29.06.2015, 00:00

Lidl predáva pre spor s našimi pekármi české rožky

Predajne v prihraničných oblastiach zásobujú čerstvým tovarom pekárne od susedov. Na Slovensku môže prísť o prácu 180 ľudí.

Lidl predáva pre spor s našimi pekármi české rožky

Bývate na Záhorí a idete na pravidelný nákup do Lidlu. Siahnete po pečive, ale namiesto slovenských rožkov si kúpite české. Dôvod? Obchodný reťazec sa nedohodol so slovenskými pekármi a niektoré predajne zásobuje z Česka. „V snahe ponúknuť zákazníkom čerstvé pečivo vysokej kvality za čo najvýhodnejšie ceny sme pri štyroch percentách našich predajní začali ponúkať sortiment čerstvého pečiva od českého dodávateľa,“ vysvetľuje pre HN hovorca reťazca Lidl Tomáš Bezák.

Podľa neho ide o prevádzky, ktoré sa nachádzajú v prihraničných oblastiach. Zvyšných 96 percent predajní zásobujú čerstvým pečivom slovenskí dodávatelia.

Boj o cenu

Problém, na ktorom zlyhali rokovania, je tradičný – cena. Tá bola podľa pekárov dlhodobo poddimenzovaná. Preto sa rozhodli s Lidlom v apríli začať rokovať a dohodnúť si lepšie podmienky. „Podľa informácií, ktoré má Únia priemyselných pekárov k dispozícii, v mnohých prípadoch k dohodám nedošlo. Lidl totiž odmietol uznať ekonomicky oprávnené náklady a nebol ochotný k dohode pristúpiť,“ píše vo vyhlásení pre HN Únia priemyselných pekárov. Podľa nej ide o sedem priemyselných pekární, ich názvy však nekonkretizuje.

Únia si dokonca dala vyčísliť Výskumným ústavom ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva svoje oprávnené náklady. Napríklad upiecť rožok stojí pekára 0,0361 eura. Na to, aby dosiahol primeraný zisk na úrovni 15 percent, by ho pritom svojim odberateľom mal predávať za 0,0416 eura.

Podľa únie však bola skutočnosť taká, že pekári dodávali pre Lidl svoje výrobky pod cenu a so stratou.

Lidl uvádza, že k prerozdeleniu dodávateľov čerstvého pečiva pre jednotlivé predajne došlo v rámci ukončenia starých kontraktov a uzatvárania nových obchodných podmienok. „Pri výbere dodávateľov sú našimi kritériami ich schopnosť dodávať tovar v požadovanej kvalite za čo najvýhodnejšiu cenu a v požadovaných množstvách,“ pokračuje Tomáš Bezák.

Takýto výpadok však môže slovenským pekárom narobiť problémy. „Podľa našich odhadov Lidl dováža z Česka zhruba 100 ton čerstvých nebalených pekárenských výrobkov ako rožky či chlieb a približne 400 ton balených pekárenských výrobkov mesačne. Celkovo je to asi 500 ton výrobkov,“ opisuje únia.

Pre lepšiu ilustráciu, ide o mesačný objem výroby jednej priemyselnej pekárne u nás. „Strata takéhoto objemu výroby v slovenskom pekárenstve predstavuje zrušenie asi 180 pracovných miest,“ dodáva Únia.

Ide o konkurenciu

Ako ukazujú príklady z minulosti, to, že sa reťazce a dodávatelia nezhodnú, nie je až také ojedinelé. A podľa odborníka sa naši producenti musia pripraviť na zvýšenú konkurenciu. „Plávajúce kurzy mien v okolitých štátoch a geografická blízkosť budú aj v budúcnosti znamenať pre slovenských výrobcov konkurenčný boj,“ hovorí analytik agentúry prieskumu trhu Terno Ľubomír Drahovský. Ten vidí cestu pre slovenských pekárov skôr v partnerstve s reťazcami.

