31.10.2014, 00:00

Slovensku hrozí, že z pultov zmiznú rožky

Producenti hovoria o zlej ekonomickej situácii a uvažujú o zastavení výroby rožkov.

Slovensku hrozí, že z pultov zmiznú rožky

Ešte pred tromi rokmi vo veľkom expandovali. Malé pekárničky maďarskej značky Lipót postupne pribúdali na západnom Slovensku vo viacerých mestách. Dnes je však situácia iná. Súd najnovšie speňažuje ich majetok na to, aby mohol vyplatiť pohľadávky veriteľom. Pekáreň Lipót však nie je jediná, ktorá skrachovala. Podobný osud zasiahol viacerých ďalších hráčov na trhu. Dôvod je jednoduchý. Výroba na hrane strát. „Jednou z príčin je aj dlhodobo podhodnotená cena základných výrobkov priemyselných pekární z dôvodu obrovského tlaku na jej neustále znižovanie najmä zahraničných obchodných reťazcov,“ uvádza predseda Únie priemyselných pekárov Slovenska Slavomír Moravčík. Najzávažnejšia situácia je pritom pri rožkoch a pšenično-ražnom chlebe. Podľa jeho slov priemyselné pekárne uvažujú o zastavení výroby týchto druhov produktov.

Chcú drahšie rožky

Vlani kvôli spolupráci s reťazcami narazila aj pekáreň Grimpek, ktorá nedávno ukončila reštrukturalizáciu. „Reťazce určujú ceny a výrobcovia sa im musia prispôsobovať, kilový chlieb za 75 centov a rožok za päť centov sú nereálne ceny,“ uviedol vtedy pre HN riaditeľ spoločnosti Martin Mikuš s tým, že týmto výrobkom zodpovedá skôr cena 1,40 eura, respektíve osem centov. Situácia je pritom už dlhodobo zlá a od jej ďalšieho vývoja bude závisieť, či k radikálnemu riešeniu dôjde.

„Zastavenie výroby by bolo krajným riešením, ku ktorému by pekári pristúpili len vtedy, keby už vyčerpali všetky možnosti zlepšenia svojej ekonomickej situácie,“ tvrdí aktuálne hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Stanislav Nemec. Podľa jeho slov majú reťazce dominantné postavenie na trhu, čo im umožňuje jednostranne presadzovať svoju vôľu v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch. Obchodné siete sa však bránia. „Cena je z nášho pohľadu momentálne adekvátna k trhu, aj vzhľadom na pokles cien niektorých výrobných vstupov,“ uvádza Martin Gärtner z Kauflandu.

Vlastná cesta

Podľa odborníkov si nikto nemôže dovoliť dlhodobo predávať pod hranicou nákladov. „Pre mnohých výrobcov sú marže naozaj minimálne a na hranici, keď už nedokážu ísť nižšie. Preto niektorí pekári môžu prestať dodávať do veľkých reťazcov,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Pravdou je, že mnohí pekári už spoluprácu s reťazcami „zabalili“. „Krátky čas sme dodávali aj do reťazcov, neboli však ochotné akceptovať naše ceny. Teraz ideme inou cestou,“ hovorí riaditeľ pekárne Gros Miroslav Božek.

To znamená, že za vyššiu cenu ponúkajú tradičné receptúry a produkty dodávajú do hotelov, reštaurácií i dvoch predajní z obchodných sietí, ktoré sú ochotné akceptovať ich ceny. Podobne odpovedajú ďalší. „Nie sme závislí od reťazcov. S nimi sme spoluprácu skončili. Dodávame pre zvyšok sveta,“ konštatuje Jozef Kubaský z Pekárne u Floriánka.

Súvisiace články