StoryEditor

Ticho pred búrkou

18.03.2003, 23:00

V štáte Colorado je na reklamnú turistickú kampaň pripravených 10 mil. USD, no či sa vôbec tieto peniaze dostanú do obehu, nie je jasné. "Je múdre míňať peniaze na reklamnú kampaň, keď sme vo vojne?" Pýtajú sa nielen zástupcovia sektora turistického ruchu, ale podobné otázky počuť v celých Spojených štátoch. Kým médiá zaplavujú články a fotografie, ktoré majú obyvateľov USA pripraviť na vpád americkej armády do Iraku, na osobnej úrovni nastala nerozhodnosť.
Automobilky, letecké spoločnosti aj investičné banky poukazujú na to, že ich klienti a spotrebitelia odkladajú rozhodnutia o väčších výdavkoch, napríklad o cestovaní či investíciách do akcií alebo fondov. "Všetko napäto sleduje Washington," hovorí investičný poradca spoločnosti Charles Schwab. "A čo prichádza odtiaľ? Ešte väčšia bezradnosť." Podľa názoru odborníkov toto ochromenie vychádza americké hospodárstvo na 900 mld. USD, čo zodpovedá stratám akciového trhu od 14. januára, keď sa začali hrozby USA.
Maloobchodné siete, ktorých obrat vo februári klesol o 1,6 %, čo predstavuje najhorší výsledok za 15 mesiacov, však varujú pred ďalšími stratami. Situácia nie je lepšia ani u výrobcov automobilov, keďže kúpu vozidla môžu spotrebitelia odložiť na neskorší termín. Svedčí o tom februárový pokles obratu General Motors o 19 % a Chrysleru o 4 %.
Negatívna nálada sa šíri aj medzi leteckými spoločnosťami, ktoré v tomto roku musia počítať so stratami vo výške 11 mld. USD. Ani mimoriadne ponuky, napríklad let z Denveru do Frankfurtu nad Mohanom za 385 USD, nedokážu vyvolať záujem spotrebiteľov a lietadlá zostávajú takmer prázdne. Američania totiž v tomto neistotou naplnenom ovzduší radšej zostanú doma alebo cestujú autom. Na nedostatočnú návštevnosť sa sťažujú dokonca aj také domáce atrakcie, ako tematický park Disney World na Floride.
Ako sa na prieskum verejnej mienky CBS News odvoláva denník Die Welt, doteraz síce svoje dovolenkové plány stornovali len tri percentá klientov cestovných kancelárií, no väčšina amerických občanov v nasledujúcich šiestich mesiacoch upúšťa od cestovania, predovšetkým do zahraničia. Hlavným dôvodom je strach z prípadných teroristických útokov. "V časoch vojny ľudia nachádzajú istotu doma, pri rodine, v známom prostredí," vysvetľuje psychiater a odborník v oblasti výskumu strachu Joseph Himle.
Každá minca má dve strany, a tak nebojácni cestovatelia dnes môžu nájsť množstvo mimoriadnych ponúk a zliav. Napríklad v súčasnosti nízke ceny lákajú na cestu do Las Vegas, Hongkongu, Paríža či Kanady. Letecké spoločnosti sa vo svojej núdzi menia na nízkonákladových prepravcov, no aj tento segment je nasýtený. Podľa odborníkov v bežnom roku sú apríl, máj a jún najpopulárnejšie cestovateľské mesiace. No tento rok nie je taký a cestovné kancelárie, majitelia výletných lodí či obľúbené hotely, museli znížiť ceny.
Obavy z ďalšieho vývoja na Blízkom východe odrádzajú ľudí. Spotrebiteľské výdavky navyše ochromuje aj nepriaznivá ekonomická situácia v USA, neistota na trhu práce a klesajúce kurzy akcií. Tento vývoj však nepociťujú len výrobné podniky a sektor služieb, ale aj médiá a reklamný sektor. Niet preto divu, že čoraz viac obyvateľov USA podporuje skoré rozhodnutie o vojne v Iraku. O to viac, ak sa skončí rýchlo aj s veľkými stratami. Presne podľa motta: koniec s hrôzou je stále lepší ako hrôza bez konca.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. máj 2024 17:49