Ako môže SEO pomôcť môjmu biznisu?

Ak prevádzkujete vlastné internetové stránky alebo e-shop, predpokladám, že sledujete efektivitu, čo sa návštevnosti a konverzií týka. Jedine tak zistíte, ako váš web funguje, čo je efektívne, čo naopak nefunguje a tiež, na čo by ste sa mali viac zamerať. Nemá zmysel investovať do aktivít, ktoré vám nič neprinášajú.

Keď sa pozriete na jednotlivé zdroje návštevnosti vášho webu, s veľkou pravdepodobnosťou tvoria najväčší podiel organické návštevy. Pokiaľ to tak nie je, pravdepodobne investujete do PPC kampaní, či do iných on-line marketingových aktivít. Alebo je niečo zle na vašom webe a mali by ste sa zaujímať o jeho optimalizáciu pre vyhľadávače (angl. search engine optimization, skrátene tiež SEO, či nie úplne správne SEO optimalizácia).

Ak nie ste v danej oblasti dostatočne skúsení, odporúčam osloviť SEO konzultanta, aby vám skontroloval web a navrhol vhodné kroky jeho optimalizácie. Možno premýšľate, že by ste si web optimalizovali sami. Avšak, na tomto mieste by som veľmi rád upozornil, že problematika optimalizácie webu pre vyhľadávače je natoľko zložitá, a predovšetkým komplexná a neustále sa meniaca, že nie je dobré sa do nej púšťať vlastnými silami bez dostatočných praktických skúseností. Po prečítaní niekoľkých článkov na internete sa síce môžete domnievať, že je to veľmi jednoduché, ale kvalita a predovšetkým aktuálnosť týchto informácií nemusí byť vždy dostatočná.

Hlavnou úlohou vyhľadávačov je poskytovať ich užívateľom, teda nám ľuďom, kvalitné a maximálne relevantné informácie o hľadanej otázke. Vyhľadávače sa teda snažia svoje algoritmy usporiadania webov vo výsledkoch vyhľadávania neustále zlepšovať, aby návštevníkom ponúkali čo najpresnejšie a najkvalitnejšie informácie. Tomu tiež zodpovedá miera a početnosť aktualizácií algoritmov. Napríklad Google uvádza, že ročne urobí viac než 500 drobných úprav svojho algoritmu. (http://googlewebmastercentral.blogspot.cz/2012/01/page-layout-algorithm-improvement.html)

Okrem toho, Google pravidelne niekoľkokrát ročne vydáva väčšie aktualizácie, ktorých historický prehľad môžete vidieť napr. tu http://moz.com/google-algorithm-change.

A práve s týmito zmenami súvisí i aktuálnosť odporúčaní dostupných na internete. Vždy hľadajte iba tie najnovšie informácie. A pokiaľ pravidelne nesledujete tieto zmeny, môže byť veľmi riskantné čokoľvek skúšať na vlastnú päsť. Odporúčam preto radšej vždy kontaktovať odborníkov, SEO konzultantov, špecializované firmy či marketingové agentúry, ktoré sa touto problematikou zaoberajú.

Dá sa predpokladať, že freelanceri či agentúry sledujú všetky tieto trendy a hlavne, reálne optimalizujú množstvo webov svojich klientov, takže majú všetky overené prakticky. Existuje totiž množstvo faktorov, ovplyvňujúcich konečný výsledok. Môžu to byť rôzne špecifiká v niektorých odboroch, podnikaní, lokálne faktory a pod. Svoju úlohu hrá tiež napr. to, na akom CMS systéme beží váš web, ako spoľahlivý je poskytovateľ vášho hostingu, na ktorého serveroch máte fyzicky umiestnené svoje internetové stránky či e-shop.

Čo je hlavným zmyslom optimalizácie pre vyhľadávače?

Hlavným cieľom a zmyslom optimalizácie by malo byť priviesť cielených návštevníkov, ktorí sa zaujímajú o vaše produkty či služby. Nemá zmysel privádzať na web návštevníkov, ktorí hľadajú niečo iné, ako vy ponúkate. Takí ľudia odídu a už sa pravdepodobne nikdy nevrátia a vy tak definitívne strácate potenciálnych budúcich zákazníkov. Na začiatku, najlepšie s vašim SEO konzultantom, by ste si mali ujasniť, čo očakávate od svojho webu, aké sú jeho reálne ciele. Aké ciele webu chcete merať a podľa čoho budete vyhodnocovať úspešnosť webu i jednotlivých marketingových kampaní, aktivít i všetkých jednotlivých činností. Mali by ste tiež vedieť, kto majú byť vaši návštevníci a budúci zákazníci. Nie je zlé pozrieť sa, kto je vaša konkurencia a čo robí na svojom webe i na internete v rámci ich on-line marketingových aktivít.

Pokiaľ si urobíte takýto vstupný prieskum, budete vedieť, kam smerovať. Dôležité je, aby ste začali pri svojom webe. Je podstatné, aby obsahoval všetky podstatné informácie, ponúkané produkty a služby. Až potom môžete začať premýšľať, ako ďalej.

„Optimalizovaný web je základnou podmienkou úspechu na internete“

A práve tu začína optimalizácia vášho webu pre vyhľadávače. Základným kameňom úspechu je kvalitný indexovateľný web, čo preverí detailná SEO analýza, ktorá zistí možné technické nedostatky a prekážky brániace zaindexovaniu stránok vášho webu robotmi vyhľadávačov a súčasne odhalí i všetky ostatné nedostatky a porušenia pravidiel, ktoré vyhľadávače stanovujú, pravidelne menia, doplňujú či aktualizujú.

Prečítajte si Pokyny pre webmasterov od Google:

https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=sk

Ako sami vidíte, existuje množstvo pravidiel, ktoré je potrebné dodržiavať. A práve toto je práca vášho SEO konzultanta, ktorý vám povie, čo je primárne, čo je dôležité menej a čím nemusíte strácať čas. Vyhnete sa tak množstvu zbytočných problémov, nejasnostiam i tápaniu.

(pr)