13.06.2013, 19:14

Počiatek: Tunel Višňové bude podstatne lacnejší

Minister dopravy Ján Počiatek. Snímka: TASR/Martin Baumann
Zdroj: TASR/Martin Baumann

Minister dopravy Ján Počiatek. Snímka: TASR/Martin Baumann
Zdroj: TASR/Martin Baumann
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek verí, že tunel Višňové na trase diaľnice D1 sa začne stavať v tomto roku a do konca roku 2018 bude dobudovaný. Povedal to po obhliadke prieskumnej štôlne tunela Višňové so zástupcami Európskej komisie (EK) a členmi Monitorovacieho výboru Operačného programu Doprava (MV OPD).

„Odhadovaná expertízna suma bola na úrovni 900 miliónov eur. Ale bude určite podstatne nižšia, pretože rozptyl ponúk je od 330 miliónov eur. Čiže suma bude určite zásadným spôsobom nižšia ako stanovovala expertíza,“ skonštatoval Počiatek.

Výstavba najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku, dlhého takmer 7,5 kilometra, by mala podľa neho začať v najbližších mesiacoch. „Súťaž už nejakú dobu beží a myslím si, že sa blíži v najbližších týždňoch až mesiacoch do finále. Takže očakávame, že tento kľúčový úsek sa začne aj realizovať. Je pravda, že je to jeden z projektov, ktorý sa prelína cez dve programové obdobia. EK úplne chápe, že toto je naša absolútna priorita. Takže nevidím vôbec nejaký zásadný problém, aby sme vyrokovali fázovanie projektu. Komisia zatiaľ ani v teoretickej rovine nespochybnila, že by sa nedal fázovať,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Zdôraznil, že plán dokončiť celú diaľnicu D1 do roku 2018 stále platí. „Pri úsekoch ako je aj Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý je už tiež v procese obstarávania, sa to určite stíha. Úsek Turany – Hubová je veľký otáznik. Viete, že najnovšie došlo ku geologickým komplikáciám a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) intenzívne pracuje na preprojektovaní práve tej kritickej časti. Tak, ako vždy bol tento úsek veľkým otáznikom, to je jediný otáznik, ktorý tu zostáva. Inak sú podľa môjho názoru všetky ostatné úseky pod kontrolou,“ dodal Počiatek.

Žilinský kraj podľa neho získa v aktuálnom programovom období z Kohézneho fondu a z Európskeho fondu regionálneho rozvoja viac ako 1,4 miliardy eur. Medzi najväčšie dopravné investície v Žilinskom kraji patria pripravované stavby D3 Svrčinovec - Skalité, D1 Lietavská Lúčka - Dubná skala (tunel Višňové), modernizovaná železničná trať Žilina - Krásno nad Kysucou, zriaďovacia stanica Žilina Teplička, D3 Hričovské Podhradie - Žilina Strážov či v súčasnosti realizovaný projekt D1 Dubná Skala - Turany.

MV OPD zasadá dvakrát ročne a jeho členmi sú aj zástupcovia regionálnej a miestnej samosprávy, tretieho sektora a ďalší sociálno-ekonomickí partneri. Na zasadnutiach monitorovacieho výboru sa zúčastňujú tiež zástupcovia EK, Európskej investičnej banky a experti JASPERS (Joint Assistance to Support of European Regions - konzultanti EK v poradnej funkcii) a zástupcovia Orgánu auditu.