StoryEditor

Osobný inzerát a značka

09.08.2007, 00:00
Ovplyvňuje tých, ktorí rozhodujú o našej kariére.

Vo všeobecnosti sa za imidž považuje schopnosť človeka pôsobiť na iných želateľným smerom - vydať zo seba to najlepšie, aby nás ľudia vnímali tak, ako to sami chceme. Má významný vplyv na spoločenské uplatnenie. V práci sa popri odborných predpokladoch považuje za jeden z najvýznamnejších faktorov úspešnosti. Pôsobí na neho viacero činiteľov, ktoré možno zhrnúť do niekoľkých okruhov.

Zovňajšok a vzhľad
Práve zovňajšok je prvotná a na prvý pohľad zachytiteľná vizitka človeka. Uvádza Katarína Miklošová, lektorka v oblasti spoločenskej etikety, imidžu, komunikácie a sebaprezentácie (EduPlanet). Vzhľad a úprava zovňajšku majú vysokú výpovednú hodnotu, sú jedným z vonkajších znakov kvality osobnosti. Podľa charakteru oblečenia a vzhľadu usudzujeme, aký spoločenský status má jeho nositeľ. Ako hovorí Katarína Miklošová, súvisí to i s reprezentatívnou funkciou oblečenia a úpravy zovňajšku, ktorá je obsiahnutá v starej pravde: Šaty robia človeka.
Reprezentatívnosť je daná nielen samotným odevom, ale i spôsobom jeho nosenia. Vysoká kvalita a náročnosť oblečenia predpokladajú i zodpovedajúce, teda kultivované správanie jeho nositeľa. Skôr ako vypovieme prvé slovo, vytvárame o sebe obraz založený na našej reči tela, jeho držania a nášho oblečenia. Podľa Jany Holúbekovej, riaditeľky divízie ľudských zdrojov (Poštová banka), zámerný alebo nezámerný vizuálny imidž vytváraný oblečením je tým prvým, čo druhí na nás vedome či podvedome registrujú. Práve tým dávame najavo kto sme, vysielame signály, kam chceme byť zaradení.

Správanie, vystupovanie, komunikácia
Do tejto kategórie zaraďujeme podľa Kataríny Miklošovej spôsob, ako sa napríklad pozdravíme, berieme pero do ruky, ako kráčame, gestikulujeme, vyslovujeme svoje prosby a požiadavky, odovzdávame informácie a počúvame. Ide o sebaprezentáciu a vytváranie vlastného obrazu smerom k sociálnemu okoliu a ľuďom, s ktorými komunikujeme. Otázka správneho profesionálneho imidžu už dávno nie je podľa vyjadrenia Jany Holúbekovej vecou náhody, ale presne premyslených krokov. V súčasnosti si môžeme vziať na pomoc poradcov v tejto oblasti, nájsť si množstvo literatúry. Niektoré firmy zabezpečujú pre svojich zamestnancov rôzne typy školení a kurzov so zameraním na rozvoj kompetentností, ktoré zamestnancom pomáhajú budovať si svoj imidž. Každý sa však rozhoduje sám, aký imidž si zvolí. Druhí vidia iba to, čo sme sa sami rozhodli ukázať. Naše rozhodovanie je vždy ovplyvnené očakávaniami, jednak našimi, ale ako hovorí Jana Holúbeková, aj očakávaniami okolia. Výsledok rozhodovania podľa nej prezradí mnoho. Preto je dôležité vytvoriť si taký imidž, ktorý u druhých vyvolá presne ten dojem, ktorým chceme pôsobiť.

Sebavedomie, sebadôvera, sebapresvedčenie
Sebavedomie je vnútorný pocit istoty, vytvorený pozitívnym vzťahom k sebe samému. Ako hovorí Katarína Miklošová, vnútorná sebaistota súvisí so stotožnením sa s vlastnou predstavou o sebe a obrazom, aký o sebe ponúkame. Je to významná súčasť imidžu vyplývajúca zo skutočnosti, že ak chceme presvedčiť niekoho iného o sebe, musíme najprv presvedčiť seba. Bolo by paradoxné domnievať sa, že dokážeme ovplyvniť iných, ak nedokážeme presvedčiť seba.

Sebaodhaľovanie slabostí
Vedieť o svojich nedostatkoch, ktoré sa môžu prejavovať v návykoch v správaní, komunikácii, úprave zovňajšku, je prinajmenšom také dôležité ako poznať svoje silné stránky. Pomôže to nielen v tom, aby sme cielene pracovali na odstránení nedostatkov, ale umožní nám to aj vedome ich potláčať tam, kde by boli prekážkou nášho pozitívneho pôsobenia na ľudí. Lektorka a konzultantka Katarína Miklošová hovorí, že posúdenie seba samého nemusí byť vždy celkom reálne. Hrozí nebezpečenstvo podceneňovania (sústredenie sa iba na nedostatky), alebo preceňovania. Môže to podľa nej súvisieť aj s nedostatočným poznaním svojich možností a obmedzení. Existuje viacero možností, vďaka ktorým získame informácie o sebe. Môžu to byť prostredníctvom spolupracovníkov, rodiny, či priateľov. Pritom je dôležité akceptovať to, čo nám ľudia skutočne hovoria, nielen preferovať vlastné subjektívne pocity a predstavy.

Kam sa chceme dostať
V profesijnej kariére je dôležité vedieť, kam sa chceme dostať a podľa toho sa obliekať a správať. Vhodné oblečenie nám podľa Jany Holúbekovej pomôže, aby sme sa sebavedome presadzovali v práci. Nesprávny odev môže byť brzdou v kariére. Ak bude účtovníčka ašpirovať na pozíciu vedúcej učtárne, bude mať na pozíciu lepšie výhladky, ak nebudú jej každodenným oblečením texasky a tričko. Dokonca aj radoví zamestnanci podvedome požadujú od svojho nadriadeného oblečenie primerané danej pozícii. Ako dodáva Jana Holúbeková, odev pôsobí iba ako podporný prostriedok. Na prvom mieste sú naše schopnosti. Kto má prázdnu hlavu, tomu nepomôže ani hriešne drahý oblek od svetového módneho návrhára.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
29. apríl 2024 08:44