StoryEditor

Od čoho závisí ziskovosť podnikania na Slovensku?

01.07.2016, 00:00

Skoro 84% respondentov na Slovensku malo skúsenosť s oneskorenou úhradou faktúr domácimi a zahraničnými odberateľmi za posledných 12 mesiacov. To viedlo až k cca 48% nezaplatených faktúr po splatnosti z ich celkového objemu pohľadávok.

Tieto údaje vyplývajú z medzinárodného B2B prieskumu platobnej morálky Slovensko, ktoré realizovala spoločnosť Atradius N.V., špecialista na poisťovanie pohľadávok, ich zabezpečenie a vymáhanie.

Doba inkasa faktúry sa predlžuje.

Oneskorené platby sa objavili častejšie v súvislosti s domácimi odberateľmi ako so zahraničnými. V porovnaní s minulým rokom, pravdepodobnosť insolvencie pri domácich aj zahraničných odberateľoch narástla o 4%, čo signalizuje zhoršenie kvality slovenských dlžníkov.

Priemerná doba inkasa 39 dní je najnižšia spomedzi krajín východnej Európy zapojených do prieskumu, priemer pre východnú Európu je 57 dní. Napriek tomu je o 5 dní dlhšia ako v predchádzajúcom roku. Väčšina slovenských respondentov neočakáva zmenu v DSO v nasledujúcich 12 mesiacoch. To môže poukazovať na silné zameranie slovenských respondentov na vymáhanie vysokých objemov pohľadávok a dlho nezaplatených faktúr po splatnosti vychádzajúcich z B2B predaja. Významne viac respondentov na Slovensku (okolo 28%) ako vo východnej Európe (necelých 18%) uvádza udržanie adekvátneho peňažného toku ako najväčšiu výzvu ziskovosti podnikania v tomto roku. Znižovanie nákladov je dôvodom obáv pre viac slovenských respondentov (24,3%) ako respondentov vo východnej Európe (necelých 17%). Tieto obavy nie sú prekvapením v krajine, v ktorej makroekonomické základy sú zdravé a rast ekonomiky sa predpokladá tento rok vo výške 3,4%.

Platobné podmienky poskytnuté B2B odberateľom sa respondentom predĺžili o cca 32 dní od dátumu faktúry. Zahraničným odberateľom sú poskytované o niečo voľnejšie podmienky, keďže si vyžiadajú platenie v priemere o 4 dni neskôr ako domáci odberatelia. Aj napriek tomu, priemerné poskytované splatnosti zahraničným odberateľom slovenskými spoločnosťami sú najdlhšie v rámci východnej Európy. Za posledný rok sa platobné podmienky na Slovensku predĺžili aj voči domácim aj zahraničným odberateľom o cca v priemere 5 dní.

Čo spôsobilo omeškanie platieb?



Väčšina respondentov na Slovensku (okolo 73%) uviedla, že oneskorené platby domácej B2B fakturácie je väčšinou z dôvodu likvidity odberateľa. V rámci dopytovanej vzorky uviedlo okolo 30% slovenských respondentov, že oneskorené úhrady faktúr vystavených domácim odberateľom sú spôsobené využívaním týchto financií vo vlastný prospech.


Taktiež oneskorené platby od zahraničných odberateľov sú spojené najmä s problémami likvidity odberateľov. Viac ako štvrtina respondentov na Slovensku verí, že zahraniční odberatelia platia faktúry oneskorene, pretože využívajú nezaplatenie ako finančnú výhodu vo svoj prospech.


V dôsledku oneskorených platieb, väčšina respondentov na Slovensku uviedla, že museli odložiť platbu svojím dodávateľom. Skoro 21% respondentov v krajine v porovnaní s 14% respondentmi východnej Európy muselo požiadať o rozšírenie kontokorentného úveru v banke.


Respondenti na Slovensku (53%) viac ako vo východnej Európe (45%) neočakávajú zmeny v riadení rizík v nasledujúcich 12 mesiacoch. To znamená, že sú spokojní s nastavenými procesmi riadenia pohľadávok, ktoré využívajú a tie majú chrániť ich obchodovanie pred nezaplatením od svojich odberateľov.

