18.12.2013, 00:02

Štát sa vyhne žalobe Bruselu kvôli mýtu

Doprava

Doplnenie služieb do mýta bez súťaže či výhra štvrtej najdrahšej ponuky v tendri. Tak aj toto Európska komisia vyčítala Slovensku v súvislosti s mýtnym tendrom. A za to nám z jej strany hrozila žaloba – v prípade prehry aj vysoká pokuta. Teraz je však všetko inak. Podľa zistení HN sa totiž Slovensko hrozbe tejto žaloby zo strany Bruselu vyhne. Ani Európska komisia, ani ministerstvo dopravy pritom informácie HN nekomentovali. „Dlhodobo komunikujeme s Európskou komisiou o tejto problematike, a sme viac-menej dohodnutí na krokoch, ktoré musíme urobiť, aby komisia stiahla svoje výhrady,“ konštatoval hovorca rezortu Martin Kóňa.

Odstraňujú chyby

Brusel voči nám mal dve najvážnejšie výhrady – proti zavedenu ticketingu, čiže plateniu lístkami a umožneniu platieb dopravcov cez palivové karty. To všetko sme pritom do systému zaviedli bez samotnej súťaže. V čase, keď tender vypísala Národná dialničná spoločnosť, sa totiž s týmito zámermi nepočítalo. Rátala len s platením buď v hotovosti alebo cez platobné karty. A platby aj cez palivové karty si autodopravcovia vydupali až začiatkom roku 2010 – teda v čase, keď proti spusteniu mýta protestovali viacerí kamionisti.

Bez súťaže sa tak k zákazke na overovanie platieb cez karty dostala spoločnosť Fleetpay, čo Európska komisia neakceptovala.

Na opravu tohto nedostatku dialničiari v októbri vypísali tender na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami, ktorými už autodopravcovia bežne na Slovensku platia. Podľa odhadov štátnych diaľničiarov to má stáť 135,5 milióna eur. Tender však ešte prebieha, a ten Národná diaľničná spoločnosť nekomentuje. Štát tiež koncom septembra zrušil platenie prostredníctvom lístkov, teda nie elektronicky. „Neočakával som, že budeme čeliť žalobe,“ vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS).

Problémová je aj cena

Podľa neho však bola problémom aj ďalšia vec – a to cena. Ako hovorí, mýto totiž nemalo stáť tak veľa, koľko stálo. V súťaži, ktorú vypísal štát, keď ministerstvu šéfoval Ľubomír Vážny (Smer-SD), uspela štvrtá najdrahšia ponuka zo spoločnosti Skytoll. Podobný názor ako Matej má aj Tomáš Kamenec z advokátskej kancelárie Dedák & Partners. „Tváriť sa, že mýtny tender bol absolútne v súlade s európskym právom a zákonom o verejnom obstarávaní, nie je v poriadku,“ povedal Kamenec. Štát vypísal mýtny tender v roku 2008, firmu si vybral rok nato. Defintívne ho spustil začiatkom roka 2010.