27.11.2013, 00:00

Rakúsky investor zvažuje odchod

Letisko Viedeň rozmýšľa o predaji svojho 66-percentného podielu v košickom letisku.

Rakúsky investor zvažuje odchod

Po odchode veľkých hráčov z energetiky ako Gaz de France či E. ON Rughrgas môže Slovensko prísť o ďalšieho investora. Doteraz prvý a jediný súkromný vlastník Letisko Viedeň totiž rozmýšľa o predaji svojho dvojtretinového podielu v Letisku Košice. V rozhovore pre rakúsky denník Der Standard to povedal člen predstavenstva spoločnosti Julian Jäger. Ako však potvrdil pre HN hovorca letiska zo Schwechatu Peter Kleemann, reálne kroky k predaju ešte neprebiehajú. „V súčasnosti nie sú žiadne predajné aktivity týkajúce sa Letiska Košice.“

Schwechat získal 66 percenta letiska pred siedmimi rokmi. Privatizáciu spustila druhá vláda Mikuláša Dzurindu, no predaj sa dokončil tesne po nástupe prvého kabinetu Roberta Fica (Smer-SD). Vtedy zaň Rakúšania štátu zaplatili približne 13,7 milióna eur. A nielen to. Počas pôsobenia v Košiciach preinvestovali ďalších 26 miliónov. Tie smerovali napríklad do úpravy terminálu či rozšírenia parkoviska.

Účasť Viedne na východe Slovenska však očakávania majiteľov nesplnila. Počet cestujúcich klesol od príchodu v roku 2007 o takmer polovicu a celkovo sú v strate. Nemusí ísť pritom o jediné dôvody na ich prípadný odchod. „Chcú sa naplno venovať výhradne aktivitám na letisku vo Schwechate,“ myslí si analytik z Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek.

Popri Košiciach štát predával v rovnakom čase aj Letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave. A to bola podľa odborníkov hlavná priorita Viedne. Nikdy ho však nezískali, keďže vláda Roberta Fica predaj nakoniec zastavila. „Košice Rakúšania nepotrebovali,“ konštatoval managing partner KPMG Ľuboš Vančo. Štát, respektíve ministerstvo dopravy, ako menšinový vlastník, pritom o možných krokoch Schwechatu informácie nemá.

Okrem investícií Schwechat priniesol do Košíc aj ďalšie pozitíva. Ako hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), rakúskej metropole sa podarilo košické letisko rozlietať.

Ak by napriek tomu chcel Schwechat svoj väčšinový podiel predať, musel by mať písomný súhlas od ministerstva dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Následne by však mohol mať podľa Vanča problém s potenciálnym záujemcom. „S kupcami v tomto segmente malých regionálnych letísk s nízkou prevádzkou je to dosť ťažké. Záujem bude asi dosť malý, respektíve bude malá ponúknutá cena,“ konštatoval.

Čo mu však na druhej strane môže v očiach prípadných kupcov hrať aspoň trocha do karát, je podľa analytika z Výskumného ústavu dopravného Pavla Kajánka jeho poloha. Tá podľa neho určuje potenciál košického letiska a jeho význam potvrdzujú aj aktuálne výsledky hospodárenia. Jediný rok, keď jeho výsledok bol mínuse, bol 2011. Vtedy skončilo v takmer 20-miliónovej strate.

Kým v prípade Košíc má ich osud v rukách súkromný investor, o budúcnosti ostatných letísk rozhodne zas štát.

Medzi ne patrí napríklad už spomínané bratislavské letisko. V jeho prípade aktuálne prebieha analýza, či sa zachová súčasný stav, alebo ho štát prenajme investorovi na niekoľko rokov.