Aby bolo nedobytných pohľadávok čo najmenej

Pomer B2B pohľadávok uvádzaných respondentmi na Slovensku ako nedobytných (menej ako 1% z celkového objemu predaja na splatnosti) je nižší ako je regionálna úroveň (1,2%). Uvedené zistenie sa zhoduje so zistením, ktoré poukazuje na silnú orientáciu na vymáhanie pohľadávok respondentov. Nedobytné pohľadávky pochádzajú primárne od odberateľov z odvetví, s ktorými primárne spolupracujú, ako napr: stavebníctvo, strojárstvo a preprava. Poukazuje to na vysokú závislosť Slovenska na automobilovom priemysle, čo spôsobuje zraniteľnosť krajiny vo vývoji v danom odvetví. Väčšina respondentov na Slovensku (okolo 64%, čo je nad 55% respondentov z východnej Európy) uviedlo, že B2B pohľadávky sú nedobytné hlavne kvôli insolvencii odberateľov alebo odberatelia ukončili svoje podnikanie. Zaujímavosťou je, že menej respondentov na Slovensku (18%) ako vo východnej Európe (skoro 34%) uviedlo, že B2B pohľadávky boli odpísané ako nedobytné, hlavne kvôli neúspešnosti ich vymoženia. Vyššie uvedené potvrdzuje zameranosť na vymáhanie pohľadávok po splatnosti.

V ktorom odvetví je platobná disciplína najslabšia?

Ako sme už uviedli, slovenskí respondenti do nášho výskumu uviedli, že poskytujú odložené splatnosti hlavne odberateľom z odvetvia stavebníctva, strojárstva a prepravy. Poskytované splatnosti faktúr sa podľa respondentov predĺžili hlavne odberateľom z odvetvia strojárstva a prepravy a sú značne dlhšie ako priemerné odložené splatnosti celkovo za krajinu (splatnosť 40 dní od dátumu vystavenia faktúry).

Odberatelia z odvetvia stavebníctva vygenerovali vyšší podiel faktúr po splatnosti, ako je priemer za krajinu. Podľa slovenských respondentov (okolo 70%), v prípade neskorých platieb od odberateľov zo všetkých odvetví je dôvodom nedostatočná likvidita. Hlavne sa ide o prepravu, ktorá najčastejšie využíva neuhradené faktúry ako finančnú výhodu vo svoj prospech. Okolo 80% slovenských respondentov nepredpokladá žiadnu významnú zmenu v platobnej disciplíne odberateľov v strojárskom priemysle v nasledujúcich 12 mesiacoch. Okolo 25% z nich očakáva zlepšenie platobnej disciplíny v stavebníctve a v preprave. Žiadna významná zmena v platobnej disciplíne sa neočakáva v iných odvetviach zapojených do výskumu.

Predaj na odloženú splatnosť nie je na Slovensku populárny

Podľa výsledkov minulých prieskumov, slovenskí respondenti sa zdajú byť veľmi averzní voči poskytovaniu odložených splatností svojim B2B obchodným partnerom. V priemere 27% z celkového objemu obchodu slovenských respondentov bolo realizovaného s odloženými splatnosťami, významne pod hranicou 40%, čo je priemer východnej Európy. Slovensko sa javí ako krajina, kde je najmenej pravdepodobné poskytovanie obchodného úveru pri predaji, pričom Maďarsko je na druhej strane spektra východnej Európy, ktoré je najviac naklonené v B2B predaji k poskytovaniu splatností (54% z celkového objemu obchodu maďarských respondentov bolo realizovaného s odloženými splatnosťami).


 
Táto správa je určená pre informačné účely a nie je určená ako odporučenie týkajúce sa konkrétnych transakcií, investícií a stratégií, v žiadnom prípade a pre žiadneho čitateľa. Čitatelia si musia urobiť svoje vlastné nezávislé rozhodnutia, obchodné alebo iné, pokiaľ ide o poskytované informácie. Aj keď sme urobili maximum pre zabezpečenie, aby informácie obsiahnuté v tejto správe boli získané zo spoľahlivých zdrojov, Atradius nenesie zodpovednosť za žiadne chyby, opomenutia, alebo výsledky získané z použitia týchto informácií. V žiadnom prípade Atradius, jeho spriaznené spoločnosti, korporácie alebo partneri, zástupcovia alebo jeho zamestnanci, nenesú zodpovednosť voči Vám, akejkoľvek ďalšej osobe za akékoľvek rozhodnutia uskutočnené, alebo opatrenia prijaté v súvislosti s informáciami uvedenými v tejto správe alebo za žiadne následné, zvláštne alebo podobné škody, aj keď upozorní na možnosť takýchto škôd.


Copyright Atradius N.V. 2016.


Ďalšie publikácie spoločnosti Atradius zameriavajúce sa na globálnu ekonomiku, vrátane správ z jednotlivých krajín, odvetvových analýz, informácií k správe pohľadávok a esejí o aktuálnych obchodných otázkach, nájdete na webovej stránke spoločnosti Atradius www.atradius.sk

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
25. apríl 2024 15:40