StoryEditor

Industry 4.0 - výrazný trend v novodobej logistike

12.07.2016, 00:00
Aktuálne v logistike platí, že jedným z najväčších megatrendov sa stáva platforma Industry 4.0. Ako sa vyjadril René Stranz, vedúci logistických riešení Gebrüder Weiss Slovensko, v zmysle tohto trendu sa však musí postupovať a zaobchádzať veľmi opatrne so zákazníckymi dátami, ktoré majú obrovskú hodnotu.

Odkiaľ a kam ďalej

Spoločnosť Gebrüder Weiss považuje trvalo udržateľný rozvoj za jeden z pilierov internej stratégie udržania sa na trhu. V posledných rokoch zaznamenáva neustály rast a  špecializuje sa najmä na oblasti high-tech a   automotive. Momentálne pracuje na spustení nového WMS systému, s ktorým ešte viac zefektívni svoju prácu, pretože  bude môcť  jednoduchšie  riadiť svoj servis v oblasti vychystávania. Tu prichádza spomínané dôležité IT rozhranie, ktorého inštalácia  vyžaduje  zväčša nemalé investície. GW preto pracuje na riešení, pomocou ktorého by svojich partnerov mohol pripojiť na cloud, čím by mu ho vedel prevádzkovať lacnejšie. Možno to ilustrovať  aj na vývoji aplikácie, kde je napríklad možné vidieť pohyb zásielky od  jej skladovania až po vyskladnenie, a to napríklad aj  v mobilnom telefóne.

V súčasnosti užívatelia logistických služieb kladú dôraz hlavne na tieto kritéria:

  • transparentný dodávateľský reťazec.
  • cloudové úložiská dát realizovať tak, aby mal zákazník dáta kedykoľvek k dispozícii.   Na tomto úložisku si môže kedykoľvek pozrieť napríklad KPI, kde sa nachádza tovar, kedy dorazí.
  • Skrátene trasy, a tým pádom aj kratší čas potrebný na doručenie. Všetko musí byť rýchlejšie.



René Stranz ďalej vysvetľuje ako fungujú budúce technológie v logistike už dnes: „Koncoví príjemcovia chcú vedieť, kedy bude ich tovar doručený. Preto sa snažíme vytvoriť pre nich riešenia vo forme aplikácií tak, aby videli, kde sa ich zásielka nachádza, kedy bude doručená, a kedy musia byť doma, aby si ju mohli prevziať. Vďaka nášmu novému WMS systému túto možnosť máme. Priamo zo skladu dokážeme zákazníkovi poskytnúť informáciu o tom, kde sa jeho zásielka nachádza, resp. či sme ju už začali spracúvať. Celý proces prebieha nasledovne: zákazník si objedná tovar v online shope, napríklad mobilný telefón. Objednávka sa následne prehrá do nášho WMS. My posunieme objednávku do skladu, a v tej chvíli dostane zákazník prvé hlásenie, že sa jeho objednávka spracúva. Telefón sa potom zabalí a pripraví na prepravu – vtedy zákazník dostane ďalšiu informáciu a vie, že jeho zásielka je pripravená na prepravu. Dostane SMS alebo telefonické avízo, kde zistíme, či môžeme zásielku doručiť napríklad už zajtra, kde ju máme doručiť, kedy ho zastihneme doma. Zákazník môže sám ovplyvňovať doručenie. Ak  v avizovanom čase nie je doma, môže požiadať o doručenie v nasledujúci deň, napríklad medzi 09:00 a 12:00 hodinou. To znamená, že zákazník si môže čas doručenia určiť sám. A my sa postaráme o to, aby sme balíček doručili vtedy, keď bude zákazník doma.“

Budúcnosť logistiky je preto už dnes

Logistiku čakajú v najbližších rokoch obrovské výzvy. V prvom rade je očakávaná zmena princípov riadenia a toku výroby. Simulácia procesov a optimalizácia logistických procesov sa už dnes stáva samozrejmosťou. K tomu je potrebné pripočítať technologické zmeny v obslužných zariadeniach. Jednoznačná identifikácia komponentov a v ľubovoľnom čase mať okamžitý prehľad o potrebách, o stave, kde sa potrebné komponenty nachádzajú, budú úplnou samozrejmosťou.

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
19. apríl 2024 20:51