Kým bytov na Slovensku pribúda len opatrne, veľké siete realitných kancelárií hlásia nečakane expanzívne plány. Len za tento rok ich pribudne na desiatky. „V súčasnosti máme 30 pobočiek. V tomto roku by sme radi dosiahli počet 40,“ prezradil pre HN Marián Paták z realitnej siete Directreal Slovensko. V súčasnosti spoločnosť zamestnáva asi 180 maklérov.

Obdobné plány majú aj ďalší. Spoločným zámerom veľkých realitiek je nielen pokryť pobočkami celé Slovensko, ale hlavne vykryť miesto po malých, ktorých položila kríza. „Na prvý pohľad sa môže zdať, že nehnuteľnosti tu predáva každý, no možno len pätina trhu sa môže považovať za skutočné realitné kancelárie,“ konštatuje Klára Horzingová za Evropu – realitní kancelář.

Priberanie po desiatkach
Napríklad RE/MAX Slovakia, ktorá chce tento rok počet pobočiek rozšíriť o desať celkovo na 45, vidí podľa Richarda Churého priestor až na 120 kancelárií. Paták tiež tvrdí, že kancelária dokáže efektívne fungovať na trhu aj s 20- až 25-tisíc obyvateľmi. Do piatich rokov by tak počet pobočiek chceli zdvojnásobiť. Zastúpenie na našom trhu sa chystá posilniť i Evropa – realitní kancelář či Century 21 Slovakia. „Do konca roka napríklad chceme byť jednotkou na východe,“ hovorí Daniel Bilý z Century 21 Slovakia.

Podľa Bilýho chce spoločnosť vytvoriť kvalitnú sieť hlavne v Bratislave a Košiciach, pričom v hlavnom meste by rada otvorila ďalších päť pobočiek. Evropa – realitní kancelář zas plánuje otvoriť v blízkom čase bratislavskú centrálu a približne tri ďalšie zastúpenia.

Prázdno na trhu
Expanzia profesionálnych realitiek vypĺňa priestor, ktorý po sebe zanechali takzvané „obývačkové realitky“. Práve najmenších hráčov, často malé kancelárie a maklérov „na vlastnú päsť“ totiž spľasnutie realitnej bubliny z trhu takmer vymazalo. „Trh sa dosť zmenil pred dvomi rokmi. Mnohé kancelárie ukončili činnosť, no zároveň sa ich segment skvalitňuje,“ opisuje aktuálne dianie na trhu Marián Paták.

Boj o zákaznika
Väčší počet silných realitných sietí môže kupujúcim i predávajúcim priniesť vyššiu kvalitu i širší výber pri vyhľadávaní nehnuteľností. „Kupujúci si môže vybrať zo širšej ponuky, keďže nie každá kancelária môže mať pre neho vyhovujúcu ponuku,“ podotýka Matej Kucharič z realitnej kancelárie Magnum Real.

Na druhej strane je však len málo pravdepodobné, že by sa „ťažšia“ konkurencia mohla premietnuť do „ľahších“ cien. Predávajúci má totiž rovnako širší výber, ktorý sa, samozrejme, snaží využiť na zabezpečenie čo najvyššej ceny. Spravidla sa realitné kancelárie snažia mať na predaj konkrétnej nehnuteľnosti exkluzivitu. „Nehnuteľnosť ponúkaná viacerými maklérmi, za rozdielne ceny, s rozchádzajúcimi sa údajmi, prostredníctvom niekoľkých inzerátov, sa nakoniec stáva neatraktívnou a nepredajnou,“ uzatvára Klára Horzingová.