15.02.2016, 00:00

Slováci, ktorí do krčiem vrátili skrachovanú legendu

V banskobystrickom Urpineri oživili skazenú značku a poctivosťou sa presadili na slovenskom trhu.

Slováci, ktorí do krčiem vrátili skrachovanú legendu

Začínali podnikať v 90. rokoch ako obchodníci s kancelárskymi potrebami a hudobnými nástrojmi. Postupne si uvedomili, že chcú vlastniť niečo stabilnejšie s vlastnou výrobou. „Predávať a kupovať s istou maržou nás prestalo napĺňať a chceli sme robiť biznis s nejakou pridanou hodnotou,“ vysvetľuje pre HN Branislav Cvik, spolumajiteľ Banskobystrického pivovaru Urpiner. Zvíťazil pivovarnícky biznis, ktorý sa pre nich stal srdcovkou. V roku 2006 spolu s Ľubomírom Vančom kúpili krachujúci pivovar, ktorý museli doslova postaviť z popola nanovo. V podniku ich čakali zastarané technológie, pokazená povesť piva, nevýhodné obchodné zmluvy a nefunkčné riadenie. Postupne do výroby aj pomocou bankových úverov naliali niekoľko miliónov eur. Tie smerovali najmä do technológií. A z malého pivovaru krok za krokom vybudovali úspešný priemyselný pivovar, ktorý dokáže konkurovať medzinárodným kolosom na malom slovenskom trhu. V roku 2014 sa tržby firmy vyšplhali na vyše šesť miliónov eur a zisk stúpol na viac ako 150-tisíc eur. „Naše tržby za minulý rok pravdepodobne prekročia hranicu sedem miliónov eur,“ prezrádza Cvik.

Náprava značky

Okrem modernizácie výroby sa noví majitelia začali venovať obnoveniu dobrého mena značky. Pivo Urpiner malo v čase, keď kúpili pivovar, zlú povesť skoro vo všetkých krčmách v Banskej Bystrici. Málokto im ho chcel odoberať. Spočiatku dokonca uvažovali, že vytvoria novú značku. Napokon sa rozhodli pre zachovanie tej starej, a to najmä kvôli tradičným štamgastom. Na začiatku sa zamerali hlavne na predaj fľaškového a plechovkového piva, lebo pohostinstvá boli zvyčajne zviazané dlhodobými zmluvami so silnými pivovarmi. Postupne však opäť prenikali aj do reštaurácií a krčiem. Hoci banskobystrickí pivovarníci zostávajú najmä lokálnym hráčom, produkcia im rastie. Ich pivá nájdete v podnikoch na strednom Slovensku a postupne sa dostávajú aj na východ a západ Slovenska. Okrem krčiem sú prítomní aj v obchodných reťazcoch napriek tomu, že s nimi zviedli cenový boj o vlastné pivo. Známy je spor s Kauflandom, keď z reťazca odišli, lebo neboli ochotní pristúpiť na jeho nízke ceny.

Boj o trh a krčmy

Urpiner ustál aj cenový boj so zahraničnými gigantmi, ako sú Heineken a SABMiller, ktorí ovládajú 90 percent slovenského trhu. Majitelia pivovaru pochopili, že nižšími cenami či kupovaním si krčmárov rôznymi darčekmi veľkým hráčom konkurovať nemôžu, a preto sa zamerali na kvalitu výroby. Stavili na použitie tradičných receptúr a klasických technologických postupov bez urýchľovacích procesov a chemických úprav. „Rozhodli sme sa neklamať konzumentov na úkor chémie a konzervantov,“ hovorí Cvik. Cieľom bolo odlíšiť sa od unifikovaných „europív“ najmä chuťou. Ich pivá sú horkejšie ako bežné, čo je pri tomto nápoji tradičná chuť.

Pivovarníci stavili aj na „slovenskosť“. Pivo sa v prevažnej väčšine vyrába zo slovenských surovín, spoločnosť riadia slovenskí manažéri a aj vyprodukovaný zisk zostáva na Slovensku. „Mali sme neformálne ponuky na odpredaj pivovaru najmä z Česka, ale odmietli sme to. Tento biznis nás totiž už baví a je našou súčasťou,“ dodáva Cvik. O kvalite ich piva svedčí aj to, že zozbierali 30 ocenení na rôznych domácich i medzinárodných degustačných súťažiach. Minulý rok dokonca kúpili podiel v sladovni v Leviciach a predtým vstúpili aj do chmeľového družstva. Urobili tak preto, aby mali pod kontrolou aj kvalitu dôležitej suroviny pri výrobe.

Inovátori a propagátori

Banskobystrický pivovar stavia aj na pivné novinky. Už v roku 2010 začal vyrábať radler a nealko pivo. Tento trend sa neskôr osvedčil a prešli naň aj iné slovenské pivovary. Dnes okrem tradičného svetlého a tmavého piva vyrábajú aj 16-stupňové pivo i pivo pre diabetikov. V roku 2009 boli podnikatelia aj pri zrode Asociácie malých nezávislých pivovarov. Tá založila Slovenskú pivovarnícku akadémiu, ktorá oceňuje pivovarníkov, samotné pivovary a ich produkty. „Snažíme sa podporovať inakosť aj v pivnom svete, lebo nechceme, aby Slováci pili pivá, ktoré sa podobajú ako vajce vajcu,“ vysvetľuje angažovanosť Cvik.

Dnešná doba malým nezávislým pivovarom praje. Hlad po inakosti na trhu existuje, a preto sa objavuje veľa malých pivovarov a dokonca kočovných pivovarníkov. Cvik sa tomu teší, a hoci ich považuje za konkurenciu, tvrdí, že konkurencia je zdravý jav. „My sa chceme porovnávať a súťažiť, o tom je náš biznis,“ dodáva.

Súvisiace články