StoryEditor

Psychologické prvky prvého kontaktu

07.11.2007, 23:00
Autor:
SOVSOV

Interné pravidlá správania a vystupovania si už mnohé firmy ošetrili v takzvaných štandardoch komunikácie, ktoré sú platné pre všetkých zamestnancov a ich dodržiavanie je prísne sledované najmä vo vzťahu k externému klientovi. Zvyčajne korešpondujú s kultúrou firmy a jej poslaním na trhu. Keďže sú to interné pravidlá, je dokonca dobré, ak sa vo firmách líšia. Firmy sa tak navonok zviditeľňujú a odlišujú od konkurencie. Podľa Daniely Mináčovej (EduPlanet), odborníčky na protokol a etiketu, nie všade sú zakotvené aj štandardy odievania. Napriek tomu, že porovnávame firmy z tej istej oblasti pôsobnosti.

Kultúra správania sa zlepšuje
V ostatných rokoch sa celková kultúra správania a vystupovania zlepšuje. Dôležité je si aj napriek vzostupnej úrovni neustále pripomínať predovšetkým psychologické prvky prvého kontaktu či dohovorenia stretnutia cez telefón. Samozrejme s vedomím a so zámerom, že chceme byť úspešní. V rozhovore figurujú dva dôležité činitele -- človek a úloha. Ak vopred vieme, s kým budeme komunikovať, mali by sme si nájsť niekoľko záchytných informácií. Na rozhovor sa jednoducho pripraviť. Z hľadiska úlohy si zapíšeme základné body, o ktorých chceme hovoriť. Nie zanedbateľná je naša nálada. Potrebné je naladiť sa pozitívne, pretože našu náladu v telefóne počuť. Komunikácia by mala prebiehať zdvorilo a na partnerskej úrovni. Vyvyšovanie sa je vylúčené rovnako ako znižovanie vlastnej hodnoty. Dôležité je používať viac otázok než vlastných tvrdení. Iba vtedy vedieme plnohodnotný dialóg, nie monológ. Nech už sa telefonický rozhovor vyvíja akokoľvek, zakončujme ho v pozitívnom duchu. Vytvoríme sa tým otvorený priestor na ďalšiu spoluprácu.

Ako nepokaziť prvý dojem
Rovnako ako my si vytvárame prvý dojem o iných, vytvárajú si ho tí druhí o nás. Dôležitou charakteristikou prvého dojmu je, že má vysokú tendenciu pretrvať. Napokon sme si ho vytvorili sami. Vieme, že prvý dojem je dôležitý, nemôžeme si ho úplne ideálne namodelovať. Logicky si ho vytvára druhá strana a my nevieme odhadnúť, čo na ňu najviac pôsobí.
V každom prípade by sme pri prvom kontakte s kýmkoľvek nemali znižovať jeho hodnotu, dívať sa na danú osobu zvrchu. Do znižovania hodnoty druhej strany môžeme pokojne zahrnúť aj to, že si ju nevšímame, vysmievame sa z jej názorov a zo spôsobu myslenia, znehodnocujeme jej úsilie a uprednostňujeme druhých ľudí. Naopak, mali by sme našim partnerom počas pracovného stretnutia ukázať, že sú dôležití a vážime si ich a niečo pre nás znamenajú. Dosiahneme to pochvalou, ocenením, poďakovaním, prejavom uznania a úcty. Ľudia získavajú pocit vlastnej hodnoty iba vtedy, ak o nich prejavujeme úprimný záujem ako o ľudí, nielen iba ako o obchodných partnerov.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. máj 2024 00:07