StoryEditor

Samospráva chystá miestne dane

02.01.2007, 23:00

V súčasnom období obce pripravujú návrh nariadenia o miestnych daniach, ktorého obsahom sú všetky miestne dane vyberané obcou, prípadne pripravujú osobitné nariadenia o dani z nehnuteľností. Návrhy nariadení obce sa môžu pripomienkovať.
Od zdaňovacieho obdobia 2005 obce môžu všeobecne záväzným nariadením zaviesť tie miestne dane, ktoré sú uvedené v zákone č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Miestnou daňou je aj daň z nehnuteľností, ktorú obec môže podľa miestnych podmienok zaviesť, zrušiť, zmeniť sadzby dane, určiť oslobodenia alebo zníženia dane len k 1. januáru zdaňovacieho obdobia.
Správu dane z nehnuteľností vykonávajú obce v rámci preneseného výkonu štátnej správy. Pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických a právnických osôb vo veciach preneseného výkonu štátnej správy koná obec podľa zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov. Vo veciach správy dane z nehnuteľností sú obce povinné konať podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku v znení neskorších predpisov, zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov, ako aj podľa iných nadväzujúcich právnych predpisov.
Vydávanie všeobecne záväzných nariadení obcí upravuje ustanovenie § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ktoré určuje, že vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže obec vydať nariadenie len na základe splnomocnenia určeného zákonom a v jeho medziach. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.
Návrh nariadenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejní obec jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia. Návrh nariadenia musí obec zverejniť aj na internetovej adrese obce v tej istej lehote, ak ju má obec zriadenú, alebo iným spôsobom, ktorý je v obci obvyklý.
Dňom vyvesenia návrhu nariadenia začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické a právnické osoby uplatniť pripomienku v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na príslušnom obecnom úrade. Pripomienkou môžu osoby navrhnúť nový text, jeho zmenu, spresnenie alebo vypustenie pôvodného textu a z pripomienky musí byť zrejme, kto ju predkladá. Ak nie sú pripomienky zdôvodnené, nemusí na ne obec prihliadať. Uplatniť pripomienky môže každý, nielen občan mesta alebo obce, ale taktiež právnická osoba, ktorá nemá sídlo na území obce, ako aj fyzická osoba, ktorá v obci nemá trvalý pobyt. Ide o možnosť uplatňovať pripomienky aj v  prípadoch, ak sú v návrhu nariadenia obce napríklad pri poskytnutí oslobodenia od dane, prípadne zníženia dane určené ďalšie podmienky, ktoré sú nad rámec zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku.
Pripomienky k nariadeniu sa vyhodnocujú a vyhodnotenie uskutočňuje navrhovateľ nariadenia s príslušnou komisiu, ak je na obci zriadená. Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom obecného zastupiteľstva v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu všeobecne záväzného nariadenia o dani z nehnuteľností.
Právom každého občana je zúčastniť sa na zasadnutí obecného zastupiteľstva, keď sa nariadenie prerokúva a schvaľuje.
Po schválení nariadenia, ktorým obec určila výšku dane z nehnuteľností sa môžu daňovníci už len oboznámiť s nariadením po dobu 15 dní od jeho zverejnenia na úradnej tabuli. Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v obci, a to najmenej na 15 dní, pričom vyvesenie nariadenia na úradnej tabuli je podmienkou jeho platnosti. Nariadenie účinnosť nadobúda až 15. dňom od vyvesenia. Nariadenia musia byť každému prístupné na obecnom úrade tej obce, ktorá ich vydala.
Čo obec môže v nariadení o dani z nehnuteľností upraviť
-- inú hodnotu pozemkov za stavebné pozemky, ako je určená v prílohe č. 2 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku,
-- inú ročnú sadzbu dane z pozemkov v obci alebo jej jednotlivej časti alebo v jednotlivom katastrálnom území rôzne pre jednotlivé druhy pozemkov, ako je určená zákonom. Takto určená sadzba dane z pozemkov nesmie presiahnuť 20-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z pozemkov určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení,
-- inú ročnú sadzbu dane zo stavieb v obci alebo jej jednotlivej časti, alebo v jednotlivom katastrálnom území rôzne pre jednotlivé druhy stavieb, ako je určená zákonom. Takto určená sadzba dane zo stavieb nesmie presiahnuť 40-násobok najnižšej ročnej sadzby dane zo stavieb určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení,
-- príplatok za podlažie pri viacpodlažných stavbách, ktorého suma nesmie presiahnuť viac ako 10 Sk za každé ďalšie podlažie, okrem prvého nadzemného podlažia (prízemia),
-- inú ročnú sadzbu dane z bytov v obci alebo jej jednotlivej časti za byty a nebytové priestory, ako je určená zákonom,
-- v obci alebo jej jednotlivej časti oslobodenie od dane z pozemkov, dane zo stavieb, dane z bytov alebo zníženie dane, ale len za tie nehnuteľnosti a pre tých občanov, ktorí sú uvedení v § 17 ods. 2 a ods. 3 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku. Ďalšie podmienky pri poskytnutí oslobodenia, čo zákon nepripúšťa, nemožno nad rámec zákona ukladať v nariadeniach,
-- pre poskytnutie oslobodenia od dane alebo zníženia dane vyššiu vekovú hranicu občanov ako je 62 rokov,
-- jednotlivú časť obce,
-- že daň nižšiu ako 100 Sk nebude vyrubovať ani vyberať,
-- splátky dane z nehnuteľností.
Iné skutočnosti rozhodujúce na vyrubenie dane z nehnuteľností obec nemôže určovať vo všeobecne záväznom nariadení.

