22.11.2013, 00:00

Počiatek už pozná účet za diaľnice roka

Viac ako pol miliardy eur. Takýto účet dostal štát za stavebný biznis roka – dve kľúčové diaľnice na severe Slovenska.

Počiatek už pozná účet za diaľnice roka

Práve včera totiž zistil, že približne za túto sumu sú najväčší hráči na našom trhu schopní postaviť viac ako 15-kilometrové diaľničné úseky neďaleko Žiliny.

A výsledok je jasný – prepojenie s Poľskom cez diaľnicu D3 majú podľa zistení HN na dosah švédski stavbári zo spoločnosti Skanska s najnižšou ponukou približne za 190 miliónov eur. Úsek najdôležitejšej diaľnice D1 zas konzorcium na čele s Doprastavom, ktoré ostatné firmy podliezlo s cenou 427 miliónov eur. „Som šťastný, že sa nám to podarilo a budeme mať možnosť postaviť túto diaľnicu,“ konštatoval pre HN spolumajiteľ Doprastavu Dušan Mráz. Skanska svoju ponuku nekomentovala.

 

Na odtajnenie týchto ponúk čakal už niekoľko mesiacov celý stavebný sektor. Spomedzi všetkých tendrov sú najväčšie a môžu stavebný biznis vytiahnuť z hlbokej krízy. S tou neúspešne bojuje už niekoľko rokov, najmä pre zastavenie výstavby ciest na Slovensku. Napríklad Doprastav bol aj pre stopnutie štátnej výstavy nútený prepúšťať časť zamestnancov. Najnovšia zákazka mu však môže čiastočne pomôcť. „Doprastav sa dostane z tej zlej finančnej situácie, v ktorej je,“ konštatoval bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. Výsledná cena nielen Doprastavu, ale aj firmy Skanska, bola pritom oproti predpokladaným odhadom štátu nižšia.

Výsledné ceny boli pritom oproti predpokladaným odhadom štátu nižšie. Ponuka konzorcia Doprastavu bola oproti štátnym očakávaniam nižšia o necelých 15 percent. V minulosti však stavbári ceny podliezali ešte výraznejšie – rádovo v desiatkach percent. Napríklad cena za tunel Višnové, ktorý chce stavať Skanska so Strabagom, klesla o viac ako polovicu. Odborníci na dopravu to za problém nepovažujú. Ako povedal šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) úsek D1 Hričovské Podhradie-Lietavská Lúčka je druhým najnáročnejším stavebným úsekom na Slovensku. Prvým je podľa neho úsek diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, kde stavbári ponúkli 90 percent z odhadovanej štátnej ceny. „Len blázon by lavíroval s príliš nízkou cenou a vystavil sa riziku krachu,“ konštatoval. Cena Skansky klesla oproti odhadom o viac ako tretinu.

 

Zreálnenie cien

Matej však upozorňuje – reálny výsledok uvidíme až na konci. Podľa neho sa môže stať, že takzvané lacné diaľnice až tak lacné nebudú, ako sa na začiatku prezentovalo. Zdražiť ich ešte môžu napríklad rôzne dodatky. Podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) Juraja Čermáka sa v súčasnosti sumy zreálnili. A súvisí to najmä so situáciou na trhu. Keď podľa neho prebiehala súťaž na tunel Višňové, tak neboli žiadne zákazky a stavbári tlačili cenu čo najnižšie, aby nemuseli prepúšťať ľudí.

Na začiatku roka však štát vypísal päť tendrov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest za viac ako miliardu eur. Z nich zatiaľ uzavrel len jeden, a to konkrétne úsek R2 Pstruša-Kriváň neďaleko Detvy. Tento úsek dostane konzorcium na čele s Váhostavom so sumou približne 180 miliónov eur.

Význam región

Obe žilinské diaľnice by sa pritom mali začať stavať tento rok. Dokončiť by sa mali v roku 2016, respektíve 2017. Ich dostavba podľa odborníkov bude mať pre samotný región mimoriadny význam. Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák totiž hovorí, že okolím Žiliny prejde po Bratislave najviac áut. A nielen to. „Pomôže to vo vysnívanom cieli prepojiť Bratislavu s Košicami,“ konštatoval.