Aké zastúpenie majú slovenské pekárenské výrobky v našich reťazcoch

2. polrok 2014:

Lidl 23,4%, po máji 2015 predpokladaný pokles na 16%

Billa 54,2%

Tesco 60,1%

Kaufland 73%

Zdroj: Únia priemyselných pekárov SR

Kto mal s reťazcami problém

Spor Prazdroja a Lidlu

Spory dodávateľ verzus reťazec poznajú dôverne aj v susednom Česku. Pred časom české médiá informovali o tom, že na dodávkach sa nedohodol reťazec Lidl a Plzeňský Prazdroj. V slovenských predajniach sa najznámejšie české pivo medzitým objavilo.

Odchod Pepsi z Tesca

Začiatkom roka 2012 vyvrcholili zložité rokovania medzi spoločnosťou PepsiCo a reťazcom Tesco. Výsledok bol neúspešný. Aj preto z pultov predajní zmizli nápoje známej značky. Odvtedy sa obe spoločnosti dohodli a nápoje od PepsiCo sa na pultoch reťazca opäť objavujú.

 

Kaufland nepije Urpiner

Ministerstvo pôdohospodárstva preverovalo aj vzťahy medzi výrobcom Urpineru a Kauflandom. „Keďže predložený návrh na úpravu zmluvných podmienok zo strany spoločnosti Kaufland, podľa nášho názoru, nijakým spôsobom nereflektoval na novoprijatý zákon o neprimeraných podmienkach, a naopak, podmienky spolupráce boli ešte nevýhodnejšie pre spoločnosť Banskobystrický pivovar, rozhodli sme sa neakceptovať nový návrh,“ povedal pre HN predseda Predstavenstva Banskobystrického pivovaru Branislav Cvik. Ako dodal, predaj podľa nových podmienok by pre nich znamenal čistú stratu. Kaufland sa k prípadu nechcel vyjadrovať.

Lidl bez Horaliek

O zložitých obchodných rokovaniach vie svoje aj výrobca Horaliek. „Aktuálne napríklad nedodávame do Lidlu, kde sa naše predstavy rozchádzajú natoľko, že sme nenašli priestor na spoluprácu,“ uviedol v júli minulého roka pre HN riaditeľ divízie obchodu I. D. C. Holding Roman Sukdolák. Vzťah predajcu a producenta je však podľa neho vecou slobodného rozhodnutia. „Každý odberateľ akejkoľvek služby či produktu má záujem nakúpiť čo najlacnejšie, aby sám bol schopný maximalizovať svoje výnosy. Na druhej strane, nikto vás nemôže donútiť dodať tovar za každú cenu,“ doplnil Roman Sukdolák.

Danone je pre Kaufland drahý

Možné zvýšenie cien jogurtov Danone až o 13 percent. Takto vysvetľoval dôvody absencie francúzskej značky na pultoch Kaufland. Reťazec ani výrobca sa nedohodli na začiatku roka 2012. Podobne ako v prípade Pepsi, aj Danone sa do reťazca vrátil.

Popradskú kávu v Tescu nekúpite

HN ako prvé informovali, že nezhody pri podpise novej zmluvy medzi Baliarňami obchodu Poprad a Tescom pred dvomi rokmi vyústili až do toho, že reťazec produkty slovenského výrobu nepredával. „Jeden bod hovorí o tom, že keď náhodou bude s nejakým naším produktom akýkoľvek problém, Tesco má právo dať nám pokutu za jeden výrobok až do výšky 197200 eur,“ povedal pre HN obchodný riaditeľ Baliarne obchodu Poprad Igor Matušek. Tesco sa obhajovalo, že obchodné podmienky sú vo všeobecnosti rovnaké pri všetkých dodávateľoch. Produkty spod Tatier sa do reťazca vrátili zhruba po roku absencie.

Odkiaľ pochádza vaše balené a čerstvé pečivo? Koľko percent tvorí slovenské a koľko zahraničné?

Rozália Belková, marketingová manažérka Billa Slovensko

Naše balené a čerstvé pečivo pochádza z rôznych zdrojov. Slovenská produkcia tvorí 95 percent z celkovej ponuky baleného a čerstvého pečiva v Bille.