StoryEditor

Eurotunnel možno zlikvidujú

06.11.2006, 23:00
Najznámejší európsky podmorský tunel bude možno na predaj. Veritelia spoločnosti Eurotunnel, ktorá prevádzkuje tunel popod kanál La Manche, totiž uvažujú o tom, že likvidácia spoločnosti by bola pre nich výhodnejšia.

Najznámejší európsky podmorský tunel bude možno na predaj. Veritelia spoločnosti Eurotunnel, ktorá prevádzkuje tunel popod kanál La Manche, totiž uvažujú o tom, že likvidácia spoločnosti by bola pre nich výhodnejšia než jej reštrukturalizácia. Zdroj blízky rozhovorom medzi veriteľmi a predstaviteľmi firmy pre britský denník Guardian potvrdil, že podľa veriteľov likvidácia a predaj firmy im vynesú viac než reštrukturalizačný plán. V prípade likvidácie by ako prví prišli k peniazom najväčší veritelia, medzi nimi Deutsche Bank a Oaktree Capital Management.
"Toto by bol ziskový biznis. Ako veritelia máme len dve možnosti, buď prijmeme program (reštrukturalizácie), ktorý nám však musí dať istotu slušnej návratnosti peňazí, alebo radšej necháme firmu ísť do likvidácie," povedal zdroj. Ani prípadná likvidácia Eurotunnelu však nebude znamenať zastavenie prepravy medzi Francúzskom a Veľkou Britániou. Kontrolu nad firmou totiž opäť prevezmú francúzska a britská vláda.
Nespokojní akcionári
Vidina vyšších ziskov je dôvodom, prečo najväčšia skupina veriteľov, známa ako Výbor Ad Hoc veriteľov na čele s Oactree Capital Management, už dala najavo, že plán reštrukturalizácie sa im nepozdáva. Ešte väčšími odporcami plánu sú vlastníci obligácií. Tí by mali na jeho základe dostať len 240 miliónov libier v hotovosti.
Napriek tomu však veriteľské banky tento plán skúmajú. Ten, ako informovala BBC, odovzdalo vedenie Eurotunnelu koncom októbra a veritelia majú mesiac na rozhodnutie. Plán sa nepáči ani akcionárom. Tí by mali dostať iba 13-percentný podiel v novej spoločnosti Groupe Eurotunnel, ktorá vzíde z reštrukturalizácie. V novom podniku by mali mať hlavné slovo veritelia.
Opatrné odhady príjmov
Vedenie Eurotunnela bude musieť veriteľov v prospech reštrukturalizácie veľmi presviedčať. Už aj preto, že v týchto dňoch zverejnili výhľad príjmov na najbližšie roky, a ten je veľmi opatrný. Ako informovala agentúra Reuters, opatrné plány budúcich príjmov by mohli spochybniť možnosti firmy financovať vysoký dlh. Ten síce v rámci reštrukturalizačného plánu nebude na úrovni pôvodných 6,2 miliardy libier, klesne na 2,84 miliardy, no aj tak to bude pre firmu pri slabších výsledkoch záťaž.
Eurotunnel má finančné problémy prakticky už od svojho vzniku v roku 1994. Už výstavba tunela financovaná len zo súkromných zdrojov si vyžiadala dvakrát vyššie než plánované náklady. Firma verila, že preprava popod kanál bude maximálne vyťažená, čo sa však nenaplnilo. Veľa cestujúcich sa ďalej plaví trajektmi, ktoré znížili ceny lístkov a osud Eurotunnela úplne spečatil nástup nízkonákladových aerolínií. Začiatkom júla požiadal Eurotunnel súd v Paríži o ochranu pred veriteľmi.

Najdlhšie podmorské tunely
Tunel Krajina Dĺžka (km)

1. Seikan Japonsko 53,9
2. Eurotunnel Francúzsko/V. Británia 49,94
3. Dai-Šimizu Japonsko 22,17
4. Šin-Kammon Japonsko 18,68
5. Store Baelt Dánsko 8,00
6. Bomlafjord* Nórsko 7,82
7. Oslofjord* Nórsko 7,39
8. Severn V. Británia 7,01

* - cestné tunely, ostatné sú železničné

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 01:30