StoryEditor

Tabakové giganty spasia e-cigarety

24.06.2013, 00:00

Američanov prešla chuť na klasické cigarety. Vláda totiž zavádza čoraz prísnejšie regulácie a vyššie dane na tabakové výrobky, čo nerobí radosť veľkým tabakovým spoločnostiam. Tie sa však už vynašli. Začali investovať do elektronických cigariet. Veria totiž, že tento trh porastie. Nebezpečenstvo však číha v Európe. Komisia sa chystá zahrnúť do regulácie aj tieto výrobky.

Camelky na baterky
Trojica najväčších výrobcov cigariet v USA, ktorej sa hovorí aj "Big Tobacco", čoraz viac dopláca na legislatívne obmedzenia fajčenia klasických cigariet, no zároveň zistila, že tie elektronické sa tešia čoraz väčšej obľube. Tabaková trojka rýchlo pochopila, že predaj klasických cigariet už neporastie. Preto treba hľadať nové spôsoby, ako prežiť a zarobiť. Najnovšie sa do vývoja elektronických cigariet rozhodla investovať spoločnosť Reynolds American, ktorá vyrába napríklad značky Camel alebo Pall Mall. Ich elektronická cigareta prišla na trh iba pred pár dňami. Elektronický hit sa od tej klasickej sestry líši tým, že dym z nej je vlastne vodná para, ktorá nevzniká spaľovaním tabaku, ako v prípade obyčajnej cigarety. "Je to skvelá obchodná príležitosť," povedal pri uvedení novinky šéf spoločnosti Reynolds American Daniel Delen pre Financial Times. "Elektronické cigarety sú dnes faktorom, ktorý radikálne zmení tabakový biznis," tvrdí Delen. 

Reynolds American vstúpila do tohto sektora ako druhá. Prvou bola spoločnosť Lorillard, ktorá investovala do vlastných e-cigariet 135 miliónov dolárov. Ďalší veľký výrobca, koncern Altria, pod ktorú patrí aj známa značka Philip Morris, plánuje investovať do elektronických cigariet ešte tento rok.

Dan Elen svoje argumenty podoprel analýzou banky Goldman Sachs, ktorá odhaduje, že v roku 2012 toto odvetvie vyprodukovali predaje vo výške 300 miliónov dolárov, pričom predpokladajú, že v najbližších rokoch to už bude miliarda. Pre tabakové spoločnosti je však zaujímavejšie tempo rastu. Za posledného pol roka elektronickú cigaretu vyskúšalo už 30 percent amerických fajčiarov.

Podľa predajcu elektronických cigariet Antonína Habarta majú elektronické cigarety módne vlny, ktoré časom opadávajú. "V Česku som zaznamenal obrovský nárast záujmu najmä vlani, tento rok o elektronické cigarety záujem klesol až o 80 percent," hovorí majiteľ obchodu elektronicka-cigareta-online.sk Antonín Habart. Vysvetľuje to tým, že veľa ľudí si tento typ cigarety vyskúšalo, ale asi len 20 percent ľudí pri nej aj ostalo. Noví zákazníci v Česku dnes tvoria asi polovicu zo všetkých.

Úplne iná situácia je však podľa Habarta na Slovensku. Jeho firma nepredáva elektronické cigarety iba konečným spotrebiteľom, ale robí aj veľkoobchod v dvoch republikách, takže podľa vlastných slov vie porovnať oba trhy. "Na Slovensku je teraz záujem obrovský. Oproti vlaňajšku vzrástol až o 300 percent," hovorí šéf firmy, no podľa neho bude nasledovať podobný model ako v Česku, kde verných zákazníkov ostalo iba pár. Niektoré kamenné predajne elektronických cigariet už museli z tohto dôvodu zatvoriť.

EÚ zasahuje
Kým V USA sú elektronické cigarety klasifikované ako liečivo, v Európskej únii ich regulácia zatiaľ chýba. "my ako poslanci sme tu preto, aby sme našli ten najlepší možný spôsob regulácie týchto výrobkov, nie aby sme ich zakázali," vyhlásila poslankyňa europarlamentu Linda McAvan, ktorá má túto oblasť na startosti. Elektronické cigarety sú v mnohýh krajinách zakázané úplne, pretože zatiaľ neexistujú relevantné štúdie dopadu na ľudský organizmus.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 03:17