25.06.2014, 00:00

„Pán tajomný“ môže ovládnuť Európu. Obchodmi

Biznis. Dieter Schwarz, majiteľ sietí Lidl a Kaufland, sa už čoskoro môže stať európskou jednotkou na trhu s predajom potravín.

„Pán tajomný“ môže ovládnuť Európu. Obchodmi

Vyhýba sa verejnosti a na celom svete existuje len jedna jeho fotka. Legenda tiež hovorí, že odmietol ocenenie Podnikateľ roka v štáte Baden-Württemberg len preto, aby sa vyhol fotografovaniu. Dieter Schwarz však pohľady verejnosti neodrazí. Vlastní totiž siete Lidl a Kaufland. A práve tie lámu čísla v predajnosti a majú našliapnuté na ovládnutie európskeho maloobchodného trhu. „Podľa našich prognóz, do roku 2018 Schwarz Group predbehne Carrefour ako najväčší potravinový reťazec v západnej Európe a bude ročne generovať tržby vo výške viac ako 80 miliárd eur,“ povedal David Gray, analytik spoločnosti Planet Retail. Iné predpovede dokonca hovoria, že sa tak stane do roka.

Meno po nemeckom učiteľovi

Zaplatil tisíc frankov za značku a stvoril Lidl. Asi tak by sme dnes mohli hovoriť o obchodníkovi, ktorý môže prevalcovať Európu. Všetko sa to začalo v roku 1973, keď Dieter Schwarz zdedil rodinnú firmu s potravinárskym veľkoobchodom. Mladý nemecký podnikateľ však chcel na trh vypustiť svoju vlastnú novinku. Problémom bol však názov. Pôvodný Schwarz Markt totiž v preklade znamená „čierny trh“, ktorý nemohol použiť.

Preto sa obrátil na bývalého obchodného partnera svojho otca – Ludwiga Lidla, ktorý bol v tom čase učiteľom na dôchodku. Dieter mu dal 1000 frankov za právo používať jeho meno. To dnes nesie spomínaný supermarket. Do piatich rokov sa počet predajní v Nemecku rozšíril na 33 a neskôr aj do ďalších 25 krajín Európy. Za úspechom stála hlavne Schwarzova stratégia. Vyhodil totiž všetky produkty, ktoré sa nepredávali a znížil náklady tým, že udržal veľkosť predajní na takej malej ploche, ako je to len možné. K nim sa neskôr pridalo aj stlačenie cien a na svete bol supermarket, ktorý lákal čoraz viac zákazníkov. „Je to značka, ktorá má silné zastúpenie naprieč Európou, a to už tiež dokazuje úspešnosť konceptu. Ich výhodou je síce obmedzenejší sortiment, zároveň však kvalitný a za nízke ceny. To je pre veľký rad spotrebiteľov atraktívne. K tomu sa pridávajú nízke náklady na prevádzku,“ vysvetľuje Michal Kozub, analytik Home Credit.

 

Šliape na päty Carrefouru či Tescu

V súčasnosti má Schwarz osobný majetok v hodnote 19,6 miliardy dolárov a magazín Forbes mu udelil 24. priečku najbohatšieho muža na svete.

Okrem Lidla zastrešuje jeho skupina Schwarz Gruppe aj značku Kaufland. Podľa správy Planet Retail už o štyri roky práve nemecké sestry môžu ovládnuť európsky trh s potravinárskymi reťazcami. Zároveň sa jej tak môže podariť predbehnúť francúzsku skupinu Carrefour či britské Tesco. „Lidl je na najlepšej ceste stať sa najväčším európskym retailerom v nasledujúcich rokoch. Zákazníci totiž čoraz viac nakupujú predovšetkým zľavnené tovary. A keď vkročíte do Lidla a rozhliadnete sa na to more zliav, je jasné, o čom hovorím,“ potvrdil Miroslav Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets.

V súčasnosti obrat Lidla aj Kauflandu predstavuje 64,6 miliardy eur. Zaujímavá je tiež právna forma celej skupiny Dieter Schwarz Foundation. Tá totiž vystupuje ako spoločnosť s ručením obmedzeným a je založená na dobročinné účely. Dividendy z retailového biznisu sa teda používajú na financovanie charitatívnych projektov.

Súvisiace články