StoryEditor

Nemeckí obchodníci si pochvaľujú

11.07.2006, 00:00
Autor:
ČTKČTK

Futbalové majstrovstvá sveta splnili očakávania hospodárskych dosahov. Hoci sa pred šampionátom prognózy líšili, už dnes sa ukazuje, že pivovarníctvo, hotelierstvo alebo maloobchod zo štvortýždňového šampionátu profitovali. Šlágrom v obchodoch sa stali ploché obrazovky.
"Majstrovstvá boli pre nás absolútnym ťahúňom," podotkol hovorca nemeckého Združenia pre zábavnú a komunikačnú elektroniku Roland Stehle. Už v máji sa v Nemecku predalo dvaapolkrát viac plochých obrazoviek viac než vlani v rovnakom čase, celkovo ich Nemci kúpili štvrť milióna. "A v porovnaní s predchádzajúcim rokom minuli kupujúci v priemere o dvesto eur za televízor viac," tvrdí Stehle.
"V júni sme predali viac piva než obvykle v letných mesiacoch," pochvaľuje si hovorkyňa zväzu pivovarov Birte Kleppienová. Informácia skrýva malú senzáciu: spotreba piva v Nemecku už niekoľko rokov klesá a majstrovstvá sveta by spolu s horúcim letom mohli tento trend zvrátiť.
Niektoré pivovary zaznamenali počas šampionátu nárast odbytu o desať až pätnásť percent. "Keď bude ďalej horúco, dosiahneme do konca roka možnosť ľahkého zvýšenia spotreby oproti minulým rokom," dúfa Kleppienová.
Nárast obratu zaznamenali aj maloobchodníci. "Naša prognóza o zvýšení obratu o dodatočné dve miliardy eur sa naplní," potvrdil hovorca zväzu nemeckého maloobchodu Hubertus Pellengahr.
Aj hotelová a gastronomická brandža čaká po poklese minulých rokov aj vďaka majstrovstvám nárast obratu o 1,5 percenta, tvrdí Stefanie Heckelová z Nemeckého združenia hotelov a reštaurácií. Tie by mohli počítať s dodatočným obratom pol miliardy eur. Navyše prieskumy ukázali, že deväť cudzincov z desiatich mieni Nemecko ako dovolenkovú destináciu odporúčať ďalej.
Spolková pracovná agentúra potvrdila, že v súvislosti s majstrovstvami vzniklo v Nemecku očakávaných 50-tisíc nových pracovných miest, zhruba polovica z nich by mala byť trvalá.
Ďalším plusom je vnímanie Nemecka vo svete. Podľa šéfa berlínskej hospodárskej a obchodnej komory Erika Schweitzera zlepšil Berlín svoj obraz. "Návštevníci zistili, že Berlín je živé a otvorené mesto," podotkol Schweitzer pre denník Berliner Zeitung. "Samozrejme, že teraz nemôžeme čakať, že by pred nami investori stáli vo fronte. Ale v budúcnosti sa možno bude ľahšie rokovať so zástupcami investorských firiem o usídlení v Berlíne," mieni Schweitzer.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 14:59