StoryEditor

Naozaj posledný Potter. Údajne...

30.12.2007, 23:00

Bratislava -- Knihou, na ktorú sa tento rok najviac čakalo, bol jednoznačne záverečný diel knižnej ságy o mladom čarodejníkovi Harrym Potterovi. Harry Potter a Deathly Hallows sa začala predávať súčasne v 90 krajinách sveta v noci z 20. na 21. júla, presne o polnoci. Pred kníhkupectvami stáli už dlhé hodiny predtým nedočkaví čitatelia a spoločne diskutovali o tom, aké dve kľúčové postavy nechala autorka J. K. Rowlingová v poslednej knihe zomrieť.
Najrýchlejšie predávaná kniha
Kniha Harry Potter a Deathly Hallows sa po prvom víkende predaja stala najrýchlejšie predávanou knihou v histórii (predchádzajúcim držiteľom rekordu bola šiesta kniha zo série -- Harry Potter a Polovičný princ). Za prvých 24 hodín sa jej na oboch brehoch Atlantiku predalo vyše 11 miliónov kópií -- každú minútu sa tak predalo vyše 5-tisíc kníh.
Na Slovensku polnočný predaj nemal až taký veľký ohlas ako v anglicky hovoriacich krajinách, napriek tomu v noci "zmizlo" z pultov niekoľko desiatok kníh. Slovenského prekladu sa podľa vydavateľstva Ikar dočkáme 17. januára 2008, v češtine vyjde posledný Harry Potter 31. januára.
Marketing aj talent
Vďaka čomu sa stalo rozprávanie o študentovi mágie také populárne? Nuž, predovšetkým za to môže Rowlingovej literárny talent -- dokázala vytvoriť košatý príbeh, ktorý zaujal nielen detského, ale aj dospelého čitateľa. Čítanie má spád, konanie postáv je neraz nepredvídateľné, závery prekvapujúce. Nemenej dôležitým prvkom, ktorý prispel k rozšíreniu fenoménu Harry Potter, bol skvelý marketing. Asi každý dnes pozná príbeh o chudobnej spisovateľke, ktorá strapatého chlapca s jazvou na čele stvorila údajne počas cesty vlakom a prvé vety si zapisovala na servítky v kaviarni. Potterovskej sérii výrazne pomohlo, keď si ju pod "ochranné krídla" vzal Hollywood a z čarodejníckej siroty sa okamžite stala ikona. Tak masovo, ako sa kupovali jeho knihy, začalo sa chodiť aj na jeho filmy. "Marketing tvorí 60 percent úspechu Harryho Pottera," hovorí teoretik popkultúry Juraj Malíček. Hlavne vďaka nemu sa na celom svete predalo už vyše 340 miliónov potterovských kníh v 64 jazykoch. Meno Harry Potter sa stalo "superznačkou". Podľa časopisu Forbes možno hodnotu jej komercializácie vyčísliť približne na jednu miliardu dolárov ročne.
Definitívny koniec
Sedemdielna sága sa tak toto leto konečne uzavrela. Posledný boj Harryho Pottera s lordom Voldemortom je opäť temnejší a krvavejší ako v predchádzajúcich knihách, miestami podľa recenzentov pripomína bezútešný triler. O život príde niekoľko dôležitých postáv a Harry sa ocitne tak blízko smrti, ako ešte nikdy predtým. Avšak už vieme, že nezomrie. A nažive ostanú aj jeho dvaja najlepší priatelia Ron a Hermiona. Rowlingová nám dokonca dovolí nahliadnuť do ich vzdialenejšej budúcnosti, čím príbeh Harryho Pottera definitívne uzavrie. Momentálne jedna z najbohatších žien Británie síce už pracuje na ďalších knihách, pokračovanie Harryho Pottera však čakať nemáme.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 06:25