29.11.2015, 00:00

Miesto doletu: nepodstatné. Ľudí nezaujíma kedy a kde letia, ale za koľko

Vyplniť miesto odletu, príletu, presný dátum a veriť, že sa objaví vhodná letenka.

Miesto doletu: nepodstatné. Ľudí nezaujíma kedy a kde letia, ale za koľko

To je spôsob nákupu, ktorý mnoho ľudí opúšťa. Väčšinu z nich zaujíma hlavne cena a aj podľa nej si vyberajú, kam poletia na dovolenku alebo predĺžený víkend, píšu lidovky.cz.

Trocha čísiel na úvod: viac než o tretinu vzrástol podľa portálu Letuška medziročne počet predaných leteniek s cenou medzi 100 až 150 eur. Cez polovicu pasažierov si vyberá na portáloch čisto podľa toho, koľko daný let stojí. Výnimkou sú logicky biznismeni, ktorí sa prispôsobujú svojím stretnutiam či klientom, ktorí hľadajú hlavne pohodlie.

Všeobecne sa však mení spôsob, akým ľudia letenky kupujú. Ako prvý prišiel s ponukou prostredníctvom interaktívnej mapy predajca Skypicker, ktorý sa na lacné letenky zameriava. Novo s podobným princípom vyhľadávania, keď zákazník kliknutím do obrázka zisťuje, za koľko môže letieť do Franfurtu či New Yorku, prišiel od septembra tiež vyššie spomínaný portál Letuška.

Flexibilita

Jeho investícia do tohto nástroja vo výške zhruba sedem miliónov korún (260 tisíc eur) ukazuje, ako veľmi táto časť zákazníkov naberá na dôležitosti. Okrem klasického "vypĺňania kolónok" sa mapy stávajú logickým doplnením predaja špecializovaných portálov.

"Vieme, že je veľké percento zákazníkov - až 60 percent - ktorí sú pri nákupe letenky flexibilný v dátumoch odletu a návratu. Existujúci spôsob vyhľadávania síce pracuje s toleranciami (až sedem dní), ale to rovnako nerieši otázky typu: mám v januári voľno a chcel by som niekam za teplom s cenou do 200 eur a dĺžkou pobytu medzi siedmimi až desiatimi dňami," popisuje Rostislav Litvin z IT oddelenie Letušky.

Zákazníci v Česku sú pri výbere skúsenejší ako v minulosti. Vedia, že sa do najatraktívnejších destinácií, ako je Londýn, neoplatí lietať cez víkendy alebo sviatky. A dokážu sa prispôsobiť prísnym podmienkam nízkonákladových aerolinií, aby za dodatočné služby platili čo najmenej.

Zábava z cestovania

"Nákup nevychádza z potreby dostať sa na konkrétne miesto, ale ide o zábavu vyplývajúcu z cestovania. Preto sa tak darí aplikáciám uľahčujúcim prezerať a vyberať letenky, napríklad podľa ceny. Ide o rozšírenie klientskej základne," podotýka Petr Kováč, analytik zo spoločnosti C-CorpFin, ktorý sa dlhodobo zaoberá leteckou dopravou.

Práve na túto klientelu, zjednodušene a neúplne označovanú ako batôžkári, sa zameriava od roku 2013 brnenský Skypicker.

Jeho agregátor leteniek kombinuje ponuku nízkonákladových aj klasických aerolinií. Kľúčový biznis tohto predajcu sú práve lacné letenky.

"Aj my registrujeme, že ľudia čoraz častejšie kupujú letenky s ohľadom na cenu, nie na cieľovú destináciu. Aj preto je v aplikácii Skypicker možnosť zadať do políčok, odlet 'a, návrat' možnosť, kedykoľvek 'a do políčok destinácie možnosť, kamkoľvek'," popisuje zakladateľ Skypickeru Oliver Dlouhý.