15.01.2015, 12:29

Nový iPhone za 30 eur. Alza urobila prešľap, ľudia chcú svoje lacné telefóny

Český e-shop Alza ponúkal na svojej stránke drahé telefóny za neuveriteľne nízke ceny. Ľudia sa teraz domáhajú svojich práv.

Nový iPhone za 30 eur. Alza urobila prešľap, ľudia chcú svoje lacné telefóny

V povianočnom období možno vďaka výrazným zľavám ušetriť. Na výpredaje lákal aj známy český internetový obchod alza.cz, v ktorom sa dalo začiatkom januára zaobstarať niektoré produkty v prepočte za pár eur. Informáciu priniesol portál iDnes.cz. iPhone 6 stál neuveriteľných osemsto českých korún (takmer 30 eur), Samsung Galaxy S4 mini len 250 českých korún (takmer 9 eur). Firma však tieto objednávky kvôli omylu stornovala.

"V stredu 7. januára 2015 sa na malý okamih v našom e-shope zobrazilo chybou interného informačného systému niekoľko položiek tovaru s nereálnou cenou," potvrdila PR manažérka spoločnosti alza.cz Šárka Jakoubková prekvapivo nízke ceny niektorých výrazne drahších produktov.

Okrem mobilných telefónov bolo za nízke ceny k dispozícii aj množstvo produktov z kategórie výpočtovej techniky. Tento tovar zákazníkom neunikol.

Spoločnosť tak v priebehu niekoľkých minút prijala viacero objednávok. Presný počet odmietla komentovať. Avšak takéto objednávky hneď na druhý deň stornovala, čím však zákazníkov popudila. Tí sa teraz svojho tovaru domáhajú.

"Pokiaľ ide o tak zjavnú chybu, ako v spomínanom prípade, nemožno dôvodne očakávať, že by zákazník za takú cenu tovaru skutočne zakúpil," doplnila Jakoubková. Podľa podkladov, ktoré má redakcia mobil.iDnes.cz od čitateľov k dispozícii, zrušenie objednávok spoločnosť odôvodnila chybou systému.

Bol to omyl, obhajuje sa predajca

Podľa Jakoubkovej teda išlo o zjavný omyl, zmluva tak nemohla vzniknúť, a preto nemá zákazník na dodanie tovaru právny nárok. Avšak toto tvrdenie nemá podľa Združenia obrany spotrebiteľov – Asociácie oporu v zákone, spoločnosť sa zrejme opiera o znenie starého občianskeho zákonníka. V novom znení na situácie, keď spotrebiteľ vedel, či musel vedieť, že podnikateľ koná v omyle, už občiansky zákonník nepamätá.

"Aby bolo rokovanie v omyle neplatné, musela by omyl vyvolať druhá zmluvná strana (spotrebiteľ)," uviedol vedúci pražskej osobnej poradne Tomáš Palla s odvolaním na § 583 nového občianskeho zákonníka (NOZ). Upozornil tiež, že zmluva uzavretá prostredníctvom e-shopu je platne uzavretá v okamihu, keď spotrebiteľ doručí svoju objednávku predajcovi.

S tým sa stotožňuje aj Česká obchodná inšpekcia. S odvolaním sa na obchodné podmienky spoločnosti alza.cz je právne oddelenie ČOI presvedčené, že z hľadiska nového občianskeho zákonníka prijatím objednávky zmluva vznikla. 

Spotrebiteľ sa bude musieť domáhať práva na súde 

SOS - Asociácia aj ČOI sa tak zhodujú, že zmluvy boli platne uzavreté a spotrebiteľ presvedčený, že je v práve, sa svojho nároku môže domáhať na súde. Zároveň však poukazujú na fakt, že takéto zmluvy môžu byť považované za neplatné z úplne iného dôvodu, než udáva predajca.

Napríklad už spomínaný 64GB iPhone 6 stojí na e-shope Alza.cz štandardne 22-tisíc českých korún, začiatkom januára ho bolo možné kúpiť za 800 korún. Je teda pravdepodobné, že kupujúci museli o chybe vedieť.

Ak spotrebiteľ jednoznačne musel spoznať, že cena je chybná, potom by mohla byť zmluva považovaná za neplatnú pre rozpor s dobrými mravmi podľa § 588 Občianskeho zákonníka," spresnil Palla. Podľa ČOI je to však v tomto prípade slabý argument.

Právnici, ktorých čitatelia vo veci stornovania objednávok oslovili, potom zmieňujú aj fakt, že e-shop pri výrazne zľavnených produktoch informoval kupujúcich aj o 96 percentnej zľave.

Tí sa tak mohli oprávnene domnievať, že ide o radikálne zníženie cien vybraného tovaru, ktoré nie je po Vianociach nijako výnimočné. „Platí teda, že ak je spotrebiteľ presvedčený, že je v práve, musí sa svojho nároku domáhať na súde,“ dodal Fröhlich.

V minulosti pochybili aj operátori, ale telefóny dodali 

Nie je to prvý prípad, ktorý alza.cz musí riešiť. V roku 2010 mohli zákazníci v e-shope kúpiť mobilný telefón Sony Ericsson Xperia X8 za neuveriteľných jedenásť českých korún, zatiaľ čo štandardná cena bola zhruba šesťtisíc korún (niečo vyše 200 eur).

Už vtedy Združenie obrany spotrebiteľov, na ktoré sa nespokojní zákazníci po stornovaní objednávky obracali, informovalo, že v tejto situácii muselo byť zákazníkom úplne zrejmé, že cena bola chybne uvedená. "Čisto formálne môže na dodaní trvať, avšak sme toho názoru, že plnenie by mu žiadny súd nepriznal, lebo jeho požiadavka je v rozpore s dobrými mravmi," uviedlo.

Špičkové telefóny za výrazne nižšiu cenu potom bolo možné v rovnakom roku objednať tiež na internetových obchodoch kasa.cz a megaobchod.cz. Dôvodom, prečo boli k dispozícii za zhruba polovicu ich v tom čase bežnej ceny, bol údajne dodávateľom zle zaslaný cenník.

Výhodné objednávky boli pôvodne zamietnuté, neskôr však bolo všetkým zákazníkom, ktorí dostali potvrdenie objednávky, prisľúbené dodanie tovaru za cenu platnú na webe v dobe objednávky.

V roku 2009 potom chyby v e-shope priniesli tisíckorunové úspory zákazníkom Vodafonu. Vtedy novú Nokiu N97 za štandardnú cenu takmer 16-tisíc korún bolo možné získať za menej ako 7 500 korún, iPhone 3GS za smiešnych 877 českých korún. Desiatkam zákazníkov, ktorí si zariadenia za výhodné ceny stačili objednať, ich operátor skutočne za spomínané ceny predal.

zdroj: idnes.cz

Súvisiace články