07.02.2017, 00:00

Objednávanie u lekára zdražie. Po ordinačných hodinách

Aby mohol lekár brať pacientov za poplatok, musí týždenne odslúžiť 30 až 35 hodín.

Objednávanie u lekára zdražie. Po ordinačných hodinách
Zdroj: TASR/Jakub Kotian

Ak pacient nebude chcieť čakať celý deň v čakárni, za konkrétny čas ošetrenia si priplatí 15 až 30 eur. To však môže spôsobiť ďalšie komplikácie. Podľa zámeru ministerstva totiž budú môcť od januára budúceho roka lekári brať takýchto pacientov až po ordinačných hodinách. No zmluvy s poisťovňami hovoria, že po ordinačnom čase zdravotnú starostlivosť poskytovať nemôžu. Teoreticky by tak nemuseli preplatiť ani lieky či laboratórne vyšetrenia. Dve súkromné poisťovne sa zatiaľ vyjadriť nechceli, počkajú si na konkrétny legislatívny návrh. Ten ministerstvo ešte len predloží na pripomienkovanie, no očakáva, že poisťovne lieky preplatia.

Návrh, ktorý predstavil minister, sa však nepáči Zväzu ambulantných poskytovateľov ani analytikovi INEKO Dušanovi Zacharovi, ktorí podporujú znovuzavedenie poplatku za prednostné vyšetrenie v čase podľa potrieb pacienta. Popoludňajšie časy nemusia vyhovovať všetkým.

Predbiehanie nebude

Poplatky v ordináciách sa zrušili v roku 2015, čo lekári kritizujú. Tvrdia, že tak prišli o značný príjem, keďže preplácanie výkonov poisťovňami považujú za nedostatočné. Ministerstvo teraz ponúka kompromis. „Umožníme dohodu lekára a pacienta, ak je lekár ochotný prísť v poobedňajších hodinách a pracovať nad rámec hodín, ktoré sú uhrádzané z verejného zdravotného poistenia,“ vysvetlil minister Tomáš Drucker pre TA3.

„Vyhradením času po ordinačných hodinách pre ,platiacich pacientov‘ sa ministerstvo snaží navodiť dojem, že ide o akúsi nadštandardnú službu, za ktorú bude pacient platiť, a na ktorú nebudú doplácať ,neplatiaci pacienti‘,“ hovorí analytik INEKO Dušan Zachar. Prezident Asociácie súkromných lekárov Marián Šóth vysvetľuje, že pôjde o doplnkovú starostlivosť mimo verejného poistenia a s návrhom ministerstva súhlasí. „Pacient, pokiaľ nepožaduje vyšetrenie nad rámec zdravotného poistenia, bude ako doteraz vyšetrený počas ordinačných hodín.“ Ako dodáva, za takto poskytnutú zdravotnú starostlivosť sa naďalej neplatí.

Veľa administrácie

Systém z minulosti, keď mal lekár štvrtinu času v rámci ordinačných hodín vyhradených pre platiacich pacientov bol podľa Zväzu ambulantných poskytovateľov lepší. Predsedníčka predstavenstva Edita Hlaváčková spresnila, že nie sú spokojní napríklad s požiadavkami na to, keď môžu pracovať za poplatok. Obvodný lekár musí najskôr odpracovať v rámci verejného poistenia minimálne 35 hodín a špecialista 30, až potom môžu prijímať pacientov na presný čas poobede. „Uvidíme, kam sa to posunie, ale toto je absolútne neprijateľné a žiadali sme zníženie týchto hodín.“ Špeciálni ani obvodní lekári by vraj nestíhali administratívu.

Podľa Márie Lévyovej, predsedníčky Asociácie na ochranu práv pacientov, by bolo vhodnejšie manažovať pacienta cez objednávací systém bezplatne. „Ak objednávanie pacientov u niektorých lekárov funguje, a to bezplatne, otázkou je, prečo iní takúto službu neponúkajú.“ Hlaváčková však tvrdí, že poisťovňa nedokáže preplatiť rozsah zdravotnej starostlivosti, ktorú požadujú pacienti. Súhlasí aj Asociácia súkromných lekárov. V minulosti preto bola proti objednaniu pacientov mimo ordinačných hodín, ak by ich výkony mala preplácať zdravotná poisťovňa. „Vytvorilo by to predpoklad na zvyšovanie neuhrádzaných limitov,“ vraví Šóth.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.