23.02.2011, 00:00

Od byrokracie vás odbremenia poisťovne

Byrokratická záťaž by sa mala od budúceho roka zmierniť. Povinnosť podávať ročné zúčtovanie prejde z poistenca na zdravotnú poisťovňu.

Opatrenie, ktoré navrhla poslankyňa Katarína Cibulková z SDKÚ, už schválila vláda. Keďže je nutná zmena zákona o zdravotnom poistení, odhlasovať to musí aj parlament.                                      



Záťaž
Administratívnu náročnosť vyčítajú ročnému zúčtovaniu najmä podnikatelia a zamestnávatelia, no podávajú ho napríklad aj niektorí zamestnanci a všetci samoplatitelia. Komplikáciou je pre nich hlavne výber tlačiva. Jozef Mihál ako spoluautor tlačív ešte v roku 2007 na svojom blogu napísal, že je päť druhov tlačív na samotné zúčtovanie, k tomu ešte sedem ďalších pomocných tlačív a ľudia by nemali mať ilúzie, že proces ročného zúčtovania by mohol byť jednoduchý. "Je to zbytočné administratívne zaťaženie občana,“ myslí si Juraj Karpiš z INESS.

Návrhy, aby ročné zúčtovanie robila poisťovňa, sa objavili v minulosti už viackrát od zástupcov podnikateľských združení. Katarína Cibulková to navrhla už tretíkrát. Naposledy v októbri 2010, keď sa s ňou na stiahnutí návrhu dohodlo ministerstvo zdravotníctva. Teraz ho už vláda schválila a je pravdepodobné, že zákon vstúpi do platnosti od 1. januára 2012.

Nikto nie je proti
Zdravotné poisťovne proti návrhu ako takému neprotestujú, otázky majú k jeho zavedeniu v praxi. "Treba doriešiť mnoho technických otázok a prepojení najmä s agendou ročného zúčtovania so štátom, registrov poistencov a platiteľov, relevantnosti informácií v rôznych databázach a podobne,“ vysvetľuje Zuzana Horníková z poisťovne Dôvera.
"Vítam každé zníženie byrokracie. Ak odo mňa verejná správa vyžaduje nejaký doklad, má ho vyžadovať práve raz,“ tvrdí Tomáš Szalay, analytik Health Policy Institute. "Je to dobrý krok, zníži záťaž pre občanov aj zamestnávateľov. Zdravotné poisťovne majú všetky potrebné údaje,“ vyjadril sa Dušan Zachar z INEKO.
Zmenu privítali aj podnikatelia a zamestnávatelia. "Jediný problém je, že k tomu prichádza tak neskoro, po rokoch byrokratického obťažovania,“ myslí si Ján Oravec zo Združenia podnikateľov Slovenska.

"Naše stanovisko k tejto zmene je jednoznačne kladné, vítame všetko, čo uľahčí život našim podnikateľom a živnostníkom,“ hodnotí Oto Nevický z Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení.

Námietka
Ročné zúčtovanie bude po novom robiť poisťovňa tak, že dostane prístup k údajom o vašich príjmoch. Z nich vám vypočítajú zdravotné odvody. Ak nebudete súhlasiť so sumou, ktorú vám vyrátali, podáte námietku a uvediete, ktoré údaje nie sú správne (napríklad výška príjmu). Poisťovňa bezodkladne urobí opravu. V prípade, že vašu námietku neuzná, spor bude riešiť Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Poisťovňa bude počítať výšku zdravotného poistenia na základe údajov z daňového úradu. Tomu poskytnete informáciu o vášom príjme prostredníctvom daňového priznania, prípadne ročného zúčtovania dane. Poisťovňa bude mať na ročné zúčtovanie zo začiatku až päť mesiacov od podania daňového priznania. Výšku poistného sa tak možno dozviete až v auguste. "V budúcnosti sa predpokladá, že sa táto lehota skráti, čo však bude predmetom samostatného legislatívneho procesu,“ píše sa v dôvodovej správe k návrhu zákona.

Preplatky a nedoplatky poistného by mali byť splatené do dvoch mesiacov od lehoty na vykonanie ročného zúčtovania.