StoryEditor

O tendri asi rozhodnú o mesiac

03.01.2008, 23:00
O dátume tendra Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorý ráta s viac ako 6,3 miliardovou zákazkou na dodávku vlakových súprav, by sa mohlo rozhodnúť už budúci mesiac.

Bližšie informácie k pripravovanému tendru má totiž stále v rukách príslušné ministerstvo, pričom sa k verejnej súťaži nateraz nechce vyjadrovať. Pre HN to potvrdil odbor komunikácií železničnej spoločnosti.
Bránu tendru pred niekoľkými týždňami pootvorilo rozhodnutie vlády. Tá železniciam a rezortnému ministerstvu odobrila verejnú súťaž na vlakové súpravy, ktoré by mali jazdiť v okolí najväčších miest.
O tender sa ešte v minulom roku predbežne zaujímali tri zahraničné spoločnosti. K prvým dodávateľom sa prihlásil nemecký koncern Siemens, ktorý by zákazku chcel realizovať prostredníctvom partnerskej spoločnosti na Slovensku. Tou by podľa informácií HN mohol byť podnik Víťazoslava Mórica ŽOS Vrútky. Firma pre HN potvrdila, že práve objem plánovanej zákazky prímestských a regionálnych súprav je pre ŽOS Vrútky zaujímavý. "Hlásime sa do každého tendra," hovorí šéf vrútockých strojární Víťazoslav Móric ml.
Konkurenciou nemeckej firme môžu byť aj francúzsky Alstom, švajčiarsky Stadler či kanadský Bombardier. Spoločnosti súťažiace v tohtoročnom vlakovom tendri sa víťazstvom zaviažu k výrobe 21 prímestských a 20 regionálnych vlakových súprav do roku 2012. Železničná spoločnosť Slovensko zverejnila dve predbežné oznámenia o verejnom obstarávaní nových vlakových súprav už predvlani.
"Sme presvedčení, že priama výroba v spolupráci s lokálnym partnerom na Slovensku predstavuje pre krajinu najlepšiu alternatívu z hľadiska obstarávacích a prevádzkových nákladov a zároveň zamestnanosti v strojárskom priemysle," vyhlásil vtedy Peter Kollárik, šéf slovenskej pobočky firmy. Zároveň potvrdil, že v prípade úspechu vo verejnom obstarávaní Siemens nepostaví nový závod, ale rozbehne spoluprácu s už existujúcim podnikom.
Nové vlaky od víťaza tendra majú nahradiť dosluhujúce súpravy, pričom náš národný osobný prepravca ich plánuje využiť na linkách okolo Bratislavy, Košíc, Žiliny, Banskej Bystrice, Zvolena a na regionálnych tratiach.
Ak z tendra víťazne vyjde Siemens so svojím slovenským partnerom, na naše koľajnice sa tak na najbližších 30 rokov môžu dostať dvojposchodové vlakové súpravy, ktoré od konca 90. rokov dodáva pre rakúskeho národného prepravcu ÖBB. Nemecký strojársky koncern pôsobiaci vo viacerých oblastiach to pre tlač potvrdil minulý rok. Ďalšie koncerny svoje plány zatiaľ nezverejnili.
Okrem Siemensu sa uvedené spoločnosti na našom trhu už v spojitosti s vlakmi stretli, a to v kauze "vláčiky". Alstom vtedy obvinil ŽOS Vrútky z podplácania v spolupráci s Bombardierom a Stadlerom. Naplniť zákazku Železničnej spoločnosti Slovensko však potrvá najmenej štyri roky. V takomto horizonte chce náš prepravca súpravy postupne aj nakupovať.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. apríl 2024 16:48