31.10.2014, 00:00

Môj biznis poznajú už aj v Amerike, hovorí podnikateľka roka

S Olejovitou prerazila aj do cudziny. Teraz podnikateľka Ivanna Čandová musí vyriešiť aj problémy s európskou byrokraciou.

Môj biznis poznajú už aj v Amerike, hovorí podnikateľka roka

Nebyť zdravotných problémov, tak by sa Ivanna Čandová k svojmu biznisu nedostala. Napokon v ňom prerazila až do tej miery, že sa vlani stala víťazkou ankety Podnikateľka Slovenska 2013.

Zdravie našla v oleji

Prvenstvo jej vyniesol špeciálny prípravok – tekvicový olej s jódom. „K podnikaniu ma priviedol môj zdravotný problém so štítnou žľazou. Keďže aktuálna medicínska liečba sa robí nasadením umelých hormónov, hľadala som spôsob, ako si pomôcť alternatívnou metódou,“ opísala Čandová pre HN svoj príbeh pacienta a zároveň aj podnikateľky.

Jej tekvicový olej – Olejovita je výnimočný tým, že ho obohatila o biologicky aktívny organický jód. V tomto výživovom doplnku je koncentrácia jódu mnohonásobne vyššia a ľudským organizmom veľmi ľahko a dobre prijímaná. Jej zámerom bolo preraziť s týmto špeciálnym olejom aj na zahraničných trhoch. To by znamenalo prijať ďalších zamestnancov. „Ich počet však bude závisieť aj od aktuálneho nárastu dopytu,“ povedala vlani Čandová.

Jej malá „fabrika“ má pod jednou strechou výrobu, balenie, distribúciu, ako aj propagáciu svojho výživového doplnku. „Celý proces zvládam zásluhou dobrého manažmentu mojej spoločnosti, obetavých stálych aj externých pracovníkov.“

Dvere do cudziny si už otvorila

Podnikanie pre Čandovú znamená hlavne pomáhať ľuďom, ktorí majú zdravotné ťažkosti. Veď so štítnou žľazou má problémy každý tretí človek. „Ak niekomu pomôžete, radosť z toho je zároveň ocenením a naplnením vašej cesty a úsilia,“ hovorí podnikateľka. Víťazstvo v ankete jej potvrdilo správnosť rozhodnutia začať s týmto biznisom. Bolo to ocenenie jej práce – vývoja a výroby výživového doplnku s aktívnym organickým jódom.

Súťaž jej dodala odvahu

„Myslím si, že ženy podnikateľky by mali nabrať odvahu a prihlásiť sa do takejto ankety či súťaže aby sa zviditeľnili a aby sa stretli s inými podnikateľkami. Pri rozhovoroch by tak získali ďalšie poznatky a skúsenosti,“ konštatuje Čandová. Účasť v ankete jej priniesla množstvo kontaktov a informácií. Získala aj viac odvahy pre svoj biznis, pre pokračovanie napĺňania svojho zámeru – presadiť sa s Olejovitou aj v zahraničí. „Cítim, že sa tam už dvere otvárajú. No priznávam, že bez účasti v súťaži by som na takéto odvážne veci možno ani nemyslela, nenapadli by ma. Alebo by ma obavy z tohto kroku od neho odradili,“ hovorí o vplyve ankety na svoj biznis. Víťazstvo v nej malo pre ňu aj prestížny, marketingový a reklamný význam. Veľa obchodných partnerov jej ocenenie zaregistrovalo a zvýraznilo význam a prínos jej unikátneho produktu – Olejovity.

Už aj za more

Čandovú teší, že kladné ohlasy na svoj výrobok má aj zo zahraničia. Hlavne z Českej republiky. Odberateľov však má aj vo Francúzsku, Švajčiarsku a Veľkej Británii. „K mojej veľkej radosti našli sa aj klienti z USA a Kanady. V súčasnosti s niektorými krajinami rokujeme o možnosti dodávať Olejovitu na ich trhy,“ dodala Čandová.

Teraz hľadá peniaze. Na reklamu

Za najväčší problém malých podnikateľov považuje Čandová nedostatok peňazí. „Ak sa začína od nuly, je málo pravdepodobné, že všetky finančné nároky dokáže podnikateľ pokryť vlastnými zdrojmi. A pri rozbehu biznisu počítať so získaním prostriedkov od finančných inštitúcií je takmer nemožné.“ Pritom peniaze treba na nájom, lízingy, mzdy, suroviny, energie a v neposlednom rade aj na reklamu. Práve reklama je jedna z vecí, ktorej sa v súčasnosti Čandová intenzívne venuje. Presnejšie, rieši problém, odkiaľ vziať na reklamu peniaze. „Ale keď to vyriešim, určite sa objaví nejaký ďalší,“ dodala.

Predpisy zdražia biznis

Okrem nedostatku peňazí na prefinancovanie výroby za „nutné zlo“ považuje aj byrokraciu. Pritom na začiatku podnikania išlo o iný druh byrokracie, ako keď sa už firma rozbehla. Na začiatku riešila ťažkosti so založením podniku, schvaľovaním výrobných priestorov, registráciou spoločnosti, jej sídla, výroby a podobne. Dnes, keď jej produkt už oficiálne patrí do kategórie výživových doplnkov, rieši zasa aplikovanie rôznych predpisov, ktoré, pre zmenu, pochádzajú z Bruselu. „Nedá sa im vyhnúť, pretože by sa porušil zákon,“ povedala a na ilustráciu hneď uvádza aj príklad:„Mám pripravené obaly, ktoré v krátkom čase (predpis z EÚ už mám) nebudú už spĺňať novo stanovené pravidlá. Môžem sa preto rozhodnúť, či staré obaly vyhodím, alebo budem na ne, až do vyčerpania zásob, dávať nejakú nálepku, ktorú si však zase musím dať vyrobiť a zaplatiť.“ Niektoré zákony a predpisy považuje Čandová za opodstatnené, ale iné podľa nej slúžia len na sekírovanie podnikateľov a zbytočné zvyšovanie nákladov.

Menej administratívy

Napriek ťažkostiam považuje svoje podnikanie za úspešné. Hlavne preto, že na základe referencií od užívateľov vie, ako jej výživový doplnok pomáha pacientom. Oceňuje tiež, že sa objavili prvé lastovičky v podobe zjednodušenia administratívy. Napríklad v kontakte s daňovými úradmi. Oceňuje hlavne možnosť elektronického podávania daňových priznaní a e-komunikáciu s úradmi.

Súvisiace články