StoryEditor

Jedinou šancou na prežitie je spoločný odbyt

03.07.2003, 00:00
Slovenskí producenti bravčového a hovädzieho mäsa začali presadzovať svoje podnikateľské záujmy cez vlastnú obchodno-odbytovú organizáciu. Družstvo Agrocentrum, ktorého zakladajúca členská schôdza sa pred niekoľkými dňami konala v Nitre, chce na tuzemský trh priniesť jasné pravidlá a stabilizovať odchodné vzťahy v pomerne rizikovom sektore výroby mäsa.
Ako konštatovali predstavitelia Agrocentra, tieto faktory budú obzvlášť dôležité po vstupe Slovenska do EÚ, kde sa takmer 70 % odbytu ťažiskových agrokomodít realizuje prostredníctvom rôznych výrobno-odbytových organizácií. Iniciátormi ich vzniku sú vždy prvovýrobcovia a spracovatelia poľnohospodárskych produktov, ktorí si spoločným predajom vlastnej produkcie posilňujú postavenie na trhu, najmä vo vzťahu k veľkým obchodným reťazcom a potravinárskemu priemyslu.
Hlavným predmetom činnosti Agrocentra bude spoločný predaj jatočného bravčového a hovädzieho mäsa, ktoré vyprodukujú jednotliví členovia odbytového družstva. Podľa predsedu predstavenstva Ľubomíra Miškolciho dosahuje 39 zakladajúcich členov súhrnnú ročnú produkciu mäsa približne 35 tis. ton. Každý deň však prichádzajú nové prihlášky od chovateľov z celého Slovenska, takže tento objem by sa mal v priebehu najbližších týždňov podstatne zvýšiť.
Zámerom družstva je prijať do svojich radov čo najväčší počet prvovýrobcov bez ohľadu na objem ich produkcie či právnu formu podnikania. V budúcnosti plánujú rozšíriť svoje aktivity aj o obchod s inými produktmi, napríklad s kŕmnymi zmesami, osivami, strojmi, technológiami, náhradnými dielcami a motorovou naftou. Dôvod tohto postupu vyplýva z toho, že pri veľkých objemoch je možné nakupovať tovar a služby s výhodnejšími množstvovými rabatmi, čo zúčastneným podnikom znižuje prevádzkové náklady. Podľa Ľ. Miškolciho by si mal každý chovateľ už dnes dobre zvážiť, či dokáže zachovať konkurencieschopnosť výroby na presýtenom európskom trhu.

Spájanie sa je nevyhnutnosťou

Mnohé agropodniky sa ešte stále spoliehajú len na vlastné zabehnuté odbytové kanály a nechcú sa ich vzdať v prospech odbytovej organizácie, hoci tá dokáže zabezpečiť celoročné dodávky veľkých objemov komodít a je relevantným obchodným partnerom aj pre veľkých odberateľov. Martin Calek zo Združenia agropodnikateľov Slovenska však konštatuje, že ide iba o dočasný stav, pretože po vstupe do EÚ bude konkurenčný tlak vysoký a spájanie sa do odbytových organizácií bude pre väčšie i menšie podniky životnou nevyhnutnosťou. Na takúto formu združovania tuzemských agropodnikateľov možno v súčasnosti získať podporu aj z predvstupového fondu SAPARD.
So spoločným predajom jatočného mäsa majú už viac ako päťročné skúsenosti aj v susednej Českej republike. Odbytová organizácia Agropork z Brna momentálne ovláda pätinu českého trhu s ošípanými. Má 168 členov a v minulom roku predala 110 tis. ton bravčoviny a 11 tis. ton jatočného hovädzieho dobytka pri celkom obrate 4,613 mld. Kč.
Podpora z programu SAPARD pre odbytové organizácie (eur)
1. rok činnosti 100 000
2. rok činnosti 100 000
3. rok činnosti 80 000
4. rok činnosti 60 000
5. rok činnosti 50 000
* údaje predstavujú maximálnu výšku podpory pre každú z organizácií
Zdroj: SAPARD
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 13:30