StoryEditor

Zistenie HN: Slovensko je v hre. O závod BMW

19.03.2013, 23:00
Nemecká automobilka BMW pre HN priznala, že závod u nás už pripadá do úvahy.

Slovensko môže potvrdiť, že je automobilová veľmoc. Na dosah má totiž investíciu na stavbu závodu pre štvrtú automobilku, ktorou by bol nemecký výrobca luxusných áut BMW. „Jednoznačne budeme potrebovať viac výrobných kapacít a jednu z tovární chceme postaviť aj vo východnej Európe,“ potvrdil pre HN člen Predstavenstva BMW Ian Robertson s tým, že Slovensko je už v hre.

BMW prinesie luxusné autá
Ešte vlani nemecká automobilka dementovala prvé informácie o tom, že by závod mohla stavať na Slovensku. Dnes závod podľa Robertsona pripadá u nás do úvahy. „Áno registrujeme tento záujem,“ potvrdil pre HN aj hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič na margo štvrtej automobilky.

BMW má za sebou rekordný rok z hľadiska predaja aj ziskovosti. Do roku 2020 sa chce stať lídrom na trhu s luxusnými autami, no nemá dostatok výrobných kapacít. „Už teraz BMW využíva svoje kapacity na viac ako 100 percent, takže ak chce predaj a produkciu ešte zvýšiť, nič iné mu nezostáva,“ hovorí analytik Cyrrus Jiří Šimara.

Hoci zatiaľ Robertson spresňovať výšku investície nechcel, podľa informácií HN by sa mala pohybovať okolo jednej miliardy eur. Vytvoriť by mohla tisícky pracovných miest. Automobilky Kia Motors Slovakia či PSA zamestnávajú na Slovensku viac ako tritisíc ľudí.

Jurikovič nechcel spresniť, s akou štátnou pomocou by automobilka mohla počítať.

Ak Slovensko, tak východ
BMW zatiaľ o presnej lokalite nerozhodla. Slovensko bojuje o investíciu dokonca s viacerými krajinami, spomínajú sa aj Maďarsko, Česko, Slovinsko a Chorvátsko. V prípade Slovenska by do úvahy pripadal hlavne východ krajiny. „Môžeme potvrdiť, že sme počuli o záujme istej automobilky prísť na východné Slovensko,“ potvrdil pre HN primátor Prešova Pavel Hagyari. Slovensku do kariet môže hrať tradícia.


„Profitujeme z vynikajúcej geografickej polohy na spojnici medzi severom a juhom a východom a západom. Veľkou výhodou je lacná a pritom kvalifikovaná pracovná sila s najvyššou produktivitou práce v rámci strednej Európy. Výhodou je aj fakt, že na Slovensku sú prítomné už iné automobilky a majú tu pozitívne skúsenosti,“ zdôvodňuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis.

„Keď si vyberáme dodávateľa či krajinu, cena nie je smerodajná. Najdôležitejšia je kvalita,“ dodal Klaus Draeger, pričom naznačil, že úlohu budú hrať najmä kvalitní dodávatelia. Slovensko má pritom podľa Doing Business Reportu Svetovej banky 2013 najlepšie podmienky na podnikanie z krajín V4 a celkovo sme sa umiestnili v prvej štvrtine rebríčka. Slovensko je ideálnym kandidátom aj podľa analytika Cyrrusu Jiřího Šimaru. Slovensko môže podľa neho využiť blízkosť kľúčových trhov značky. A v prípade, že by investícia mierila na východ krajiny, aj prítomnosť závodu Audi v Maďarsku.

Pánis si pritom nemyslí, že by prípadná štvrtá automobilka zvýšila našu jednostrannú závislosť od autosektora. „Slovensko dnes nie je v pozícii, že by si mohlo investorov vyberať. Navyše dve z troch u nás prítomných automobiliek sa čoraz viac začínajú orientovať na mimoeurópske trhy,“ hovorí s tým, že BMW má rovnakú stratégiu a o zákazky nebude mať núdzu. „Malo by sa to tak priaznivo prejaviť aj na slovenskej ekonomike,“ dodáva.


01 - Modified: 2004-10-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nemeckí strojári vo svete vedú 02 - Modified: 2004-10-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Výsledky Motoroly sklamali investorov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 20:04