19.01.2016, 00:00

Nechcú nový systém podpôr, len menej polien pod nohami

Rastislav Begán, riaditeľ KPMG Slovensko.

Dá sa na Slovensku hovoriť o rodinných firmách ako o silnom aspekte nášho hospodárstva, alebo v tomto ukazovateli zaostávame?

Rodinné podnikanie zohráva v našej ekonomike nenahraditeľnú úlohu. Až 90 percent z celkového počtu spoločností a približne polovica počtu zamestnancov sa sústreďuje práve v takomto segmente podnikania. Prierezovo ich nájdeme takmer všade. Obdobné štatistiky platia napríklad aj pre zvyšok EÚ, kde približne polovica HDP pochádza z rodinných podnikov, ktoré tam tvoria 60 až 80 percent počtu firiem.

Čím sa však na Slovensku odlišujeme?

Mladosťou rodinných podnikov. Asi polovica našich rodinných podnikov je mladšia ako 20 rokov a zvyšok má len o pár rokov viac. Pričom v EÚ je vyše tretina vo veku 20 – 50 rokov, vyše 40 percent je starších ako 50 rokov. Dôvody sú jasné. Čo sa týka veľkosti podnikania, v EÚ viac než dve tretiny rodinných firiem majú vyše 50 zamestnancov a obrat nad desať miliónov eur. Na Slovensku je prevažná väčšina podnikov pod touto hranicou. Väčšina sú teda malé a stredné firmy či dokonca živnosti.

V akých oblastiach zväčša pôsobia?

Keďže počtom predstavujú absolútnu väčšinu zo všetkých firiem, nájdeme ich v celom priereze nášho hospodárstva: od malých farmárov či obchodíkov, stánkov s občerstvením cez penzióny, právnické firmy, skvelých vinárov, výrobcov kvalitných potravín – vrátane takého špecifického segmentu u nás, ako je spracovanie kávy – až po výrobné podniky v strojárstve a veľké a úspešné kolosy v oblasti spracovania kovového šrotu, predaji hutníckeho materiálu, v automobilovom priemysle, sietí predajní potravín či drogérie alebo aj opravárenské podniky či firmy poskytujúce IT služby. Mnoho z nich dosahuje obrat viac než 100 miliónov eur, niektoré sa dokonca blížia takmer k pol miliarde.

V minulosti, ešte pred rokom 1948, sme generačné rodinné firmy zrejme mali. Boli všetky definitívne pochované, alebo sú prípady, keď došlo k ich obnoveniu a pokračovaniu tradície?

Väčšina z tradičných rodinných podnikov z prvej polovice minulého storočia u nás navždy zanikla. V šľapajach svojich predkov po mnohých desaťročiach potlačenia slobodného podnikania rodinní následníci už pokračovať nedokázali.

Štatisticky nástupníctvo po zakladateľovi neprežije väčšina rodinných firiem. Máme na Slovensku už prípady, keď sa dá hovoriť o úspešnom nástupníctve?

Štatistiky hovoria, že prechod na druhú generáciu úspešne absolvuje menej ako tretina rodinných firiem, tretej generácie sa dožije len desatina a do rúk štvrtej gener

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN.

Aj vďaka vám môžeme tvoriť poctivý obsah. Zaregistrujte sa do HNkonta a čítajte naše spravodajstvo, analýzy i komentáre. Všetko na jednom mieste a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vašu podporu.

HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a aj k vybraným titulom vydavateľstva Mafra Slovakia.

HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulov vydavateľstva MAFRA Slovakia. V prípade problémov, skúste prosím obnoviť stránku (napríklad stlačením [F5] alebo Aktualizovať v okne prehliadača).