Modified: 2006-11-29 20:17:08 - Feat.: 0 - Title: Vlaky sa rušiť nebudú
01 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 02 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 03 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 04 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 05 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 12:20