02.03.2016, 00:00

Viedol Tesco v Thajsku. Teraz u nás otvára reťazec

Na Slovensku vzniká nový supermarket Yeme. Svoje brány otvorí už vo štvrtok 3. marca. Od veľkých reťazcov sa chce líšiť lokálnosťou, čerstvosťou i vlastnou výrobou.

Viedol Tesco v Thajsku. Teraz u nás otvára reťazec

V britskom reťazci Tesco strávil takmer dvadsať rokov. Dlhé roky pôsobil na Slovensku, naposledy viedol túto sieť v Thajsku. Dnes si však otvára spolu s ďalšími tromi bývalými kolegami vlastný supermarket.

„Mal som možnosť vrátiť sa do Tesca niekde v strednej Európe, ale to som už nechcel. Nevidel som v tom totiž žiadnu výzvu,“ hovorí šéf a spolumajiteľ Yeme Peter Varmuža. Ako pokračuje, navyše chcel skúsiť, či myšlienka kvality za rozumnú cenu, predovšetkým od slovenských dodávateľov, bude úspešná.

Pretože práve taký má byť jeho nový obchod. Tretinu tovaru bude tvoriť ich vlastná výroba, teda mäso z farmy spracované v predajni či čerstvo upečený chlieb z kvásku. Ďalšia tretina výrobkov pochádza od lokálnych dodávateľov a zvyšok sú bežne dostupné produkty. Yeme chceli pôvodne otvoriť už pred Vianocami, no pre dolaďovanie detailov sa tak stane až tento štvrtok.

Generálny riaditeľ a spolumajiteľ supermarketu Yeme plnochutné potraviny Peter Varmuža v rozhovore pre HN:

Na stránke supermarketu Yeme citujete Georga Orwella: „V budúcnosti možno zistíme, že konzervované jedlo je smrteľnejšia zbraň ako samopal.“ Vy ste ho však dlhé roky predávali v Tescu.

V Tescu som bol od jeho príchodu na Slovensko v roku 1996. Keď sme začínali, jeho koncept bol oveľa viac orientovaný na čerstvé potraviny. Mali sme pekáreň, ktorá piekla z múky a vajec. Podobne to bolo aj pri mäse, kde sme vozili polovičky alebo štvrtky zvierat z farmy, ktoré sa potom spracúvali. Mali sme výrobu lahôdok a väčšinu slovenských dodávateľov. Postupom času, hlavne v posledných rokoch, keď som už nebol na Slovensku, pretože som viedol Tesco v Thajsku, integrácia predaja v rámci krajín V4 spôsobila dominanciu poľských výrobkov a cenový súboj s Lidlom a Kauflandom. Prioritou sa stala cena. Ale aby som bol k nim férový, dnes sa snažia k pôvodnej myšlienke vrátiť, lebo zákazníci si to začínajú pýtať.

Takže ako človek od fachu hovoríte, že to, čo nám predávajú veľké reťazce, nie je celkom ono.

Áno, súhlasím.

Čo bol dôvod vášho odchodu z Tesca?

Moje posledné roky v Tescu som prežil ako šéf siete v Thajsku. Bol som tam s rodinou a boli sme spokojní. Ale napokon sme sa z rodinných dôvodov rozhodli vrátiť. 

Nebolo to teda o tom, že ste sa rozišli s Tescom vo filozofii?

Trochu aj to. Mal som možnosť vrátiť sa do Tesca niekde v strednej Európe, ale to som už nechcel. Nevidel som v tom totiž žiadnu výzvu. Tesco chce predávať veľa vo veľkom množstve obchodov s hlavným zameraním na cenu. Navyše som chcel skúsiť, či myšlienka kvality za rozumnú cenu, predovšetkým od slovenských dodávateľov, bude úspešná.

Yeme nebude ponúkať konzervované jedlo?

Bude. Nechceme robiť inkvizítora, čo je a čo nie je dobré, ale chceme ponúknuť kvalitné alternatívy. Budeme predávať aj Kofolu a Tatranky, ale ku každej veci chceme ponúknuť alternatívy, ktoré sú zdravšie, kvalitnejšie, slovenské. Inšpirovať zákazníka, aby si u nás našiel to, čo je pre neho lepšie.

Aký bude podiel bežného tovaru a alternatív k nemu?

Asi tretinu bude tvoriť naša výroba, teda mäso z farmy, vlastné pečivo. Tretinu malí slovenskí výrobcovia a ďalšiu tretinu bežný sortiment, ktorý tu máme, pretože bez neho by človek nebol schopný urobiť kompletný nákup.

Bolo ťažké presvedčiť malých dodávateľov, aby s vami začali spolupracovať?

Niektorí chceli hneď, niektorí nemali potrebné pečiatky na to, aby mohli predávať do maloobchodu. A niektorí sa rozhodli nedodávať, pretože nám vzhľadom na našu minulosť z reťazca neverili. Ale povedali, že nás budú sledovať a ak budú spokojní s tým, čo robíme a dostanú od ľudí, ktorých poznajú, dobré referencie, potom sa nechajú presvedčiť.

To znamená, že povesť veľkých reťazcov u našich dodávateľov je značne pošramotená.

Myslíme si, že náš tím sa snažil vždy správať k dodávateľom slušne a rešpektovať dohody. Väčšina z tých, ktorí s nami nechceli spolupracovať, nás nepoznala osobne, ale povedali si iba – aha, ľudia z reťazcov. 

Na jednej strane chcete ponúkať kvalitné potraviny, na strane druhej cenovo výhodné. To však veľmi nejde dokopy.

To je pravda. V Anglicku sa však robil zaujímavý prieskum, ktorý zistil, že prémiové obchodné domy majú lacnejšie mäso ako reťazce. Pýtali sa preto jednotlivých sietí, prečo je to tak. Tie im odpovedali, že ony to musia centrálne spracúvať, baliť, distribuovať do všetkých obchodov, tak je jasné, že je to drahšie. Nie je to vždy takto, ale deje sa aj to. My veríme, že v jednoduchosti môže byť produktivita. Keď mäso ide rovno z farmy k nám, nikam necestuje, nikde sa nespracúva, nebalí do atmosféry, ale dáva sa priamo na pult a predáva, cena môže byť podobná. Nehovorím, či vyššia alebo nižšia, ale podobná ako v reťazcoch.

Koľko teda bude u vás stať rožok?

Toto je práve komodita, ktorá bude drahšia. A to z toho dôvodu, že bude výrazne iný ako priemyselný rozpek. Robíme ho z našich vl

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Súvisiace články

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.