Najprv pokles cien cestovného na nové dno. Teraz zmena v cestovnom poriadku a pridanie dvoch nových zastávok. Takúto novinku chystá štátny osobný dopravca – Železničná spoločnosť Slovensko – vo svojich IC vlakoch. Už od 1. marca dva spoje na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami posúva o dve hodiny skôr.
Okrem toho bude po novom zastavovať už aj vo Vrútkach a v Ružomberku. „Nové zastávky sme urobili na základe požiadavky cestujúcich a sledovania dopravných prúdov. Vrútky a Ružomberok sú najväčšie prestupné body na trase medzi Žilinou a Liptovským Mikulášom,“ vysvetlila dôvody hovorkyňa štátneho dopravcu Jana Morháčová.
Tlačí konkurencia?
Časová zmena sa najviac dotkne ranného a večerného vlaku. Kým doteraz chodilo napríklad večerné IC-čko z Bratislavy na východ tesne po pol šiestej, teraz bude chodiť tesne po pol štvrtej. Podľa Morháčovej aj túto zmenu štátny dopravca urobil na základe vyhodnotenia a záujmu cestujúcich. Ako povedala, cieľom bolo, aby ľudia prišli do cieľa skôr ako večer o pol jedenástej.
Odborníci však na tieto kroky štátneho dopravcu majú iný názor. „Je to reakcia na boj o zákazníka,“ povedal šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý je blízky SDKÚ-DS. Konkurent, teda RegioJet, začal na top trati jazdiť v polovici decembra. Podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej ide v prípade zmeny časov odchodov o ústupok zo strany štátnej firmy. Nie je však jediný. „Železničná spoločnosť Slovensko sa pred súkromníkom sklonila už v decembri, keď začala denne vypravovať len tri páry IC-čiek denne namiesto dovtedajších štyroch,“ tvrdí Mertinková.
Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec si myslí, že štátne železnice môžu pridaním nových zastávok pritiahnuť cestujúcich najmä v prvých dňoch. „Ide o podobný haloefekt, ako keď obchodník otvorí nové obchody v mestách, v ktorých doteraz nebol.“ V oboch mestách podľa neho môže byť dostatočný záujem o cestovanie vlakmi. „Ružomberok je zaujímavý hlavne pre študentov a Vrútky sú prestupovou stanicou pre stred Slovenska,“ povedal Kravec.
Nové ceny lístkov
Tieto novinky od marca však nie sú jedinou zmenou, ktoré štátna firma urobila. Podľa zistení HN ceny lístkov klesli na nové dno a z Bratislavy do Košíc sa dá dostať už za necelých 10 eur. „Ceny klesli už tak nízko, že by mohli začať zaujímať aj tých, čo doteraz uprednostňovali cestu zadarmo v dotovaných vlakoch. Ale určite nepôjde o masový jav,“ povedala Mertinková. Aj podľa šéfa Centra pre efektívnu dopravu Petra Šlégra môže štátny dopravca získať viac platiacich cestujúcich. „V situácii, keď veľká časť obyvateľov cestuje zdarma, hocikto môže uvažovať, že si radšej zaplatí, sadne a pôjde kultúrne, než aby zadarmo stál.“
Zmeny v cestovných lístkoch pripravil aj súkromný dopravca – spoločnosť RegioJet. Najlacnejšie lístky mimo špičky stoja 9 eur, v špičke 13,30 eura.
Štátny dopravca hľadá priestor na trhu, ktorému sa vyhýbal
Pavel Kravec, bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko, pre HN:
Štátne IC vlaky menia od marca svoj cestovný poriadok. Okrem toho pridávajú aj dve nové zastávky, a to vo Vrútkach a v Ružomberku. Čo za tým stojí?
Dôvody sú zrejmé – stojí za tým mimoriadne nízke cestovné, dobré služby a usmievavý personál českého dopravcu RegioJet. A tomu sa ťažko odoláva.
V čom?
Príchod konkurenčného RegioJetu spôsobil odlev cestujúcich od štátneho dopravcu k súkromnému. Práve preto štátny dopravca hľadá priestor na trhu, ktorému sa doteraz vyhýbal.
Inými slovami – štátne železnice vytláča konkurencia?
Aj takto sa dá pomenovať situácia. Je to zrejmé z obmedzenia pravidelne vedeného InterCity vlaku len na dni so silnou frekvenciou cestujúcich.
Ako tieto zmeny môžu zapôsobiť na cestujúcich?
Každá zmena vyžaduje dobrú reklamu a svoj čas, aby sa u cestujúcich „chytila“ a získala si svojich stálych zákazníkov.
Môže to teda pomôcť aj ekonomike IC vlakov?
Očakávané pozitívne zlepšenie k ekonomike IC vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko možno vyhodnotiť až s odstupom niekoľkých mesiacov.