Práva a povinnosti daňovníkov vyplývajú priamo zo zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku, ako aj zo zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov, ktoré obec nemôže bez zákonného splnomocnenia zmeniť.
Odstránenie nezákonnosti nariadenia
Ak daňovník alebo iná osoba považuje prijaté nariadenie o dani z nehnuteľností za nezákonné alebo protiústavné, môže sa obrátiť na príslušnú prokuratúru. Je to najrýchlejší spôsob odstránenia nezákonnosti. Okresná prokuratúra preskúma zákonnosť nariadenia a ak zistí, že je v rozpore s ústavou alebo zákonmi, môže podať proti nariadeniu alebo jeho niektorej časti protest. Protestom navrhne nariadenie alebo jeho časť zrušiť. Prokurátor môže podať protest prokurátora len proti prijatému všeobecne záväznému nariadeniu obce.
Obecné zastupiteľstvo nemusí protestu prokurátora vyhovieť. V takom prípade má generálny prokurátor možnosť podať návrh na Ústavný súd SR na vyslovenie nesúladu nariadenia so zákonom. Aj sám občan sa môže domáhať svojím podnetom, aby sa podal jeho návrh na nezákonnosť nariadenia na Ústavný súd. Môže sa aj pozastaviť vykonateľnosť nariadenia, ale nič na tom nemení skutočnosť, že obce môžu takto vyberať dane aj na základe nezákonných nariadení, pretože nariadenia sa nemôžu rušiť spätne, ale len do budúcnosti.
Prijať nariadenie o dani z nehnuteľností nie je povinnosť
Obce nemusia na rok 2007 vydať a schváliť nové nariadenia obce o dani z nehnuteľností, ak oproti roku 2006 pri zdaňovaní nehnuteľností a prípadného oslobodenia alebo zníženia dane nebudú na rok 2007 nič meniť.
To platí vtedy, ak  nariadenie obce vydané na rok 2006 bolo schválené nielen na rok 2006, ale aj na ďalšie zdaňovacie obdobia a nariadenie obce z roku 2006 je v súlade so zákonom č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku v znení zákona č. 120/2006 Z. z.

Poradňa
Úľava na dani
V  júli 2006 schválila obec doplnok k všeobecne záväznému nariadeniu obce o dani z nehnuteľností, ktoré je platné na zdaňovacie obdobie 2006. Týmto doplnkom ustanovila poskytnutie úľavy na dani z nehnuteľností na rok 2006 a rok 2007 pre zahraničných investorov priemyselného parku. Môže obec poskytovať takéto úľavy na dani? Môže sa doplnkom meniť platné všeobecne záväzné nariadenie o dani z nehnuteľností v priebehu roka?
-- Daň z nehnuteľností upravenú zákonom č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku obec môže zaviesť a vyberať, ale aj nemusí. Je to rozhodnutie obce. Podľa § 98 citovaného zákona č. 582/2004 Z. z. daň z nehnuteľností možno zaviesť, zrušiť, zmeniť sadzby dane, určiť oslobodenie alebo zníženie dane len k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Ak obec všeobecne záväzným nariadením zaviedla daň z nehnuteľností na roky 2005 a 2006, v ktorých ustanovila aj zníženie dane alebo oslobodenie od dane, daňové zvýhodnenia sa môžu určiť len k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. Avšak obec môže všeobecne záväzným nariadením podľa miestnych podmienok v obci alebo jej jednotlivej časti ustanoviť zníženie dane alebo oslobodiť od dane len tie pozemky, stavby, byty a  tie osoby, ktoré sú uvedené v § 17 ods. 2 a ods. 3 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku. Znížiť daň z nehnuteľností pre zahraničných investorov priemyselného parku citované ustanovenie daňového zákona obciam neumožňuje. Čiže, nad rámec zákona sa v danom prípade doplnkom k nariadeniu poskytla úľava na dani. Daňová povinnosť k dani z nehnuteľností vzniká 1. januára zdaňovacieho obdobia nasledujúceho po zdaňovacom období, v ktorom sa daňovník stal vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti, ktorá je predmetom dane. K tomuto dátumu sa viaže aj poskytnutie daňových výhod, ak ich správca dane ustanoví vo všeobecne záväznom nariadení. O poskytnutí daňových výhod na príslušné zdaňovacie obdobie nemôže správca dane rozhodnúť v priebehu roka, ale len k 1. januáru. Ide však o také daňové výhody, na poskytnutie ktorých je správca dane splnomocnený zákonom.
Ak sa všeobecne záväzné nariadenie platné na rok 2006 menilo "doplnkom k nariadeniu" nielen vo veci poskytnutia daňových výhod, ale aj úpravou iných náležitosti v priebehu tohto roka, skutočnosti upravené v doplnku nariadenia platia až na rok 2007. Avšak v tomto prípade ide o daňovú úľavu poskytnutú nariadením nad rámec zákona. Táto úľava na dani je v rozpore so zákonom č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku v znení neskorších predpisov nielen na rok 2006, ale aj na rok 2007.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 11:11