StoryEditor

Nový zákon o odpadoch: tri nové komodity a jeden dlhodobý problém

02.08.2016, 00:00
Do systému rozšírenej zodpovednosti pribudli neobalové výrobky, pneumatiky a autá. Najviac sa však diskutuje o - obaloch.

Z celkového množstva komunálneho odpadu sa nám na Slovensku doteraz darilo triediť približne 17 percent. Dostať sa do roku 2020 na úroveň 50 percent, ako od nás požaduje Európska únia, nebude jednoduché.

Z tohto hľadiska sú najproblematickejšou komoditou obaly, keďže sú naviazané na triedený zber v obciach a mestách. Bude závisieť na občanoch, ako budú pristupovať k triedeniu odpadov. Samospráva, ani OZV nemôžu byť úspešné, ak nebudú zodpovední občania. Firmy, ktoré uvádzajú na trh obaly z papiera, plastu, skla a kovov, alebo nápojové kartóny, mali aj doteraz povinnosť zabezpečovať ich zbieranie, zhodnocovanie a recyklovanie. Od júla sa však menia recyklačné poplatky.

Osobitnú pozornosť si budú vyžadovať baterky, ktorých by sa malo vyzbierať až 46 percent z celkového množstva uvedeného na trh. Bude ťažké naučiť občanov, aby všetky tužkové a gombíkové baterky pri takom obrovskom množstve niekam nosili.

Neobalové výrobky
Týmto pojmom sa označujú materiály z papiera, plastu, skla alebo kombinovaného materiálu na báze lepenky, ktoré neslúžia ako obal a skončia v komunálnom odpade. Neobalom je napríklad školský zošiť, plagáty, knihy a pod. Táto nová komodita bola zavedená preto, že by bolo diskriminačné, keby výrobcovia obalov mali financovať aj zbieranie, zhodnocovanie a recykláciu komodít, ktoré sa nepoužívali ako obaly a na trh ich uviedol niekto iný.  Keďže v triedenom zbere komunálnych odpadov sa nedá odlíšiť, či bol papier použitý ako obal alebo ako neobal. OZV, ktoré zastrešujú obaly, majú zároveň na starosti aj neobaly.

Pneumatiky
Výrobcovia pneumatík sa ako jediní dobrovoľne prihlásili k rozšírenej zodpovednosti výrobcov a začali vytvárať mechanizmus, ktorým budú financovať systém ich zhodnocovania. Výrobcom sa pre tento účel rozumie ten, čo vyrobil na pneumatiky na území SR aj ten, ktorý pneumatiky doviezol na územie SR. Spracovanie starých pneumatík síce v minulých rokoch podporoval Recyklačný fond, ale podarilo sa mu podchytiť približne len tretinu výrobcov.

Automobily
Spracovanie automobilov v minulosti zastrešoval Recyklačný fond, no výrobcovia sa priamo nestarali o to, ako sa bude nakladať s vyradenými autami. To sa zmenilo a výrobcovia odteraz nesú zodpovednosť za ich ekologické spracovanie. Keďže automobily a pneumatiky nie sú súčasťou komunálneho odpadu, odborníci nepredpokladajú, že by u týchto komodít malo dochádzať k problémom pri implementácii rozšírenej zodpovednosti.

Pri nových komoditách môže byť problematický nedostatok financií. Je to však omnoho zložitejšie, ak úspech závisí od občana a jeho ochoty zhromažďovať odpad tam, kam patrí.

Peter Gallovič, konateľ spoločnosti E.P.A.

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
06. máj 2024 11:46