25.04.2015, 00:01

Po dierach a roletách si ešte zajazdíme. Rozsiahlejšie opravy sú v nedohľadne

V tomto roku sa má na Slovensku opraviť 170 km ciest I. triedy. Povieme vám kde. Pri tomto tempe sa ale kvalita nezlepšuje. Len ako - tak udržuje.

Po dierach a roletách si ešte zajazdíme. Rozsiahlejšie opravy sú v nedohľadne

Pamätám si, že pred 20 - 30 rokmi boli naše cesty lepšie ako teraz. Nie však len preto že áut bolo menej, takže sa ničili pomalšie. Ale preto, že ich opravovali, hoci ani vtedy neboli ideálne.
Napríklad asfaltové „rolety“ pred križovatkami sa likvidovali takmer každý rok. Niekoho múdreho potom napadlo, že by sa tieto miesta mohli aj betónovať, aby vydržali dlhšie. Dnes sa s roletami na križovatkách, napríklad v Bratislave, nerobí nič aj niekoľko rokov.  
Príčinou zlého stavu ciest je nielen nedostatok peňazí, ale aj rozdrobenosť ich správy, čím trpí údržba. Cesty prvej triedy spravuje Slovenská správa ciest, diaľnice a rýchlostné komunikácie Národná diaľničná spoločnosť a cesty druhej a tretej triedy sú v kompetencii samosprávnych krajov. 


Tradičný obrázok bratislavských ciest. Dnes je v takomto stave aj jedna z hlavných komunikácií - Bajkalská ulica. 

Tanky nejazdia, tankodromy ostali

Výročie skončenia druhej svetovej vojny v niektorých krajinách stále oslavujú vojenskými prehliadkami. Podobné sa konali aj u nás. Ich súčasťou boli i tanky. Obrnenci však ničili cesty, tak napokon prehliadky obmedzili a neskôr zrušili.
Bajkalská ulica v Bratislave si na ne tiež pamätá. Vrcholili prejazdom „železnej pästi“ armády - tankov. Už nejazdia, no tankodrom na nej a ďalších komunikáciách ostal. Akoby po nich neprešiel tankový prapor, ale armáda.
Celá Račianska ulica (bývalá ul. Febr. víťazstva) naposledy dostala súvislý asfaltový koberec pred cyklistickými Pretekmi mieru v roku 1988. Odvtedy sa opravuje po kúskoch, alebo sa len plátajú diery. 

Dôvodom zlého stavu ciest je podľa Najvyššieho kontrolného úradu nedostatok financií. Pri tomto konštatovaní však nikto nikdy nevysvetlí, prečo vláde a samosprávam peniaze chýbajú.
Prečo ale nechýbajú napríklad v Dánsku, ktoré je rozlohou a počtom obyvateľov porovnateľné so Slovenskom a kde majú cesty vo vzornom stave. Ak sa na to spýtate Slovákov, ktorí tam žijú, majú v tom jasno a hovoria: „preto, lebo v Dánsku je minimálna korupcia, peniaze z daní sa využívajú efektívne a nekradne sa tu...“.


Zvlnený asfalt je na mnohých zastávkach MHD. Aj v Petržalke.

Stačí sadnúť za volant a chvíľu po Bratislave jazdiť... Aj na rovnej komunikácii vás prekvapí nespočetne veľa zákerných výtlkov, ktorým sa, ak stihnete reagovať, vyhnete. Tých pár stoviek metrov vlani opravených ciest v centre mesta skôr potvrdzuje ako vyvracia neschopnosť štátu radikálne zlepšiť ich kvalitu a tým aj zvýšiť bezpečnosť dopravy.
Podobná, ak nie horšia situácia je aj na cestách I., II. a III. triedy inde na Slovensku. 

Podoba s kasárňami Islamského štátu  

Prečo upozorňujeme hlavne na cesty v Bratislave? Lebo je symbolom Slovenska. 
Ako pripomenul vo svojom komentári publicista Michal Havran, „o rok bude Slovensko predsedníckou krajinou EÚ. Nie je to už to, čo bývalo, no predsa len sem príde veľa oficiálnych hostí. Ak už teda nerobíme mesto pre jeho obyvateľky a obyvateľov, mohli by sme už len v strachu z blížiacej sa hanby urobiť niečo pre nich. Musíme zabrániť dvom veciam. V žiadnom prípade nesmie žiadna, ani albánska alebo macedónska delegácia prísť do mesta cez hraničný priechod za Čunovom (Rusovce - Rajka v bratislavskej Petržalke - pozn. HN). Budova vyzerá ako bývala kasáreň Islamského štátu po nálete jordánskeho letectva. Ak si ju chcete pozrieť zblízka, odporúčam zastaviť auto trochu ďalej, inak si môžete poškodiť nápravu, diery na ceste ostali zrejme po protitankových mínach z čias, keď chcel ísť Slota do tankoch na Budapešť“. Toľko Michal Havran.


