StoryEditor

Mestá dávajú ročne na reklamu milióny korún

22.08.2006, 00:00
Radnice sa čoraz viac snažia propagovať a prilákať turistov a investorov. Zúčastňujú sa medzinárodných veľtrhov, inzerujú v zahraničných časopisoch a vyčleňujú na propagáciu milióny korún.

Turisti sú vyznamným zdrojom príjmu do mestských pokladníc. Preto sa ich pokúšajú prilákať nielen veľké mestá, ale aj tie menšie. Niektoré volia rozdielny marketing pre turistov a na prilákanie potenciálnych investorov.

Iný prístup
"Samozrejme, je úplne iný prístup k investorom, snažíme sa o investor relations," približuje hovorca bratislavského magistrátu Milan Vajda. Najviac sa to v posledných mesiacoch prejavilo na premiérových účastiach Bratislavy, ako jediného slovenského mesta, na veľtrhoch nehnuteľností v Cannes, vo Viedni a v Mníchove.
Špeciálne propagácii mesta pre investorov sa venuje aj Prešov. "Spracúvame ucelený prezentačný balík, ktorý obsahuje množstvo ekonomických a demografických údajov. Informácie pre turistov sú zamerané na historické fakty, atrakcie a služby," konštatuje prešovský hovorca Michal Kaliňák.

Slogany letia
Bratislava používa takmer dva roky na svoju propagáciu slogan Malé veľké mesto, ktorý je súčasťou jednotného vizuálneho štýlu metropoly. "Už ju však nepropagujeme ako jedno mesto, to nestačí. Ideme na to skôr tematicky. Príkladom je Korunovačná Bratislava, Bratislava pre mladých, Bratislava ako miesto kongresovej turistiky, Vinárska Bratislava, Bratislava -- mesto hudby a podobne," vyratúva Vajda.
Trenčín zatiaľ slogany na svoju propagáciu využíva len pri konkrétnych príležitostiach. "Akosi prirodzene sme však počas tohtoročného hudobného festivalu začali narábať so spojením Trenčín -- mesto pohody. Uvažujeme, či by sa ako slogan neujalo Trenčín -- otvorené mesto, ale máme aj niekoľko ďalších nápadov," vysvetľuje Renáta Kaščáková z trenčianskeho Mestského úradu. Prioritou však je dobre zvládnuť vizuálnu komunikáciu mesta Trenčín pomocou nového loga.
Košice spúšťajú propagačnú kampaň pod heslom Byť Košičanom je fajn, Prešov sa v slogane označuje za metropolu Šariša.

Inzercia a reklama
Bratislava sa snaží o aktívnu propagáciu v zahraničí a pravidelne sa zúčastňuje na veľtrhoch cestovného ruchu. Je členom viacerých medzinárodných organizácií, ktoré sú podľa Vajdu vynikajúcim zdrojom nápadov najmä pre marketing cestovného ruchu. "Inzerujeme aj vo veľkých a kvalitných médiách ako CNN Traveller, Business Destinations a zahraničných časopisoch," vysvetľuje Vajda. Množstvo inzercie je však obmedzené rozpočtom mesta. Za najväčší a najperspektívnejší trh považuje magistrát nemecky hovoriace krajiny, preto orientuje svoje marketingové aktivity práve na ne.
Na medzinárodnom poli sa snaží zviditeľniť aj metropola Považia -- Trenčín. "Organizujeme konferenciu historických miest Európy s názvom Mesto za hradbami -- identita verzus imidž," hovorí Kaščáková. Mesto sa pravidelne zúčastňuje na veľtrhoch cestovného ruchu doma aj v zahraničí a udržiava vzťahy s partnerskými mestami v Európe.
Košice vydávajú propagačné materiály, inzerujú v časopisoch a zúčastňujú sa na veľtrhoch priamo alebo prostredníctvom Slovenskej agentúry cestovného ruchu. "Zameriavame sa hlavne na krajiny Vyšehradskej štvorky," vysvetľuje Jana Geročová z košického magistrátu. Zvláštnu pozornosť venujú Košičania umiestňovaniu informácií o meste na paluby lietadiel odlietajúcich z mesta.

Menší nezaostávajú
Poprad, ktorý je bránou do Vysokých Tatier, sa orientuje hlavne na vydávanie propagačných materiálov a publikácií v jazykových mutáciách, spolupracuje s cestovnými kanceláriami a inzeruje v časopisoch zameraných na cestovný ruch. "Pravidelne navštevujeme desiatku zahraničných veľtrhov cestovného ruchu," približuje hovorkyňa mesta Poprad Zuzana Pojedincová.
Na medzinárodnú propagáciu sa spoliehajú aj v Banskej Štiavnici. "Spolupracujeme so zahraničnými vydavateľmi cestovných sprievodcov a turistických máp a so zahraničnými cestovnými kanceláriami a družobnými mestami," hovorí Andrea Benediktiová z informačného strediska mesta Banská Štiavnica.

Ročné výdavky miest na propagáciu (v mil. Sk)
Bratislava 5 -- 6
Trenčín 5 -- 6
Prešov 2
Poprad 1,5
Banská Štiavnica 1,36
Košice 0,8
Zdroj: mestá

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 16:45