17.05.2015, 15:00

Čo je technology evangelist? Nový jazyk na pracovnom trhu

Čo je technology evangelist? Nový jazyk na pracovnom trhu

Čo asi robí taký traffic manager? V trafike zrejme nepredáva. Sú to však veľmi zložité pozície - napríklad taký erection engineer. Aj keď to znie vtipne, ide o veľmi náročnú pozíciu.  A takto by sme mohli pokračovať ešte veľmi dlho. Pravdou je, že otvorený pracovný trh, globalizácia, rozvoj technológií a silný vplyv sociálnych médií v posledných rokoch priniesli množstvo cudzích termínov. A tie nás majú navigovať pri hľadaní práce. Ako však, keď im často nerozumieme? Celé to však má nespornú výhodu - cudzojazyčné výrazy uľahčujú vykonávať tú istú činnosť kdekoľvek na svete. Slováci môžu po vstupe do Európskej únie užívať výhody spoločného pracovného trhu a uchádzať sa o prácu v členských krajinách. Sú i omnoho jazykovo zdatnejší, ako pred pár rokmi, a preto tieto beriéry prekonávajú ľahšie.

Kominár alebo outdoor cleaning manager?

Pracovné procesy sú oveľa komplexnejšie ako kedysi, úlohy sa častokrát prelínajú medzi oddeleniami na pohľad nesúvisiacimi. Kvôli tejto zložitosti nie je možné zahrnúť celú náplň do inzerátu, nie to ešte do názvu pozície. Personalisti sa snažia nájsť vhodného kandidáta a splniť očakávania zamestnávateľa, ktorý chce multifunkčného človeka. "S najväčším nepochopením sa stretávame pri pozíciách vhodných pre absolventov, nakoľko nemajú skúsenosti alebo prehľad o pracovnom trhu a veľakrát majú mylnú predstavu o spoločnostiach a jednotlivých pozíciách," hovorí pre HNonline Ivana Vačoková z personálnej spoločnosti Adecco.

Názov ako lákadlo?

Pomenovanie pozície nie je všetko, môže byť iba nastrčeným lákadlom. Personalisti v snahe privábiť talenty používajú vzletné názvy a neváhajú si detaily nechať až na osobné stretnutie. "Jedným z typických nedorozumení sú pozície obsahujúce čarovné slovíčko manažér. Veľa spoločností má pozície ako napríklad order manager, pričom si kandidáti predstavujú riadiace funkcie a v skutočnosti ide len o jednoduchú administratívnu pozíciu,“ hovorí Vačoková. Účinným spôsobom, ako predísť sklamaniu, je nepoužívať v inzeráte prázdne frázy alebo výkriky typu Absolventi pozor! Naopak, dôležité je kandidáta vopred pripraviť na osobný pohovor a vysvetliť mu, čo sa od neho na novej pracovnej pozícii očakáva. V prípade, že si chcete overiť pochopiteľnosť či atraktivitu svojho inzerátu, ukážte ho svojim kolegom a spýtajte sa, či by sa sami prihlásili. 

Uvažujte reálne

Ak chceme z inzerátu získať tie najpresnejšie informácie, Vačoková radí takto: "Treba vedieť realisticky zhodnotiť, či je náplň práce pre uchádzača dostatočne atraktívna, či má dostatočné schopnosti a spĺňa požiadavky zamestnávateľa." Okrem toho sa nebojte spýtať priamo potenciálneho zamestnávateľa, čo očakáva od človeka na danej pozícii alebo čo pod inzerovanou pozíciou rozumie. Nemajme strach klásť otázky na pohovore. Vďaka nim si môžeme ušetriť prípadné faux pas a aj následné sklamanie.

Vysvetlenie pojmov

1 Traffic manager rozdeľuje prácu na jednotlivé úlohy, ktoré zároveň prideľuje ostatným kolegom. Táto pozícia sa vyskytuje najmä v mediálnych, reklamných alebo PR agentúrach

2 Erection engineer sa podieľa na stavbe veľkých oceľových konštrukcií alebo obrovských fabrík a jeho náplňou je mechanika, plánovanie alebo manažment stavieb

3 Technology evangelist podporuje svojím verejným prejavom, prezentáciami a nadšením používanie špecifickej technológie

4 Data Scientist analyzuje firemná dáta a na základe získaných vzorov navrhuje riešenia. Spracúva enormné množstvo dát a k rozboru využíva strojové učenie, hĺbkovú analýzu dát alebo algoritmy. Jeho najcennejšou vlastnosťou je však schopnosť vysvetliť iným všetky súvislosti

5 Actuary alebo poistný matematik, ktorý vytvára poistné produkty, je zodpovedný za kalkuláciu sadzieb a rezerv

Snímka: ilustračná, archív