Zdevastovaný objekt bývalej colnice a cesta na hraniciach medzi Slovenskom a Maďarskom v Petržalke. 

Pomalá modernizácia

Ministerstvo dopravy chce v tomto roku zmodernizovať 170 kilometrov ciest I. triedy. V piatich krajoch Slovenska sa vďaka eurofondom komplexne obnoví 23 kritických úsekov. Má to stáť 179 miliónov eur.
Je to však len malá časť z toho, čo by Slovensko potrebovalo. Stav ciest prvej triedy je podľa Najvyššieho kontrolného úradu kritický. Vlani zverejnil správu, podľa ktorej je v zlom technickom stave takmer polovica z 3 248 kilometrov týchto komunikácií. 
NKÚ vyčíslil, že na údržbu a opravy ciest v havarijnom stave treba počas prvých troch rokov 90 miliónov eur ročne a v každom z ďalších desiatich asi 60 miliónov eur.

Ambície versus potreba

„Rezort dopravy si plne uvedomuje význam ciest I. triedy, pretože na nich sa realizuje približne polovica všetkých dopravných výkonov na Slovensku,“ tvrdil v marci minister dopravy Ján Počiatek počas otvorenia projektu Stavebné a bezpečnostné opatrenia na cestách I. triedy.  „Ambíciou je do roku 2020 postaviť a zmodernizovať takmer 300 kilometrov ciest I. triedy,“ informoval rezort.
Je to však príliš málo. Chcelo by to ročne dva- až trikrát viac. Aby sa kvalita ciest naozaj zlepšovala a nie iba udržiavala. 
Minister sľúbil, že cesty sa budú aj rozširovať, stavať mimoúrovňové križovatky, odstránia sa lokality, kde sa vyskytovali časté nehody, zvýši sa dopravná priepustnosť. Tiež sľubuje, že „zároveň sa zlepšia aj životné podmienky ľudí, ktorí žijú v okolí týchto ciest“.  

Snímky: HN / Pavol Funtál

V takomto stave sú aj mnohé „vedľajšie“ cesty v okolí hlavného mesta Slovenska.


            Plán modernizácie ciest 1. triedy v roku 2015
             (projekt Stavebné a bezpečnostné opatrenia)

    Názov úseku                      Dĺžka (km)
    Košický a Prešovský kraj
1     I/73 Lipníky – Giraltovce        9,679
2    I/50 Kraj.hr. BB – Bohúňovo   6,623
3    I/50 Plešivec – Slavec            6,150
4    I/50 Rožňava – Krásnohorské podhradie    4,970
5    I/50 Sečovce – Horovce         4,111
6    I/50 Košice, Sečovská cesta – Ďurďošík    13,346
7    I/50 Svinica – Dargov            11,424
8    I/50 Michalovce – Lúčky         9,108
9    I/50 Závadka – Sobrance        9,742
10    2 mosty: I/50 343, 363 Rekonštrukcia mostov v trase TEN-T  

   Banskobystrický kraj
11    I/50 Uderiná – Vidiná              6,900
12    I/66 Domaníky – Krupina        7,382
13    I/65 Stará Kremnička – Kremnica    9,495
14    I/66 Dudince – Hont. Tesáre    6,200
15    I/66 Babiná – Dobrá Niva         2,443  

    Žilinský a Trenčiansky kraj
16    I/50 Nováky – Handlová          15,690
17    I/50 Nováky – Prievidza (Banska)    11,055
18    I/59 Trstená – št. hr. SR/PL       5,384
19    I/65 Dolná Štubňa – Turčianske Teplice (Diviaky)    4,406
20    I/65 Príbovce – Martin Juh        4,394
21    I/65D Martin obchvat                 4,256
22    I/59 Dolný Kubín (Medzihradie – Kňažia)    4,470
23    I/50 Veľká Čausa – Handlová    10,908         
     Spolu:                                         168,136 km

Zdroj: ministerstvo dopravy, ostatné kraje neuviedlo